بازگشت قدرتمند اسطوره چینی به بازار خودرو ایران
اقتصاد ایرانی: بازگشت باشکوه «تویوتا پرادو» پس از ۱۲ سال سکوت به ایران؛ با تغییرات تعرفهای و گشایش مسیر واردات، این اسطوره جذاب، رقابت داغی را برای بازار خودروهای لوکس رقم خواهد زد.
با اجرای نظام تعرفهای پلکانی، پیشبینی میشود که خودروهای وارداتی متنوعتری از برندهای محبوب، بهویژه غیرچینی، وارد بازار ایران شوند.
امروزه اخبار مرتبط با حضور مدلهای جدید خودروهای وارداتی در ایران بهطور مرتب منتشر میشود؛ مدلهایی که سالها حضورشان در کشور به تعویق افتاده بود. جدیدترین اخبار حاکی از ورود نسخه کامل پرادو J250 است؛ مدلی که پس از ۱۲ سال دوباره پای به بازار ایران خواهد گذاشت. در خبرها آمده است که نمونهای از این خودرو در گمرک جنوب کشور شناسایی شده و این ورود توسط یک شرکت واردکننده خصوصی برنامهریزی شده است.
بازگشت پرابهت «سلطان صحرا»!
اگرچه ممکن است تصور کنیم با آزادسازی واردات خودرو در اوایل دهه ۹۰، خودروهایی چون پرادو نیز بهصورت گسترده وارد بازار شدهاند، اما واقعیت این است که تویوتا پرادو از سال ۱۳۸۹ به بعد بهطور رسمی وارد بازار ایران نشد. آخرین ورود رسمی این مدل به ایران مربوط به نسل چهارم کد J150 و مدلهای سال ۲۰۱۰ میلادی است؛ وارداتی که توسط شرکت ایرتویا تا اواسط همان سال پایان یافت.
چالش چینیها؛ آیا دوران حاکمیتشان به پایان رسیده است؟
با تغییرات جدید در سیاستهای وارداتی و تعرفهای، این سوال پیش میآید که آیا هژمونی چین در بازار خودروی ایران به پایان رسیده است؟ پس از تحریمها و انسداد سامانه ثبت سفارش در ابتدای سال ۱۳۹۷، بسیاری از شرکتهای خودروسازی کشورهای کرهجنوبی، فرانسه و ژاپن مجبور به ترک بازار ایران شدند. این خلا بزرگ به چینیها فرصت داد تا سهم قابلتوجهی را از بازار ایران کسب کنند. روند واردات خودروهای چینی و سپس مونتاژ آنها، به سرعت جایگزین محصولات سایر برندها شد. بااینحال، این همکاریها بیشتر محدود به تأمین قطعات و مونتاژ بوده و انتقال فناوری بهطور مؤثری رخ نداد.
تعرفه پلکانی؛ تسهیلکننده ورود برندهای اقتصادی و غیرچینی
در سالهای اخیر، حتی با بازشدن مجدد مسیر واردات خودرو، محصولات چینی همچنان حضور پررنگی در بازار داشتهاند. اما سیاستهای اخیر در تدوین تعرفههای پلکانی، زمینه را برای واردات خودروهای اقتصادیتر و با منشأ متنوعتر فراهم کرده است. بر اساس این سیاستها، برای خودروهای تا حجم ۱۵۰۰ سیسی تعرفه ۲۰ درصد تعیین شده است؛ تغییری که راه را برای ورود برندهای پرطرفدار و غیرازچین هموار کرده است. این تغییرات امید تازهای برای مصرفکنندگان ایرانی فراهم میکند که به دنبال گزینههای باکیفیتتر و متنوعتر هستند.