کدام تیم سودآورترین پیراهن فوتبال جهان را دارد؟
اقتصاد ایرانی: رئال مادرید با درآمد سالانه ۲۶۰ میلیون یورویی از اسپانسرهای پیراهن، در صدر باشگاههای پردرآمد از این بخش قرار دارد؛ درآمدی که از آدیداس، HP و هواپیمایی امارات تأمین میشود.

درآمدزایی از اسپانسرهای پیراهن، حالا به یکی از جدیترین منابع مالی باشگاههای بزرگ فوتبال جهان تبدیل شده و در این میان، رئال مادرید با اختلاف صدرنشین جدول است.
براساس گزارش جدید نشریه اسپانیایی آ.اس، باشگاه رئال مادرید در حال حاضر سالانه 260 میلیون یورو تنها از قراردادهای اسپانسری مربوط به پیراهن خود درآمد دارد؛ مبلغی بیسابقه که این باشگاه را به سودآورترین برند پوشاک ورزشی فوتبال جهان بدل کرده است.
از این مجموع، سهم برند آدیداس که تأمینکننده رسمی پیراهن رئال است، 120 میلیون یورو در سال برآورد میشود. علاوه بر آن، دو اسپانسر دیگر شامل هواپیمایی امارات (Fly Emirates) و شرکت فناوری HP نیز هر یک سالانه 70 میلیون یورو به این باشگاه پرداخت میکنند.
در ردههای بعدی باشگاههای پردرآمد از اسپانسرهای پیراهن، تیمهای زیر قرار دارند:
رده | باشگاه | مجموع درآمد اسپانسری پیراهن (یورو/سال) |
---|
1 | رئال مادرید | 260 میلیون یورو |
2 | منچسترسیتی | 210.5 میلیون یورو |
3 | منچستریونایتد | 200 میلیون یورو |
4 | بارسلونا | 198 میلیون یورو |
این گزارش نشان میدهد رقابت برندهای بینالمللی برای حضور روی پیراهن باشگاههای بزرگ، نهتنها وجه تبلیغاتی دارد، بلکه یک سرمایهگذاری چند صد میلیون یورویی محسوب میشود که به شدت در تراز مالی باشگاهها تأثیرگذار است.
به نظر میرسد با ادامه رشد صنعت فوتبال و اهمیت برندینگ، این ارقام در فصلهای آینده حتی از مرز ۳۰۰ میلیون یورو نیز عبور کنند.