زمان افتتاح قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال مشخص شد!
اقتصاد ایرانی: باند شرقی قطعه دوم آزادراه تهران-شمال با تلاش مهندسان ایرانی و اجرای پیچیدهترین عملیات مهندسی، در نیمه دوم شهریور امسال به بهرهبرداری خواهد رسید و گامی مهم در توسعه زیرساختهای حملونقل کشور محسوب میشود.

افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران-شمال در نیمه دوم شهریور
حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان، در جمع خبرنگاران بیان کرد که تمامی عملیات مهندسی و ساخت این بخش از آزادراه توسط مهندسان ایرانی اجرا شده است.
ویژگیهای منحصر به فرد باند شرقی آزادراه
به گفته وی، در باند شرقی قطعه دوم آزادراه تهران-شمال خبری از جاده نیست و تنها پلها و تونلها قابل مشاهده هستند که به وضوح پیچیدگی و سختی کار را نشان میدهد.
دهقان همچنین اشاره کرد که فرایند ساخت این بخش از آزادراه در طی یک سال گذشته با رعایت استانداردهای ایمنی و زیستمحیطی صورت گرفته است.
اهمیت حفظ محیط زیست در پروژه
وی اظهار داشت که یکی از نکات مهم در اجرای این پروژه، حفظ پوششهای گیاهی و زیستبومهای جانوری منطقه بود و در صورت وارد شدن آسیب به این بخشها، تلاش شده آسیبها به حداقل ممکن برسد.
نقش همکاری دولت و سازمانهای مرتبط
رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اهمیت سرعت در اجرای پروژه اظهار کرد که همکاریهای دولت و وزارت راه و شهرسازی، به همراه مساعدت سازمان محیط زیست، تاثیر قابل توجهی بر پیشرفت کار داشته است.
وی ابراز امیدواری کرد که با ادامه مسیر طی شده در یک سال گذشته، پروژه آزادراه تهران-شمال در کمتر از پنج سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
چالشهای پیش روی اجرای قطعه سوم
دهقان به پیچیدگیهای زمینشناسی و فنی قطعه سوم آزادراه اشاره کرد و گفت که برای اجرای این بخش نیاز به تجهیزات نوین و آمادگیهای لازم برای حل مشکلات احتمالی وجود دارد.
زمان بهرهبرداری از باند شرقی قطعه دوم آزادراه
رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد که باند شرقی قطعه دوم آزادراه در نیمه دوم شهریورماه آماده بهرهبرداری خواهد بود و امکان تردد در آن فراهم خواهد شد. افتتاح این بخش باعث کاهش زمان سفر، کوتاه شدن مسیر و افزایش ایمنی خواهد شد و به دلیل جذابیتهای مسیر، این راه به عنوان یک مسیر تفریحی نیز قابل توجه خواهد بود.
اثرات هوشمندسازی آزادراه
دهقان اشاره کرد که هوشمندسازی آزادراه میتواند میزان تصادفات را به صفر برساند. همچنین در بحث اشتغال، طی اجرای این پروژه، به طور متوسط سه هزار نفر مشغول به کار هستند.
اجرای پروژه توسط مهندسان داخلی
وی افزود که پروژه آزادراه تهران-شمال یک همکاری مشترک میان بنیاد مستضعفان و وزارت راه است که اجرای کار به پیمانکاران سپرده شده و هیچ پیمانکار خارجی در اجرای قطعه سوم مشارکت ندارد.
دهقان توضیح داد که آغاز کار در قطعه سوم آزادراه به دلیل پیچیدگیهای فنی و ملاحظات زیستمحیطی به تأخیر افتاده و پس از حل این مسائل، عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.
بحث مربوط به تعیین عوارض آزادراه
در مورد عوارض آزادراه، رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد که هماهنگیهای لازم بین بنیاد و وزارت راه باید انجام شود. وی افزود که اگر عوارض تنها هزینههای بهرهبرداری و نگهداری را تامین کند، بنیاد مستضعفان از این موضوع راضی خواهد بود.