چراغ سبز دولت برای ورود خودروهای لوکس به بازار ایران
اقتصادایرانی: دولت با کاهش قابلتوجه تعرفه واردات خودروهای لوکس، از جمله کاهش تعرفه خودروهای بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی از ۱۹۰ به ۱۶۵ درصد، چراغ سبز خود را برای تسهیل واردات این خودروها روشن کرد؛ اقدامی که نشانهای از تغییر رویکرد حمایتی از خودروسازان داخلی به افزایش رقابت در بازار است.

تصمیم جدید هیات دولت برای اصلاح آییننامه واردات خودرو، تعرفه واردات را کاهش داد و اولویتهای تخصیص ارز را تغییر داد. این اقدام بهویژه روی خودروهای لوکس و پرمصرف تأثیر گذاشته و بیانگر رویکرد جدید دولت در عرصه واردات خودرو است.
کاهش تعرفههای واردات خودرو؛ تمرکز بر خودروهای لوکس
دولت با اصلاح آییننامه واردات خودرو، میانگین تعرفهها را از ۱۰۷ درصد به ۱۰۰ درصد کاهش داد. این در حالی است که تعرفه خودروهای با حجم موتور بیشتر، به نحو قابلتوجهی پایین آمده است. خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی و بهویژه خودروهای بالای سه هزار سیسی از کاهش چشمگیری در تعرفه برخوردار شدهاند؛ تعرفه این گروه از ۱۹۰ درصد به ۱۶۵ درصد کاهش یافت.
تغییرات چشمگیر در تخصیص ارز واردات
علاوه بر کاهش تعرفهها، اصلاحات اخیر هیات دولت به تغییراتی در ارز تخصیصی بر اساس حجم موتور خودروها منجر شد. ارز تخصیصیافته برای خودروهای زیر ۱۵۰۰ سیسی با کاهش قابلتوجهی از ۷۷۰ میلیون یورو به ۵۵۰ میلیون یورو رسید. در مقابل، خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی شاهد افزایش ارز تخصیصی بودند و این رقم از ۳۶۰ میلیون یورو اکنون به ۴۸۰ میلیون یورو رسیده است.
دلایل اصلاح آییننامه واردات خودرو
این تغییرات پس از تصمیم دیوان عدالت اداری برای توقف اجرای آییننامه واردات خودرو صورت گرفت. دیوان عدالت اداری به موجب شکایت یک شهروند، دستور داد که تعرفه واردات خودرو به حالت اولیه یعنی ۱۰۰ درصد بازگردد. همچنین هیات بررسی مصوبات دولت با قوانین مجلس نیز آییننامه اجرایی پیشین را مغایر با قانون دانسته بود.
با این وجود، دولت تصمیم گرفت به جای بازگرداندن تعرفهها به ۱۰۰ درصد، میانگین تعرفههای واردات را تغییر دهد تا عدد نهایی به این میزان نزدیک شود. بدین ترتیب نشان داده شد که دولت تمایلی به عقبنشینی از کاهش تعرفههای واردات ندارد.
سناریوهای تمرکز دولت بر واردات
این تصمیمات میتواند به دلایل مختلفی باشد. یکی از سناریوهای محتمل، تنشهای اخیر بین دولت و خودروسازان داخلی است. تولیدکنندگان وطنی خودرو کاهش تعرفهها را به عنوان تهدیدی برای بقای خود در بازار مطرح میکنند و خواهان حمایت تعرفهای بیشتری هستند. اما شاید دولت در پی واکنش به این تنشها و تمرکز بیشتر بر واردات اقدام به کاهش تعرفه کرده باشد.
سناریوی دیگر، تأکید دولت بر افزایش واردات خودرو است. این رویکرد با وعدههای انتخاباتی رئیسجمهور همخوانی دارد؛ وی تأکید ویژهای بر تسهیل واردات بهجای رشد تولید خودرو داخلی داشته است. بر اساس گزارشها، تا پایان تیرماه امسال میزان واردات خودروها رشد ۴۰ درصدی داشته است. بنابراین، کاهش تعرفه واردات خودرو میتواند بخشی از سیاست دولت برای تمرکز بر واردات باشد.
آینده واردات خودرو در ایران
با اصلاح اخیر آییننامه واردات، تعیین تعرفههای جدید و تغییر در تخصیص ارز، انتظار میرود واردات خودروهای لوکس و پرمصرف افزایش یابد. این اقدامات نه تنها واردات خودرو را تشویق میکند بلکه میتواند چالشهای جدیدی را در رویاروی خودروسازان داخلی ایجاد کند.
باید منتظر ماند و دید که برنامههای آینده دولت در زمینه واردات خودرو چگونه خواهد بود و این تغییرات چهنوع تأثیری بر بازار و صنعت خودرو در کشور خواهد گذاشت.