ضربه نهایی به بازار خودرو/ میلیاردرها آماده باشید!

اقتصاد ایرانی: آیین‌نامه جدید واردات خودرو با کاهش چشمگیر تعداد و تمرکز بر مدل‌های لوکس، چالش‌های تازه‌ای در بازار ایجاد کرده است. آیا این تغییرات به نفع خودروسازان داخلی تمام خواهد شد یا زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها خواهد بود؟

ضربه نهایی به بازار خودرو/ میلیاردرها آماده باشید!

ضربه‌ای تازه به بازار خودرو؛ میلیاردرها آماده شوند!

آیین‌نامه‌ جدید واردات خودرو که پس از بازبینی ایرادات توسط دیوان عدالت اداری، در پایان مردادماه تصویب شد، بسیاری از نکات‌ کمتر دیده‌شده‌ای دارد. این آیین‌نامه جدید تعداد خودروهای وارداتی را در مقایسه با نسخه قبلی کاهش داده است. اکنون، بر اساس محاسبات انجام‌شده، تعداد خودروهای وارداتی به کمتر از ۷۶ هزار دستگاه رسیده است، در حالی که در نسخه قبلی واردات ۹۰ هزار خودرو پیش‌بینی شده بود.

تمرکز بر خودروهای لوکس و اثرات آن

اگرچه کاهش تعرفه‌ها در آیین‌نامه جدید یک گام مثبت بر‌خلاف نرخ‌های گذشته تلقی می‌شود، با این حال، تخصیص ارز به سمت محصولات لوکس‌تر، به کاهش تعداد واردات منجر شده است. این تصمیم به نظر می‌رسد برای حمایت از مونتاژکاران داخلی اتخاذ شده باشد.

طبق اصلاحات جدید، تخصیص ارز به خودروهای حجیم‌تر و لوکس‌تر افزایش یافته است. این روند می‌تواند منجر به کاهش قابل‌توجه تعداد خودروهای وارداتی در کشور شود. برآوردهای انجام‌شده نشان می‌دهند میزان کاهش نسبت به آیین‌نامه اولیه حدود ۱۵.۸ درصد است.

آغاز آرام یک آیین‌نامه دیرهنگام

این آیین‌نامه بر اساس قانون بودجه سال جاری تدوین شده بود و قرار بود از ابتدای سال اجرایی شود. اما با گذشت پنج ماه، هنوز اجرای رسمی آن آغاز نشده است. دوره انتظار به طول ۱۲ روز طول کشید تا در نهایت هیأت دولت آیین‌نامه را تصویب و اعلام کند.

در حالی که تعرفه‌های مشخصی در آیین‌نامه اولیه تصویب شده بود، توقف اجرای آن توسط دیوان عدالت اداری منجر به اصلاحات مختلف به‌خصوص در بخش تعرفه‌ها گردید.

خودرو-وارداتی

افت محسوس در تعداد خودروهای وارداتی

در نسخه اولیه آیین‌نامه واردات، ارز تخصیص‌یافته به خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی‌سی، ۷۷۰ میلیون یورو بود که هدف واردات ۵۰ هزار دستگاه را تعیین می‌کرد. این خودروها دارای میانگین قیمت ۱۵ هزار و ۴۰۰ یورو بودند. اما اکنون ارز این دسته به ۵۵۰ میلیون یورو کاهش یافته است که تعداد خودروهای قابل واردات به حدود ۳۵ هزار و ۷۱۴ دستگاه رسیده است؛ کاهش چشم‌گیر ۲۸.۶ درصدی.

مشابه این کاهش برای خودروهای بین ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۰۰۰ سی‌سی نیز رخ داده است، جایی که تعداد واردات از ۱۵ هزار دستگاه به ۱۳ هزار دستگاه کاهش یافت. اما افت قابل‌توجه را می‌توان در خودروهای بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی مشاهده کرد؛ تعداد این خودروها از ۱۲ هزار به تنها ۷ هزار و ۶۶۶ دستگاه رسیده است.

رشد واردات خودروهای لوکس

در مقابل افت خودروهای ارزان‌تر، آیین‌نامه جدید نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه تعداد خودروهای لوکس است. تعداد خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از ۸ هزار دستگاه در آیین‌نامه قبلی، به بیش از ۱۰ هزار و ۶۶۶ دستگاه افزایش یافته است؛ رشدی معادل ۳۳.۳ درصد. همچنین خودروهای بالای ۳۰۰۰ سی‌سی با افزایش ارز تخصیصی به ۸ هزار و ۷۲۷ دستگاه رسیده‌اند که رشدی ۷۴ درصدی نسبت به آیین‌نامه اولیه نشان می‌دهد.

تأثیر تغییرات بر بازار خودرو

رویکرد جدید تخصیص ارز و تغییرات واردات به‌نظر می‌رسد برای حمایت از مونتاژکاران داخلی صورت گرفته باشد. تفکیک بین دسته‌های خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی، در بازار بیشتر نمایان شده و رقابت میان مونتاژکاران و وارداتی‌ها کاهش یافته است.

این آیین‌نامه جدید به تنفس تازه‌ای برای بازار خودروهای لوکس منجر خواهد شد. مدت‌ها بود واردات خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی‌سی ممنوع شده بود، اما با آیین‌نامه جدید، اشتیاق به خرید خودروهای لوکس در بازار رونق می‌یابد.

وبگردی
    ارسال نظر