تبلیغات

قیمت های عجیب و غریب در بازار خودروهای لوکس + جدول

اقتصاد ایرانی: دولت با تغییر آیین‌نامه واردات خودرو و تخصیص ارز ۴۸۰ میلیون یورو به خودروهای لوکس بالای ۳۰۰۰ سی‌سی، زمینه تغییرات گسترده در بازار خودروهای خارجی را فراهم کرده است؛ آیا این اقدام دلایلی فراتر از کنترل بازار و رقابت مونتاژی‌ها دارد؟

قیمت های عجیب و غریب در بازار خودروهای لوکس + جدول
تبلیغات
اقتصادایرانی:

تغییرات قابل توجه در روند واردات خودروهای لوکس

دولت با ایجاد تغییراتی در آیین‌نامه واردات خودرو، تخصیص ارز را به سمت خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ سی‌سی هدایت کرده است. این رویکرد با سه هدف عمده پیش‌بینی می‌شود: افزایش درآمد تعرفه‌ای، کنترل بازار خودروهای لوکس دست دوم و تقویت فشار رقابتی بر مونتاژی‌ها. این سیاست جدید باعث کاهش ۱۵.۸ درصدی در حجم واردات خودرو شده است.

با توجه به این تغییرات، سوال مهمی که مطرح می‌شود این است: آیا کسری بودجه دولت در این تصمیم‌گیری‌ها نقشی داشته است؟ در آیین‌نامه واردات خودرو سال جاری، برخلاف سال‌های گذشته، واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ و حتی ۳۰۰۰ سی‌سی مجاز شده است. در این راستا، دولت از یک آیین‌نامه جدید در مردادماه رونمایی کرد که در آن تخصیص ارز به سمت خودروهای لوکس هدایت شده است.

تمرکز بر تخصیص ارز و کاهش واردات کلی

در نسخه جدید آیین‌نامه، خودروهای با حجم موتور بالاتر ارز بیشتری دریافت می‌کنند. این مسئله باعث شده که تعداد خودروهای وارداتی در سال جاری نسبت به آیین‌نامه قبلی کاهش پیدا کند. بر اساس محاسبات، تعداد خودروهای وارداتی ۱۵.۸ درصد نسبت به قبل کاهش یافته است. این امر در شرایطی رخ داده که سال‌ها واردات خودروهای لوکس به کشور ممنوع بوده است.

سه هدف اصلی از تصمیم‌گیری جدید دولت

سه هدف عمده دولت در این زمینه عبارت‌اند از:

درآمدزایی از طریق واردات خودروهای لوکس: تعرفه واردات خودروهای لوکس بسیار بالاتر از خودروهای با حجم موتور کمتر است و این امر می‌تواند کاهش درآمد ناشی از کاهش تعرفه خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی را جبران کند.

کنترل بازار خودروهای دست دوم لوکس: با ممنوعیت واردات از سال ۹۱، قیمت خودروهای لوکس دست دوم به شکل عجیبی افزایش یافته است. واردات خودروهای لوکس می‌تواند این روند را کنترل کند.

حمایت از خودروهای مونتاژی: تغییر تخصیص ارز به سمت خودروهای لوکس ممکن است فشاری که خودروهای وارداتی بر خودروهای مونتاژی ایجاد کرده‌اند را کاهش دهد.

جزئیات تغییرات در تخصیص ارز به گروه‌های مختلف

در آیین‌نامه جدید، تخصیص ارز برای خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی‌سی کاهش یافته و از ۷۷۰ میلیون یورو به ۵۵۰ میلیون یورو رسیده است. این تغییر باعث کاهش ۲۸.۶ درصدی واردات در این بخش شده است. برای خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، تخصیص ارز از ۳۰۰ میلیون یورو به ۲۳۰ میلیون یورو کاهش یافته که کاهش ۱۳.۳ درصدی واردات را به همراه داشته است.

در بخش خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز تخصیص ارز از ۳۶۰ میلیون یورو به ۲۳۰ میلیون یورو کاهش یافته که ورود این خودروها را ۳۶.۱ درصد کاهش داده است. اما برای خودروهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، تخصیص ارز از ۳۶۰ میلیون یورو به ۴۸۰ میلیون یورو افزایش یافته و واردات این گروه را ۳۳.۳ درصد افزایش داده است. همچنین در بخش خودروهای بالای ۳۰۰۰ سی‌سی، تخصیص ارز از ۲۷۵ میلیون یورو به ۴۸۰ میلیون یورو افزایش یافته و واردات این خودروها ۷۴ درصد رشد داشته است.

در کل، با تغییرات جدید، تعداد خودروهای وارداتی به ۷۵ هزار و ۷۷۳ دستگاه کاهش یافته که نسبت به پیش‌بینی قبلی کاهش ۱۵.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

خودرو لوکس

مروری بر ممنوعیت ۱۳ ساله واردات خودروهای لوکس

ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از مهرماه سال ۱۳۹۱ و به دلیل تحریم‌های اولیه آغاز شد. این ممنوعیت در دوره‌ای که فضای ارزی کشور تحت فشار بود، اجرایی شد. در سال ۱۳۹۵ و همزمان با توافق برجام، این ممنوعیت لغو شد اما عملاً خودروهای لوکس همچنان وارد کشور نشدند.

آینده واردات و بازار خودروهای لوکس

تصمیم جدید دولت برای تخصیص ارز به خودروهای لوکس می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر بازار بگذارد. اکنون امکان واردات مدل‌های متنوعی از خودروهای لوکس و اسپرت فراهم شده است. برای مثال، خودروهایی مانند مرسدس بنز E-Class، بی‌ام‌و سری ۵ و لکسوس RX 350 جزو گزینه‌هایی هستند که با این تخصیص ارز قابل واردات خواهند بود. این تغییرات می‌توانند قیمت‌ها و دسترسی به خودروهای لوکس در کشور را تحت تأثیر قرار دهند.

تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر