فاجعه گرانی خودروهای داخلی؛ خداحافظی با پژو ۲۰۷ از سبد خرید مردم!
اقتصادایرانی: افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی از جمله پژو ۲۰۷، شاهین و تارا به دلیل نوسانات ارز و کاهش تولید، فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد را بیشتر کرده و بازار خودرو را به جولانگاه دلالان تبدیل کرده است.
در شرایطی که نوسان قیمت ارز بر بازار خودروهای مونتاژی تأثیرات گستردهای گذاشته، خودروهای داخلی نیز از این تغییرات بینصیب نماندهاند. در این میان، قیمت خودروهای داخلی مانند شاهین، پژو ۲۰۷ و تارا با افزایش چند میلیون تومانی همراه شده و نشان میدهد که بخش بزرگی از بازار در کنترل دلالانی قرار گرفته که با بهرهبرداری از کمبود نقدینگی، هزینه بیشتری را به مصرفکنندگان تحمیل میکنند.
افزایش قیمت خودروهای داخلی: قدرتنمایی واسطهها میان کارخانه و بازار
در روزهای اخیر، بیشتر خودروهای داخلی با افزایش قیمت در بازه یک تا ۱۸ میلیون تومان مواجه شدند. این در حالی است که وانت آریسان ۲ دوگانهسوز بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده و ۱۸ میلیون تومان گران شده است. همچنین، جهش ۵۰ میلیون تومانی تیگو ۷ هیبرید باعث شده بازار تحت تأثیر دلالانی قرار گیرد که از شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار آزاد بهره میبرند.
کاهش تولید و مشکلات مربوط به تأمین قطعات، فرآیند فاکتوردهی و تحویل خودروها را کُند کرده است. این امر منجر به افزایش قیمت شده و خودروهایی همچون وانت آریسان ۲، پژو ۲۰۷ و شاهین، افزایش یک تا ۱۸ میلیون تومانی را در بازار تجربه کردهاند.
بررسی نوسانات بازار نشان میدهد که وانت آریسان ۲ دوگانهسوز با ۱۸ میلیون تومان افزایش به قیمت ۷۶۰ میلیون تومان رسیده است. شاهین اتوماتیک پلاس نیز با رشد سه میلیون تومانی، به قیمت یک میلیارد و ۵۰۳ میلیون تومان عرضه میشود. از طرف دیگر، اطلس اتوماتیک با سه میلیون تومان کاهش قیمت، اکنون به یک میلیارد و ۲۲ میلیون تومان معامله میشود.
همچنین، پژو ۲۰۷ اتوماتیک نسبت به روزهای گذشته ۶ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. تارا اتوماتیک V۴ نیز رشد چهار میلیون تومانی را تجربه کرد و به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید، در حالی که نسخه دندهای آن دو میلیون تومان گرانتر شد و یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان معامله شد.
سورن پلاس XU۷P یک میلیون تومان به قیمت خود اضافه کرده و به ۸۸۲ میلیون تومان رسیده است. مدل دندهای اطلس G نیز با افزایش سه میلیون تومانی به ۷۹۷ میلیون تومان رسیده است. ساینا S دندهای یک میلیون تومان رشد قیمت داشته و به نرخ ۶۶۵ میلیون تومان معامله میشود؛ همچنین سهند S دندهای نیز ۴ میلیون تومان افزایش یافته و به ۷۴۶ میلیون تومان رسیده است.

اثر نوسانات ارزی بر بازار خودروهای مونتاژی
در میان محصولات مونتاژی، تیگو ۷ هیبرید با افزایش ۵۰ میلیون تومانی، به قیمت سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه شد. با این حال، تیگو ۸ هیبرید با کاهش ۱۰ میلیون تومانی به نرخ چهار میلیارد و ۲۵ میلیون تومان رسیده است.
از دیگر تغییرات در بخش خودروهای مونتاژی، میتوان به جک J۴ اشاره کرد که ۱۰ میلیون تومان گرانتر شده و به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. در مقابل، کیامسی X۵ با کاهش ۱۲ میلیون تومانی به قیمت ۲ میلیارد و ۳۱۱ میلیون تومان در بازار ثبت شده است.
لوکانو L۷ با افت بهای ۲۰ میلیون تومانی به ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان رسید. همچنین، لاماکو فلو نیز کاهش ۲۰ میلیون تومانی داشت و به قیمت یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان معامله شد.
علل اصلی نوسانات: تأثیر تولید و تقاضا
کاهش تولید داخلی خودرو که ناشی از مشکلات مالی و کمبود قطعات است، به کاهش عرضه در بازار دامن زده و قیمتها را افزایش داده است. علاوه بر این، افزایش قیمت کارخانهای نیز به شکل سیگنال قوی به بازار آزاد عمل کرده و واسطهها را به سمت افزایش قیمت سوق داده است.
از آنجایی که محصولات مونتاژی به شدت به نرخ ارز وابسته هستند و بیشتر قطعات آنها وارداتی است، نوسانات ارزی تأثیر بیشتری بر قیمتهای آنها میگذارد. افزایش قیمت خودروهایی چون وانت آریسان ۲، شاهین اتوماتیک پلاس و پژو ۲۰۷ اتوماتیک نشاندهنده واکنش سریع بازار به انتظارات تورمی و کمبود عرضه است. با این حال، تا زمانی که خودرو در ایران به چشم یک کالای سرمایهای دیده شود، هر گونه نااطمینانی اقتصادی یا نوسان ارزی، بر قیمتها تأثیر فوری خواهد داشت.