تبلیغات

با کدام خودروهای مناطق آزاد می‌توان پلاک ملی گرفت؟

اقتصاد ایرانی: امکان تبدیل پلاک خودروهای مناطق آزاد به پلاک ملی فراهم شد؛ خودروهای مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ می‌توانند با رعایت شرایط و پرداخت عوارض گمرکی وارد سرزمین اصلی شوند.

با کدام خودروهای مناطق آزاد می‌توان پلاک ملی گرفت؟
تبلیغات
اقتصادایرانی:

شرایط جدید برای دریافت پلاک ملی خودروهای پلاک منطقه آزاد

در مناطق آزاد ایران، روند پلاک‌گذاری خودروها با سرزمین اصلی متفاوت بوده و خودروهای وارد شده به این مناطق فقط مجاز به دریافت پلاک مخصوص همان منطقه هستند. این خودروها تنها در محدوده منطقه آزاد و شعاع ۱۲۰ کیلومتر اطراف آن در سرزمین اصلی، اجازه تردد دارند. اما از مهرماه امسال، شرایط اخذ پلاک ملی برای خودروهای مناطق آزاد تغییر کرده و این امکان برای برخی مالکان فراهم شده است.

کدام خودروهای مناطق آزاد شامل شرایط دریافت پلاک ملی می‌شوند؟

براساس قوانین جدید، مالکان خودروهای ساخت سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ می‌توانند تحت شرایط خاص و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پلاک ملی دریافت کنند. ناصر خرمالی، مدیر گمرک، بازرگانی و توسعه صادرات دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اعلام کرده که هماهنگی‌هایی با دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت و سامانه جامع تجارت انجام شده تا فرآیند ثبت اطلاعات خودروها و تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی تسهیل شود.

نقش «کد شیما» در ثبت اطلاعات خودروها

یکی از الزامات اصلی در فرآیند تبدیل پلاک خودروهای منطقه آزاد به پلاک ملی، دریافت شناسه یکتا تحت عنوان «کد شیما» است. بدون این کد، امکان ثبت سفارش کالا یا خودرو در سامانه تجارت وجود ندارد. در همین راستا، دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران از ایجاد تسهیلات لازم جهت فرآیند تبدیل پلاک خودروها خبر داده است.

الزامات مالکان برای دریافت پلاک ملی

افرادی که مالک خودروهای پلاک مناطق آزاد هستند و سند مالکیت خودرو به نام آن‌ها ثبت شده است، می‌توانند نسبت به انجام مراحل قانونی اقدام کنند. برخلاف شایعات، مالک خودرو نیازی نیست همان فرد واردکننده اولیه خودرو باشد و تنها شرط اصلی، مالکیت قانونی خودرو است.

محدودیت‌ها و چالش‌ها

رحمان سادات نجفی، رئیس شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد، در مصاحبه‌ای با ایسنا توضیح داد که این تصمیم برای خودروهای مدل خاص از سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ اجرایی می‌شود. محدودیت‌هایی نظیر حجم موتور و سال ساخت خودرو نیز در این روند دخیل هستند. به گفته وی، این اقدام از لحاظ اقتصادی توجیه چندانی ندارد، زیرا این خودروها عمدتاً چندین سال کارکرده و فرسایش دارند.

تحلیل اقتصادی طرح تبدیل پلاک منطقه آزاد

این طرح در گذشته، زمانی که واردات خودرو به کشور ممنوع بود، مطرح شد. اما با آزادسازی واردات در سال‌های اخیر، این اقدام برای خودروهای قدیمی از نظر اقتصادی منطقی به نظر نمی‌رسد. با وجود این، برخی افراد ممکن است از این فرصت برای ورود دائمی خودروهای خود به سرزمین اصلی استفاده کنند.

جزییات مجوزها و تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد

طبق قوانین، خودروهای مناطق آزاد به طور معمول نمی‌توانند دائماً وارد سرزمین اصلی شوند و تنها با دریافت مجوزهای موقتی، امکان تردد مقطعی و سالی یک‌بار را دارند. همچنین این خودروها می‌توانند تنها تا شعاع ۱۲۰ کیلومتر از منطقه آزاد حرکت کنند.

جدول شرایط دریافت پلاک ملی:

سال ساخت خودرو محدودیت حجم موتور پرداخت حقوق و عوارض گمرکی شرایط مالکیت
 
۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ طبق قوانین موجود الزامی مالکیت قانونی و ثبت سند به نام مالک
تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر