پشت پرده واگذاری ایران خودرو؛ چه کسانی سود بردند؟
اقتصادایرانی: انتقاد عضو هیئترئیسه مجلس از عملکرد ایرانخودرو پس از خصوصیسازی؛ وعدههای کاهش قیمت و ارتقای کیفیت محقق نشد و میلیاردها دلار ارز ملی به نفع گروهی خاص هزینه شد.
حجتالاسلام علیرضا سلیمی، یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره عملکرد ایرانخودرو پس از واگذاری به بخش خصوصی توضیح داد و اظهار کرد: هدف از این واگذاری، کاهش هزینه تمامشده تولید خودرو بود، اما این هدف هنوز محقق نشده است. او همچنین اشاره کرد که قرار بود کیفیت خودروها بهبود یابد، اما همچنان در این زمینه مشکلات قابلتوجهی وجود دارد.
خصوصیسازی در صنعت خودرو و وعدههایی که عملی نشدند
سلیمی در ادامه اظهار داشت: انبوه وعدههایی که هنگام خصوصیسازی داده شد، مانند کاهش صفهای طولانی تقاضا و افزایش تولید خودرو، تاکنون به نتیجه نرسیده است. برنامه این بود که مردم مجبور نباشند برای خرید خودرو در قرعهکشیها شرکت کنند، اما هنوز چنین شرایطی تغییر نکرده است. او همچنین اشاره کرد که نباید شرایط به گونهای باشد که گروهی خاص به درآمدهای کلان برسند و دیگران تماشاگر باشند.
این نماینده مجلس با طرح این سؤال که آیا تعداد تولیدات خودرو افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: چنین نتیجهای دیده نمیشود. طبق وعدهها، پلتفرمها و خودروهای جدید و اقتصادی باید به مردم عرضه میشد، اما هنوز این وعده نیز تحقق نیافته است. به عبارتی، بهنظر میرسد وضعیت کنونی تفاوت چندانی با وضعیت گذشته ندارد.
سلیمی همچنین تأکید کرد که مجلس بارها نسبت به مشکلات و ایرادات واگذاری ایرانخودرو هشدار داده است و از نظر حقوقی این فرآیند با ایراداتی روبهرو است.
انتقاد به نحوه تخصیص منابع ارزی و نبود نظارت جدی
در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات مجلس برای شرایط جاری، سلیمی اظهار داشت: نخستین سؤال این است که چرا دولت منابع ارزی کشور را در اختیار مسئولان فعلی ایرانخودرو قرار میدهد؟ چیزی در حدود ۶ تا ۸ میلیارد دلار ارز ملی در اختیار آنها قرار گرفته است.
او افزود: چرا باید افرادی محدود که بازار را در انحصار خود دارند، از جیب عموم مردم بهرهبرداری کنند؟ دولت موظف است از چنین وضعیتی جلوگیری کند و اگر اراده تغییر به نفع مردم را داشته باشد، توانایی انجام اصلاحات را دارد.
این عضو هیئت رئیسه مجلس ضمن بیان اینکه ضروری است مدیریت ایرانخودرو به دولت بازگردد، اظهار امیدواری کرد که دولت بتواند خودروهایی اقتصادی و با قیمت منطقی تولید کند. وی اضافه کرد: متأسفانه دولت کنونی از پشتوانه کارشناسی کافی برخوردار نیست؛ یک روز مواضعی را اعلام میکند و روز بعد نظر دیگری میدهد. واضح است که این دولت یکی از ضعیفترین دولتها از نظر برنامهریزی است.