خودروهایی که رؤیای ایرانخودرو را به کابوس تبدیل کردند + عکس
اقتصاد ایرانی: تصمیم ایرانخودرو برای واردات خودروهایی مانند دانگفنگ شاین مکس، آن هم در شرایطی که تب کراساوورها بازار جهانی را فرا گرفته، نشاندهنده ضعف استراتژی این شرکت در انتخاب محصولات وارداتی است.

به نقل از اکوایران، *ایرانخودرو* بهعنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در ایران و دارای شبکه خدمات گسترده، مزیتهای رقابتی چشمگیری نسبت به دیگر واردکنندگان داشته است. با این وجود، بررسی محصولات وارداتی این شرکت نشان میدهد که عملکرد موفقی در زمینه واردات خودرو نداشته است. در ادامه با خودروهایی آشنا خواهید شد که ورودشان به ایران، شکست بزرگی برای ایرانخودرو به همراه داشت.
چالش بزرگ: دانگفنگ شاین مکس (Shine Max)
قیمت (نسخه بنزینی): یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان
ایرانخودرو این سدان چینی را وارد کشور کرد، اما در دورهای که بازار خودرو جهان بهسوی *کراساوورها* متمایل شده، ورود این خودرو انتخابی پرسشبرانگیز به نظر آمد. طراحی محافظهکارانه آن نیز جذابیت لازم را نداشته است.
مشخصات فنی و امکانات (نسخه بنزینی):
موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک
شتاب حدود ۹ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۷ لیتر
امکانات: نمایشگر لمسی بزرگ، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سقف پانوراما، ایربگهای جانبی
حرکت ناموفق: سوزوکی کیزاشی (Kizashi)
قیمت (۲۰۱۲): از ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان
علیرغم اعتبار برند *سوزوکی* و پشتوانه ایرانخودرو، کیزاشی نتوانست جایگاه مناسبی در بازار ایران پیدا کند. عرضه محدود و قیمتگذاری نادرست همراه با خدمات پس از فروش ضعیف، مالکان این خودرو را ناامید کرد.
مشخصات فنی و امکانات:
موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر
گیربکس CVT یا ۶ سرعته دستی
شتاب: ۸.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۸ لیتر
امکانات: سیستم AWD (چهارچرخ متحرک)، صندلیهای برقی، کیلس استارت، کنترل پایداری ESP، ۶ ایربگ
تصمیمی اشتباه: پژو ۴۰۷
قیمت (۲۰۰۹): از ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
با وجود اینکه نسلهای قبلی پژو در ایران محبوبیت داشتند، ورود ۴۰۷ به بازار در رقابت با سدانهای ژاپنی و کرهای مانند *تویوتا کمری*، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا نتوانست موفقیتی کسب کند.
مشخصات فنی و امکانات:
موتور ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
شتاب حدود ۱۱ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۹ لیتر
امکانات: سانروف، کروز کنترل، ترمز ABS+EBD، تهویه مطبوع دوگانه، صندلی برقی راننده
آخرین ضربه: پژو ۳۰۱
قیمت (۲۰۱۶): از یک میلیارد تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان
پژو ۳۰۱ برای بازارهای اقتصادی طراحی شده بود؛ با این حال، قیمتگذاری بالا و تحریمها، پروژه مونتاژ آن را ناکام گذاشت. هرچند ایرانخودرو از پلتفرم این خودرو برای ساخت مدل تارا بهره برد.
مشخصات فنی و امکانات:
موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر
گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک
شتاب حدود ۱۲ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۵ لیتر
امکانات: سیستم مولتیمدیا لمسی، کنترل پایداری (در برخی نسخهها)، ایربگ جلو و جانبی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور عقب
در مقابل، خودروهایی مانند پژو ۲۰۰۸، سوزوکی گرند ویتارا، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ به موفقیت نسبی دست یافتند. البته موفقیت این خودروها بیشتر به فاز مونتاژ گسترده یا داخلیسازی آنها مربوط میشود و نه واردات مستقیم.