هزینه تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی در سال جدید

اقتصاد ایرانی: صدور مجوز تبدیل پلاک خودروهای مناطق آزاد به پلاک ملی با تعرفه ۹۰ درصدی برای خودروهای مدل ۲۰۱۷ به بعد آغاز شد؛ تسهیلات ویژه‌ای نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان و صادراتی در مناطق آزاد در نظر گرفته شده است.

هزینه تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی در سال جدید

معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با تأکید بر الزامات جدید در حوزه تغییر وضعیت پلاک خودروهای منطقه آزاد، از فراهم شدن امکان تبدیل پلاک خودروهای مدل ۲۰۱۷ به بعد به پلاک ملی با تعرفه‌ای معادل ۹۰ درصد خبر داده است. او همچنین از ارائه مشوق‌هایی برای شرکت‌های فعال در حوزه صادرات و دانش‌بنیان در مناطق آزاد خبر داد که شامل واگذاری زمین و تسهیلات می‌باشند.

جزئیات تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی

اسفندیار شاه‌منصوری، معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی بیان کرد که خودروهایی که از سال ۲۰۱۷ به بعد وارد مناطق آزاد شده‌اند، قابلیت تبدیل به پلاک ملی دارند. این تبدیل امکان‌پذیر است مشروط بر پرداخت ۹۰ درصد عوارض و حقوق گمرکی. روند اجرایی این طرح توسط وزارت صمت در حال نهایی شدن است.

مشوق‌های خاص برای شرکت‌های مناطق آزاد

شاه‌منصوری در ادامه بر تأکید بر سیاست‌های کلان مناطق آزاد، به افزایش حمایت از شرکت‌های صادرات‌محور و دانش‌بنیان اشاره کرد. این شرکت‌ها از مشوق‌هایی نظیر واگذاری زمین و اعطای تسهیلات بهره‌مند خواهند شد که به گفته وی، منجر به بهبود تراز تجاری مناطق آزاد می‌شود.

نوع مشوق شرایط استفاده
 
واگذاری زمین مختص شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات‌محور
اعطای تسهیلات با هدف حمایت از ارزآوری و افزایش فعالیت‌های فناورمحور

واردات کالا و خودرو در مناطق آزاد

در حوزه واردات کالا، به گفته معاون دبیرخانه، هیچ محدودیتی برای مناطق آزاد وجود ندارد و شرکت‌ها می‌توانند اقلامی نظیر ماشین‌آلات، مواد اولیه و کالاهای مصرفی خود را تنها با پرداخت ۸ درصد عوارض وارد کنند. اما ورود کالا به سرزمین اصلی مستلزم پرداخت حقوق گمرکی کامل است.

در خصوص واردات خودرو، او بیان داشت که این واردات فعلاً تنها در هفت منطقه آزاد قدیم مجاز است. مناطق آزاد جدید تنها زمانی می‌توانند خودرو وارد کنند که محدوده منطقه به‌صورت کامل محصور باشد. حتی در این شرایط نیز امکان خرید و فروش مانند مناطق آزاد قدیم به این مناطق جدید داده نمی‌شود.

چالش‌های مناطق آزاد در زمان بحران

شاه‌منصوری درباره مشکلات ایجاد شده در منطقه آزاد کیش در طی جنگ ۱۲ روزه اخیر اشاره کرد که توقف پروازها موجب ایجاد چالش‌های متعدد شد و مسافران در جزیره محبوس شدند. با این حال، اقداماتی از جمله تجهیز ناوگان اتوبوسی و دریایی برای انتقال مسافران و اسکان رایگان یا با حداقل هزینه در هتل‌ها به‌منظور حمایت از آنها انجام شد. وی افزود در سایر مناطق آزاد، مشکلات جدی مشاهده نشده، اما برای حمایت بیشتر از فعالان اقتصادی و به‌ویژه هتل‌داران کیش، اقداماتی اجرایی گردید.

موضوع واگذاری کیش‌ایر

معاون دبیرخانه در ادامه درباره وضعیت ایرلاین کیش‌ایر بیان کرد که تصمیم‌گیری در مورد خصوصی‌سازی این شرکت اشتباه بوده است. بازگشت کیش‌ایر به سازمان منطقه آزاد کیش دشوار بوده و تنها در صورت لغو تمام مصوبات واگذاری توسط دولت، این امر ممکن خواهد بود. در حال حاضر، این شرکت زیر نظر سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد و روند واگذاری متوقف شده است.

وبگردی
    ارسال نظر