رونمایی از خودروی مدرن/ جایگزین نیسان آبی در راه است
اقتصاد ایرانی: پایان تولید نیسان آبی پس از ۵۵ سال؛ زامیاد EX با طراحی روز و استانداردهای بهروز، جایگزین این وانت دوستداشتنی شد تا میراث وانتهای تجاری در ایران با نسل جدید ادامه پیدا کند.

بر اساس اخبار منتشرشده، تولید وانت نیسان آبی پس از چندین دهه به پایان رسید و این خودرو از خطوط تولید شرکت زامیاد خارج شد. نیسان آبی که از سال ۱۳۴۹ در ایران تولید میشد، نقش مهمی در حملونقل و باربری کشور داشت و حالا پس از ۵۵ سال تولید، بازنشستگی آن اعلام شده است. دلیل اصلی توقف تولید این خودرو، عدم تأیید در تستهای استاندارد از جمله رعایت استاندارد عابر پیاده و کاهش آلایندگی اعلام شده که با توجه به طراحی قدیمی بخش فنی و بدنه، امکان عبور از این استانداردها برای آن وجود نداشت.
زامیاد EX، جایگزین نیسان آبی
بهدنبال توقف تولید نیسان آبی، شرکت زامیاد مدل جدیدی به نام زامیاد EX را معرفی کرده است. این خودرو که بهعنوان نسخه بروزرسانی شده نیسان آبی شناخته میشود، با تغییرات متعدد فنی و ایمنی همراه شده است. در این خودرو، ارتقای کالیبراسیون پیشرانه بههمراه برخی امکانات ایمنی و رفاهی، تحولی بزرگ ایجاد کرده است.
مشخصات فنی زامیاد EX
زامیاد EX در نسخه دوگانهسوز از پیشرانه M24 پلاس بهره میبرد. این پیشرانه ۲.۴ لیتری با چهار سیلندر خطی قابلیت کار با بنزین و CNG را دارد. توان خروجی این موتور در حالت بنزین به ۹۴ اسب بخار و ۱۸۷ نیوتنمتر گشتاور و در حالت گاز به ۸۰ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور محدود شده است. قدرت تولیدی این موتور از طریق جعبهدنده دستی ۵ سرعته به محور عقب منتقل میشود و نهایت سرعت این خودرو به ۹۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
سیستمهای ترمز و تعلیق در زامیاد EX به ترتیب شامل ترمز دیسکی در جلو و کاسهای در عقب و تعلیق جلو از نوع دابل ویشبون و عقب فنر تخت هستند. همچنین، برای بهبود عملکرد ایمنی و راحتی، فاصله محوری خودرو به میزان ۱۶ سانتیمتر افرایش یافته که این تغییر تاثیر مستقیمی بر پایداری خودرو دارد.
تجهیزات ایمنی پیشرفته
اکنون زامیاد EX با اضافه شدن آپشنهای ایمنی مدرن از جمله سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم هشدار خروج از خط و سیستم ترمز اضطراری همراه شده است. این تغییرات بهویژه برای خودروهای کار و تجاری که در شرایط خاص و سخت کار میکنند، ضروری هستند.
مشخصه مشخصات زامیاد EXپیشرانه | M24 پلاس؛ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر دوگانهسوز |
توان خروجی بنزین | ۹۴ اسب بخار و ۱۸۷ نیوتنمتر |
توان خروجی گاز | ۸۰ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتنمتر |
سیستم کنترل پایداری (ESP) | دارد |
ترمز اضطراری | مجهز به رادار جلو |
سرعت نهایی | ۹۰ کیلومتر بر ساعت |
فاصله محوری | افزایشیافته به میزان ۱۶ سانتیمتر |
تغییرات در کابین و راحتی
در طراحی داخلی زامیاد EX نیز تغییرات مهمی مشاهده میشود. اضافهشدن فاصله محوری در کنار تریمهای جدید صندلی، باعث بهبود فضای داخلی شده است. امکان تنظیم صندلیها در دو جهت، سیستم هشدار بستن کمربند ایمنی و فرمان هیدرولیکی نیز به این خودرو اضافه شدهاند.
تحلیل و بررسی
با وجود این تغییرات مثبت، زامیاد EX هنوز بر روی پلتفرمی قدیمی قرار گرفته است. هرچند شرکت زامیاد توانسته است استانداردهای مرتبط با ایمنی و عملکرد را ارتقا دهد، اما همچنان نیاز به توسعه یک محصول کاملاً جدید در این حوزه احساس میشود. ساخت یک وانت مدرنتر و بهروز میتواند راهحل مؤثری برای مقابله با رقابتهای بینالمللی باشد و در آینده تضمینی بر جایگاه این برند باشد.