خداحافظی با آیفون/ تصمیمی بزرگ برای کاربران ایرانی!
اقتصاد ایرانی: شایعه حذف درگاه سیمکارت فیزیکی در آیفون ۱۷ قوت گرفته است و اگر اپراتورهای ایرانی همچنان از eSIM پشتیبانی نکنند، کاربران ایرانی ممکن است دیگر نتوانند از مدلهای جدید این گوشی استفاده کنند.

این تغییرات از زمان معرفی آیفون ۱۴ آغاز شد. اپل با حذف سیمکارت فیزیکی از مدلهای عرضهشده در بازار آمریکای شمالی (پارتنامبر LL/A) کاربران را ملزم به استفاده از سیمکارت الکترونیکی (eSIM) کرد. این اقدام منجر به خروج آیفونهای LL/A از بازار ایران شد، زیرا اپراتورهای ایرانی هنوز زیرساختهای لازم برای پشتیبانی از eSIM را ندارند.
آموزش کارکنان اپل در اروپا و ارتباط آن با آیفون ۱۷طبق اطلاعات منتشرشده توسط مکرومرز، اپل از کارکنان فروشگاههای مجاز اتحادیهی اروپا خواسته تا در دورهای مرتبط با eSIM شرکت کنند که تا روز ۱۴ شهریور به پایان میرسد. این آموزش ممکن است نشانهای از تمرکز اپل بر عرضه گوشیهای بدون درگاه سیمکارت در منطقه اروپا باشد.
ویژگی توضیحاتپارتنامبر LL/A | عدم پشتیبانی از سیمکارت فیزیکی، مخصوص بازار آمریکای شمالی |
eSIM | سیمکارت الکترونیکی که نیازمند زیرساختهای خاص اپراتورها است |
پارتنامبر ZA و CH | پارتنامبرهایی که در حال حاضر اکثر دستگاههای موجود در بازار ایران را شامل میشوند |
چالش پیش روی کاربران ایرانی
اگر این تغییرات در مدلهای جدید آیفون اعمال شود و اپراتورهای ایرانی همچنان امکان فعالسازی eSIM را فراهم نکنند، کاربران ایرانی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. در این شرایط، حتی رجیستری آیفون نیز برای حل مشکلات ارتباطی کافی نخواهد بود و کاربران امکان استفاده از این گوشیها برای تماس تلفنی و ارسال پیامک را نخواهند داشت.
آیفون ۱۷ ایر؛ مدل ویژه و چالشبرانگیز
بر اساس شایعات، مدل آیفون ۱۷ ایر به دلیل طراحی بسیار باریکش، احتمالاً در تمام کشورها بدون درگاه سیمکارت عرضه خواهد شد. این موضوع نگرانیهای بیشتری را برای کاربران ایرانی ایجاد کرده است، زیرا این مدل ممکن است در بازار ایران غیرفعال و غیرقابل استفاده شود.
چشمانداز آینده
در مجموع، تصمیمات اخیر اپل ممکن است به کاهش حضور محصولات این شرکت در بازار ایران منجر شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که این تغییرات تنها به چند منطقه خاص محدود خواهد شد یا در تمامی پارتنامبرها اعمال خواهد شد. کاربران ایرانی باید منتظر اطلاعات دقیقتر از اپل باشند تا بتوانند تصمیمات بهتری برای خرید و استفاده از محصولات این شرکت اتخاذ کنند.