گرانترین خودروهای ایران خودرو/ خودروساز بزرگ رکورد زد !
اقتصاد ایرانی: ایرانخودرو با عرضه تاکسی برقی دانگ فنگ E70 به قیمت ۱ میلیارد و ۱۱ میلیون تومان، گام تازهای در نوسازی حملونقل عمومی برداشته است؛ اما سوال اصلی این است که آیا این خودروی برقی وارداتی با امکانات محدود و طراحی ساده، میتواند جایگزینی مناسب برای تاکسیهای داخلی باشد؟

دانگ فنگ E۷۰؛ ارزانترین سدان برقی وارداتی ایرانخودرو با قیمت ۱ میلیارد و ۱۱ میلیون تومان، وارد تاکسیرانی شد؛ آیا این خودرو میتواند جایگزین مناسبی برای تاکسیهای داخلی باشد یا صرفاً در حد شعار باقی میماند؟
ایرانخودرو با معرفی محصول جدید خود، یعنی تاکسی برقی دانگ فنگ E70، بار دیگر توجهها را به سوی خود جلب کرد. این اقدام از سوی ایرانخودرو در راستای گسترش خودروهای برقی و مدرن در صنعت حملونقل کشور صورت پذیرفته است.
دانگ فنگ E70؛ تابوشکنی در بازار تاکسیرانی
بر اساس گزارشهای موجود، تاکسی برقی دانگ فنگ E70 که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۲ رونمایی شده بود، در حال حاضر آماده فروش است. این خودرو با قیمت یک میلیارد و ۱۱ میلیون تومان در نمایندگیها عرضه میشود و به عنوان ارزانترین سدان برقی وارداتی شناخته شده است.
نگاهی به طراحی ظاهری و داخلی دانگ فنگ E70
طراحی ظاهری خودرو دانگ فنگ E70 در بسیاری از جنبهها جذابیت زیادی ندارد و حتی در مواردی به نظر میرسد که قدیمی باشد. چراغهای جلو با طراحی نسبتاً بهتر، جلوهای مدرنتر به خودرو دادهاند. در بخش عقب خودرو، چراغها توسط یک نوار قرمز به هم متصل شدهاند که از لحاظ ظاهری هیچ کاربرد خاصی در زیبایی خودرو ندارد.
از لحاظ داخلی، طراحی خودرو شباهتهای زیادی به خودرو ریرا ساخت ایرانخودرو دارد؛ از جمله در بخش دسته دنده، داشبورد، دریچههای تهویه و جزئیات رنگی داخلی. با این حال، فقدان سیستم مالتیمدیا و استفاده از یک صفحه پلاستیکی به جای آن، نقطه ضعف جدی این سدان برقی میباشد.
امکانات رفاهی؛ گامی متفاوت
از جمله امکانات قابل توجه در دانگ فنگ E70 میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
امکانات رفاهی |
توضیحات |
ترمز کمکی | سیستم کمک به عملکرد ترمز |
سیستم کمک حرکت در سربالایی | امکان حرکت راحتتر در مسیرهای شیبدار |
فرمان کمکی برقی | سهولت در کنترل خودرو |
ترمز پارک برقی | سیستم ایمنتر برای پارک خودرو |
کلاستر دیجیتال ۱۰ اینچی | صفحه نمایش دیجیتال برای اطلاعات خودرو |
مشخصات فنی خودرو
این سدان برقی به پیشرانه تکموتوره مجهز شده است که قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۱۰ نیوتنمتر تولید میکند. باتری لیتیومی با ظرفیت ۴۷.۵ کیلووات ساعت، امکان پیمایش مسافت ۴۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ را فراهم کرده است. شارژ کامل در حالت معمولی بین ۸ تا ۱۰ ساعت و در حالت سریع تنها در ۳۶ دقیقه انجام میشود.
بر اساس اطلاعات منتشرشده، این خودرو دارای حداکثر سرعتی معادل ۱۵۰ کیلومتر در ساعت بوده و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۰ ثانیه است که باعث شده گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان تاکسی باشد.
تحلیل؛ گام مثبت به سمت تحول
ورود دانگ فنگ E70 به ناوگان تاکسیرانی کشور، حرکتی مثبت در راستای گسترش استفاده از خودروهای برقی در حملونقل عمومی است. باوجود برخی نقاط ضعف در طراحی و امکانات داخلی، ویژگیهایی نظیر مسافت قابل پیمایش و تواناییهای فنی از نقاط قوت برجسته این محصول محسوب میشوند. این اتفاق میتواند به عنوان مقدمهای برای استقبال گستردهتر از خودروهای برقی در ایران شناخته شود.