تبلیغات
تبلیغات

چرا خرید خودروهای وارداتی انتخاب مناسبی نیست؟+ 5 دلیل مهم

اقتصاد ایرانی: پنج دلیل مهم برای نخریدن خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴؛ از قیمت‌های بالا و تعرفه سنگین تا نبود خدمات پس از فروش و مشکلات ثبت‌نام را بررسی کنید.

چرا خرید خودروهای وارداتی انتخاب مناسبی نیست؟+ 5 دلیل مهم
تبلیغات
اقتصادایرانی:

افزایش قیمت خودروهای وارداتی، یکی از نخستین دلایلی است که می‌تواند ما را از فکر خرید این نوع خودروها منصرف کند.

به دلیل نامشخص بودن تعرفه واردات خودرو در سال جاری که همچنان بعد از گذشت هفت ماه رسمی نشده است، هزینه نهایی خرید یک خودروی وارداتی به طور متوسط دو یا سه برابر قیمت جهانی افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر آن، نبود سرویس‌های خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی به ویژه مدل‌های برقی و تاخیر در زمان تحویل خودرو نیز مشکلات دیگری هستند که در این مسیر به وجود آمده‌اند. اکنون که دور دوم عرضه خودروهای وارداتی در هفته پایانی مهر ماه آغاز شده است، پنج ایراد برجسته این نوع خودروها در عرضه‌های پیشین بیشتر به چشم می‌خورند.

قیمت گزاف خودروهای وارداتی

نرخ تعرفه واردات خودرو، هزینه فروش خودروهای وارداتی در ایران را به صورت نجومی بالا می‌برد. در حالی که تعرفه واردات هنوز حالت رسمی پیدا نکرده، در بهترین حالت 20 درصد محاسبه می‌شود و برای مدل‌هایی با حجم موتور بالاتر از 2,500 سی‌سی حتی ممکن است به 180 درصد برسد.

به عنوان مثال، تویوتا لندکروز 2025 با حجم موتور 3.3 لیتری به دلیل تعرفه بالا ، در ایران با قیمت نزدیک به 180 هزار دلار فروخته می‌شود، در حالی که قیمت اصلی آن در بازار جهانی تنها 60 هزار دلار است.

نبود خدمات پس از فروش

از ابتدای سال 1402، واردات خودرو توسط بیش از 35 شرکت مختلف صورت گرفته که تیراژ بیشتر این شرکت‌ها به 500 دستگاه هم نمی‌رسد. این موضوع باعث شده خدمات پس از فروش، برای بسیاری از شرکت‌های واردکننده غیر اقتصادی باشد. همچنین، بسیاری از این شرکت‌ها بدون قراردادهای رسمی با شرکت‌های مادر اقدام به واردات کرده‌اند. در نتیجه امکان ارائه خدمات فنی مناسب به خریداران خودروهای وارداتی عملاً وجود ندارد و تلاش‌های شرکت‌های وارد‌کننده محدود به ارائه شماره تماس و دفترچه راهنما شده است.

علاوه بر مشکلات عمومی، خودروهای برقی نیز با دغدغه‌های خاص‌تر همچون نبود زیرساخت‌های مناسب مواجهند. نبود ایستگاه‌های شارژ در ایران، نخستین و بارزترین معضل برای مالکین خودروهای برقی محسوب می‌شود.

عدم زمانبندی مشخص برای تحویل خودرو

با شروع دومین دور عرضه خودروهای وارداتی در هفته آخر مهر ماه ، هنوز وضعیت بعضی از خریداران مرحله اول امسال و همچنین پیش‌فروش‌های سال‌های گذشته مشخص نشده است.

متقاضیانی که در بهمن و اسفند 1403 اقدامات لازم برای خرید خودروهای وارداتی را انجام داده‌اند، هنوز موفق به دریافت خودرو نشده‌اند و این مسئله یکی دیگر از مشکلات اصلی خرید خودروهای وارداتی است.

قیمت خودروهای وارداتی نامعلوم است

هنگام پیش‌فروش خودروهای وارداتی، قیمت‌ها معمولاً به شکل علی‌الحساب اعلام می‌شوند. دو جدول قیمت متفاوت که برای خریداران تنظیم می‌شود، شامل قیمت‌های نهایی و قیمت‌های علی‌الحساب است. جدول اول مشخص است، اما جدول دوم می‌تواند برای متقاضیان چالش ایجاد کند . در بسیاری از موارد، قیمت نهایی خودرو با گذشت چند ماه از پیش‌فروش، به مراتب بیشتر از حد انتظار اولیه می‌شود.

تعرفه واردات در سال جاری هنوز قطعی نشده است . قرار است خودروهای اقتصادی با تعرفه 20 تا 40 درصد وارد شوند، اما مجلس تعرفه 100 درصدی را پیشنهاد داده است. این دعوا میان مجلس و دولت بر سر تعرفه واردات ممکن است در نهایت به ضرر مشتریان نهایی باشد.

تحویل نسخه‌های غیرکامل به‌جای نسخه‌های کامل

کیا K5 (اپتیما) نمونه‌ای از مسائلی است که در واردات خودروهای اخیر دیده شده است. شرکت وارد‌کننده وعده تحویل نسخه فول‌آپشن کیا K5 را داده بود، اما در زمان تحویل، مشتریان متوجه می‌شوند که نسخه لوآپشن ارائه شده است.

کیا K5 با سه مدل متفاوت وارد ایران شده است. در این میان، نسخه Deluxe توربو امکانات رفاهی کمتری دارد در حالی که با قیمت بیشتر عرضه شده است. نسخه‌ای که شرکت وارد‌کننده وعده داده بود، مجهز به آپشن‌هایی مثل سقف پانوراما و دوربین 360 درجه بود، اما در عمل، چنین ویژگی‌هایی در خودرو وجود نداشت. این اتفاق مشابه، در مدل‌های دیگر نیز مشاهده شده است.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر