آیا قیمت خودرو در نیمه دوم 1404 همه را غافلگیر خواهد کرد؟
اقتصاد ایرانی: کاهش تولید خودرو و نوسانات نرخ دلار در سال جاری، قیمتها را در بازار خودرو به روند صعودی سوق داده است؛ پیشبینیها حاکی از آن است که در نیمه دوم سال ۱۴۰۴، بازار خودرو ممکن است با افزایش شدید قیمتها، شوک تازهای به همه وارد کند.

عملکرد ایرانخودرو و سایپا و پارسخودرو در پنج ماه ابتدایی امسال در مقایسه با دوره مشابه پارسال حدود 15 درصد کاهش یافته است.
کاهش تولید خودرو، در بلندمدت میتواند آرایش بازار را تغییر دهد، اما بهطور موقت، افزایش قیمت دلار تأثیر مستقیمی بر قیمتهای پیشنهادی فروشندهها گذاشته است. بازار خودرو که مدتها بیاعتنا به نوسانات ارز بود، اکنون تحت تأثیر افزایش قیمت دلار قرار گرفته است. به عنوان مثال، خودروی ریرا ایرانخودرو نسبت به دو هفته قبل حدود 100 میلیون تومان گرانتر شده است. سایر مدلهای داخلی نیز با افزایش قیمت در مقایسه با مرداد ماه برای فروش عرضه میشوند. برای پیشبینی قیمت خودرو در نیمه دوم سال، علاوه بر نوسانات قیمت ارز، باید سیاستهای جدید قیمتگذاری نیز مورد بررسی قرار گیرد.
تغییر روند بازار خودرو
بازار خودرو در هفتههای اخیر به تغییرات بازار ارز واکنش نشان داده و روند جدیدی را آغاز کرده است. قیمت خودروی ریرا ایرانخودرو به عنوان گرانترین سواری داخلی، از یک میلیارد و 600 میلیون تومان به یک میلیارد و 700 میلیون تومان رسیده است که افزایش 100 میلیونی را نشان میدهد.خودروهای اقتصادی مانند کوییک و ساینا دندهای نیز هر کدام حدود 15 تا 20 میلیون تومان نسبت به هفته پایانی مرداد گرانتر شدهاند. این تغییرات در قیمت سایر خودروهای داخلی نیز مشاهده شده است. کارشناسان بر این باورند که تأثیر افزایش قیمت دلار به شکلهای مختلف در بازار خودرو احساس میشود.
افزایش قیمت دلار؛ عامل اصلی تغییرات بازار
افزایش قیمت دلار، تأثیر روانی قابل توجهی در بازار خودرو دارد و میتواند قیمتهای پیشنهادی فروشندهها را افزایش دهد. بهویژه در مقایسه با آرامش نسبی چند ماه گذشته، اکنون شاهد روند افزایش قیمتها هستیم که احتمالاً در ماههای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
علاوه بر این، افزایش قیمت دلار باعث میشود که هزینه قطعات وارداتی بالا رود و خودروسازان از این تغییرات بهعنوان بهانهای برای افزایش قیمت در کارخانه استفاده کنند. در حال حاضر، نخستین زمزمههای افزایش قیمت خودرو در نمایندگیهای سایپا و ایرانخودرو شنیده میشود.
کاهش تولید خودرو؛ تأثیر مستقیم بر عرضه
در پنج ماه نخست امسال، سه خودروساز داخلی مجموعاً حدود 300 هزار دستگاه سواری تولید کردهاند، که در مقایسه با 350 هزار دستگاه سال گذشته، نشاندهنده کاهش 50 هزار دستگاهی است. این میزان کاهش، افت 15 درصدی در تولید خودرو را تأیید میکند. به طور طبیعی، کاهش تولید، عرضه خودرو به بازار را پایین میآورد و در نتیجه باعث افزایش قیمت خودروها میشود.
شاخص پنج ماهه اول 1404 پنج ماهه اول 1403تعداد تولید خودرو | 300 هزار دستگاه | 350 هزار دستگاه |
درصد کاهش | 15 درصد کاهش | --- |
قیمتگذاری جدید خودرو توسط خودروسازان
از مرداد ماه امسال، خودروسازان اجازه یافتهاند که هر شش ماه یک بار، قیمت خودروها را با ارائه مستندات لازم تغییر دهند. این تغییر در سیاست قیمتگذاری، به خودروسازان آزادی بیشتری در تنظیم قیمتهای کارخانه داده است. به همین دلیل، انتظار میرود که این تصمیم، تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروها در بازار آزاد نیز داشته باشد.
به عنوان نمونه، سایپا بلافاصله پس از اعلام این قانون، قیمتهای جدید خود را اعمال کرد و ایرانخودرو نیز آماده تغییر قیمت خودرو در کارخانه شد. این تغییرات، سیگنالی مهم برای روند افزایش قیمت خودرو در نیمه دوم سال محسوب میشود.