خودروهای وارداتی با قیمتهای جدید وارد بازار میشوند
اقتصاد ایرانی: پایان هشت ماه بلاتکلیفی در بازار خودرو؛ قیمت جدید خودروهای وارداتی با تعرفههای دولتی تعیین شد و اقتصادیترین مدلها به حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسیدند. این تغییرات میتواند رقابت ماشینهای چینی و وارداتی را دگرگون کند.
قیمت جدید خودروهای وارداتی در سال جاری، با لحاظ تغییرات در تعرفههای تعیینشده توسط دولت، وارد بازار خواهند شد. این تغییرات میتواند تأثیرات قابلتوجهی بر بازار خودرو ایران داشته باشد. اقتصادیترین مدلها در این شرایط با قیمتهایی تا حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عرضه میشوند، که زنگخطری برای رقابت ماشینهای چینی محسوب میشود. با این وجود، میزان واردات خودرو و تولید خودروهای مونتاژی چینی نشاندهنده تغییراتی در تعادل بازار است.
جدیدترین تعرفهها برای قیمت خودروهای وارداتی
قیمت خودروهای وارداتی براساس یک فرمول ویژه محاسبه میشود که در آن نوع سوخت و حجم موتور خودروها موردتوجه قرار دارد. در این فرمول، تعرفههای وارداتی برای خودروهای برقی و هیبریدی مشابه نرخهای سال گذشته باقی مانده و به ترتیب چهار و ۱۵ درصد تعیین شده است. این در حالی است که تعرفه برای مدلهای بنزینی بهصورت پلکانی افزایش مییابد:
- مدلهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی مشمول تعرفه ۲۰ درصدی هستند.
- تعرفه خودروهایی با حجم موتور بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی به ۱۹۰ درصد افزایش مییابد.
برای نمونه میتوان به مدل هوندا وزل اشاره کرد که یکی از اقتصادیترین گزینههای وارداتی است. این خودرو با حجم موتور ۱۴۹۸ سیسی مشمول تعرفه ۲۰ درصدی است و با قیمتی معادل ۱۸ هزار دلار برای واردکننده، پس از احتساب تعرفه و نرخ ارز مرکز مبادله حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای خریدار تمام خواهد شد.
| انواع خودرو | تعرفه ۱۴۰۳ | تعرفه ۱۴۰۴ |
| بنزینی با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی | ۵۵ درصد | ۲۰ درصد |
| بنزینی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی | ۹۵ درصد | ۴۰ درصد |
| بنزینی با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی | ۱۳۵ درصد | ۱۵۵ درصد |
| بنزینی با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی | ۱۶۵ درصد | ۱۸۰ درصد |
| بنزینی با حجم موتور بالای ۳۰۰۰ سیسی | ۱۷۵ درصد | ۱۹۰ درصد |
| برقی | چهار درصد | چهار درصد |
| هیبریدی | ۱۵ درصد | ۱۵ درصد |
آیا رقابت خودروهای وارداتی و مونتاژی دگرگون خواهد شد؟
در حالی که ورود خودروهای وارداتی میتواند رقابتی تازه در بازار خودرو ایران ایجاد کند، باید به میزان عرضه و نسبت آن توجه داشت. بر اساس مصوبات دولت، در ابتدای سال ۱۴۰۳ برنامهریزی برای واردات ۹۰ هزار خودرو شده بود، اما در عمل این میزان کاهش یافته است. تخمین زده میشود که نهایتاً تا پایان سال جاری تنها ۵۰ هزار خودرو از گمرک ترخیص شوند.
در مقایسه، تولیدات مونتاژکاران داخلی در سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار دستگاه بوده است که نشاندهنده برتری عددی محصولات مونتاژ در بازار است. شرکتهایی مانند مدیرانخودرو، بهمنموتور، کرمانموتور و فرداموتور سهم عمدهای در این تولیدات داشتند و در مقایسه با واردات، توانایی بیشتری در تأمین خودروهای موردنیاز بازار دارند. از این رو، محصولات وارداتی برای تصاحب سهم بیشتر بازار، رقابت سختی پیشرو خواهند داشت.