دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو از دید شورای رقابت

اقتصاد ایرانی: شورای رقابت با تصویب مصوبه ۷۷۸، اصلاحاتی در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو انجام داد، اما تأکید کرد که دستورالعمل قبلی همچنان ملاک عمل بوده و محدودیت‌های ثبت‌نام از جمله داشتن پلاک فعال و ممنوعیت فروش وکالتی طبق روال گذشته اجرا می‌شوند.

دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو از دید شورای رقابت
دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت با اصلاحات جدیدی همراه شد. این شورا در جلسه اخیر خود، مصوبه شماره ۷۷۸ را نهایی کرده و اصلاحاتی در خصوص تنظیم بازار خودروی سواری و به‌ویژه موضوع قیمت‌گذاری اعمال نمود. با این حال، تأکید شده است که همچنان دستورالعمل پیشین شورای رقابت، ملاک عمل خواهد بود.

تداوم محدودیت‌های ثبت‌نام خودرو

بررسی متن مصوبه اصلاح شده نشان می‌دهد که مانند روال سابق، محدودیت‌هایی برای ثبت‌نام در طرح‌های فروش خودرو لحاظ شده است. این محدودیت‌ها نسبت به مصوبه شماره ۷۷۲ شورای رقابت، تغییری نداشته و تمدید شده‌اند. بر اساس اصلاحات جدید، همچنان شرایط مشخصی برای متقاضیان ثبت‌نام الزامی خواهد بود.

شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان خرید خودرو

مطابق با ماده چهارم مصوبه شماره ۷۷۸ شورای رقابت، شرایط ثبت‌نام و خرید خودرو به شرح زیر است:

شرط توضیحات
 
سن متقاضی حداقل سن برای خرید خودرو باید ۱۸ سال باشد.
سابقه خرید خودرو افرادی که طی ۴۸ ماه گذشته اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا یا طی ۲۴ ماه گذشته از دیگر شرکت‌ها کرده‌اند، امکان ثبت‌نام ندارند.
پلاک فعال افرادی که پلاک انتظامی فعال دارند، حق ثبت‌نام ندارند، مگر آنکه خودرو مربوط به پلاک فعال بیش از ۵ سال عمر داشته باشد.
انتقال امتیاز انتقال امتیاز خرید خودرو به اشخاص ثالث (حتی به صورت وکالتی) و فروش حواله خودرو، ممنوع است.
صلح در قرارداد امکان صلح در قرارداد خرید خودرو وجود ندارد.
استثنائات قوانین

افرادی که تحت مشمولیت ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (مصوب ۲۴ مهر ۱۴۰۰) و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده (۱۰) ساماندهی صنعت خودرو (مصوب ۹ آذر ۱۴۰۱) قرار می‌گیرند، از محدودیت‌های فوق مستثنی هستند. بنابراین، این قوانین برای بخشی از جمعیت کشور تسهیل شده است.

تحلیل و بررسی

این اصلاحات نشان می‌دهد که شورای رقابت در تلاش است تا علاوه بر حفظ ثبات بازار خودروی کشور، شفافیت بیشتری در حوزه ثبت‌نام و خرید خودرو ایجاد کند. اعمال محدودیت‌ها برای افرادی که قبلاً از طریق شرکت‌های خودروسازی اقدام به خرید خودرو کرده‌اند، می‌تواند به توزیع عادلانه‌تر خودرو در میان اقشار مختلف جامعه کمک کند.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که این محدودیت‌ها ممکن است منجر به افزایش تقاضای غیرواقعی در بازار آزاد و رشد قیمت خودرو در بخش غیررسمی شود. از سوی دیگر، سیاست عدم انتقال حواله‌ها و امتیازات، از سوءاستفاده‌های احتمالی در این بازار جلوگیری خواهد کرد.

وبگردی
    ارسال نظر