۱۰ شرکت که تنها با یک محصول بازی بازار را عوض کردند + فیلم
اقتصاد ایرانی :۱۰ شرکت موفق که با یک محصول خاص جهان را تغییر دادند

۱۰ شرکت موفق که با یک محصول خاص جهان را تغییر دادند
به گزارش تاریخ کسبوکار پر است از نمونههایی که یک ایده ساده و گاه غیرمنتظره، به محصولی ماندگار و شرکتی موفق تبدیل شده است. در ادامه با ۱۰ نمونه شاخص از این دست آشنا میشویم؛ شرکتهایی که با یک محصول خاص توانستند مسیر خود را در بازار جهانی تثبیت کنند.
۱. Crocs
همه به Crocs گفتند «زشت»؛ اما پزشکان و سرآشپزها عاشقشان شدند چون راحت بودند و بهراحتی تمیز میشدند. اکنون این برند سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون جفت کفش میفروشد. گاهی، «زشت» بودن هم جواب میدهد.
۲. LEGO (1932)
در دوران رکود بزرگ، تولید اسباببازیهای چوبی آغاز شد. در سال ۱۹۴۹ این شرکت به آجرهای پلاستیکی روی آورد با یک ایده ساده: هر آجر باید با آجر دیگر جور شود. همین تعهد به سازگاری، موتور موفقیت LEGO تا امروز باقی مانده است.
۳. Spanx (2000)
سارا بلیکلی با بریدن بخش پای جورابشلواری، لباس زیر بدون درز طراحی کرد. او پتنت را شخصاً نوشت تا ۳۰۰۰ دلار صرفهجویی کند. همین خلاقیت، آغازگر انقلابی میلیارد دلاری در دنیای گنهای فرمدهنده بود.
۴. Play-Doh (1956)
این محصول ابتدا پاککننده کاغذدیواری بود و نزدیک به ورشکستگی قرار داشت. اما یک معلم آن را بهعنوان خمیر بازی در کلاس معرفی کرد و همین تغییر مسیر، Play-Doh را به یک نماد فرهنگی در دنیای اسباببازی بدل ساخت.
۵. Tupperware (1946)
ارل تاپر ظروف دربدار را از ضایعات پلاستیکی ساخت، اما فروش موفقیتآمیز نبود. تا زمانی که براونی وایز ایده «مهمانیهای خانگی» را مطرح کرد و صنعت فروش مستقیم مدرن را پایه گذاشت.
۶. WD-40 (1953)
نام این محصول داستانش را روایت میکند: ۴۰ تلاش لازم بود تا فرمول کامل شود. در ابتدا برای جلوگیری از زنگزدگی موشکهای Atlas ساخته شد، اما امروزه بیشتر مردم آن را برای رفع صدای لولاها میشناسند.
۷. Sriracha (1980)
دیوید تران با دستور سسی تند از ویتنام مهاجرت کرد. او هرگز تبلیغ نکرد، دستور را تغییر نداد و قیمتها را بالا نبرد. تنها تبلیغات دهانبهدهان کافی بود تا Sriracha به یک پدیده جهانی بدل شود.
۸. Duracell (1924)
این شرکت فعالیت خود را با باتریهای جیوهای برای تجهیزات نظامی آغاز کرد و نزدیک به یک قرن است تنها یک هدف دارد: ساخت باتریهایی با عمر طولانیتر. همین تمرکز، آن را به نامی آشنا در خانهها تبدیل کرده است.
۹. Carmex (1937)
آلفرد ولبینگ نخستین سری Carmex را در آشپزخانهاش برای درمان تبخال تولید کرد. فرمول اولیه آنقدر موفق بود که تا امروز تغییر نکرده است. پس از ۸۷ سال، این محصول همچنان با همان روش ساخته میشود.
۱۰. White Claw (2016)
این برند فرصتی تازه دید: نوشیدنی سبکتر و مناسب برای افراد سلامتمحور. او «هارد سلزر» را زمانی معرفی کرد که کمتر کسی آن را میشناخت. امروز تقریباً تمام شرکتهای بزرگ نوشیدنی در تلاشاند تا از آن تقلید کنند.