معاون آموزش ابتدایی تأکید کرد؛

تمرکز بر یادگیری همه دانش‌آموزان؛ کلید پیشرفت پایدار

اقتصادایرانی: معاون آموزش ابتدای درافتتاحیه دوره توانمندسازی معلمان مدارس عشایری و دارای اتباع بر تمرکز بر یادگیری همه دانش‌آموزان؛ کلید پیشرفت پایدار تأکید کرد.

تمرکز بر یادگیری همه دانش‌آموزان؛ کلید پیشرفت پایدار

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی در افتتاحیه دوره توانمندسازی و کیفیت‌بخشی مدارس در حال توسعه، مدارس دارای اتباع و مناطق روستایی و عشایری با تقدیر از حضور همکاران از اقصی نقاط کشور، به ویژه مناطق روستایی و عشایری، اظهار کرد: برگزاری این جلسه در چنین شرایطی، مرهون فداکاری‌های دلاورمردان و شهیدانی است که امنیت را برای این مرز و بوم به ارمغان آورده‌اند.

حکیم‌زاده در ادامه با تشکر از دفتر یونیسف در تهران برای همکاری‌های مستمر، به فاجعه انسانی در غزه اشاره کرد و گفت: جهان شاهد فاجعه‌ای هرروزه برای کودکان غزه است و ما ضمن اعلام همدردی، قدردان توجه ویژه یونیسف به موضوع کودکان، به‌ویژه کودکان غزه، هستیم.

عدالت آموزشی؛ شعار و برنامه دولت

معاون آموزش ابتدایی، عدالت آموزشی را شعار اصلی دولت چهاردهم دانست و تصریح کرد: دولت با تمام توان برای محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دولتی مناطق کمتربرخوردار پای کار آمده است و اینک ما مسئولیت داریم تا در تراز این اهتمام و توجه دولت عمل کنیم.

وی با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش کودکان اتباع، خاطرنشان کرد: علیرغم تحریم‌های سخت بین‌المللی وشرایط سخت و دشوار امکان تحصیل برای بیش از ۶۰۰ هزار کودک اتباع خارجی فراهم شده که این امر، حدود ۳ تا ۴ هزار مدرسه و چندین هزار معلم را می‌طلبد. این بیانگر نگاه انسانی و اسلامی جمهوری اسلامی ایران به حق آموزش برای همه کودکان می باشد.

تمرکز بر یادگیری همه دانش‌آموزان؛ کلید پیشرفت پایدار

حکیم‌زاده با تأکید بر اینکه توسعه پایدار تنها با توجه به یادگیری تک تک فرزندان میسر است، گفت: کشورهای پیشرو آموزشی، جداسازی دانش‌آموزان را کنار گذاشته‌اند. ما نیز باید علاوه بر دسترسی، فرصت برابر یادگیری را برای همه فراهم کنیم. موضوع «فقر یادگیری» که بانک جهانی به آن پرداخته، به این معناست که یا دانش‌آموزی به مدرسه دسترسی ندارد یا در مدرسه یادگیری اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: خوشبختانه پوشش دوره ابتدایی در ایران بالای ۹۸ درصد است، اما باید بر کیفیت یادگیری و کاهش «تکرار پایه» به عنوان شاخص موفقیت متمرکز شویم.

لزوم هدایت متوازن تحصیلی در دوره متوسطه

معاون آموزش ابتدایی با ابراز نگرانی از آمار پایین هدایت دانش‌آموزان عشایری به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای (۳۰ درصد در مقابل میانگین کشوری ۴۸ درصد)، از مسئولان آموزش عشایری و روسای مناطق خواست تا با ایجاد هنرستان‌های ضمیمه و استفاده از تمام ظرفیت‌ها، برای توسعه متوازن و افزایش این نرخ برنامه‌ای عملیاتی ارائه دهند.

بهداشت روان؛ محور کیفیت‌بخشی

حکیم‌زاده، «بهداشت روان» را یکی از محورهای اصلی این دوره توانمندسازی برشمرد و تأکید کرد: نحوه رفتار و تعامل ما با دانش‌آموز به گونه‌ای که او باور کند انسانی ارزشمند است، به مراتب مهم‌تر از انتقال محتوای درسیِ صرف است؛ محتوایی که ممکن است به مرور زمان به فراموشی سپرده شود. ایجاد اعتماد به نفس، عزت نفس و امیدواری، پیش‌نیاز هرگونه یادگیری مؤثر است و این مهم محقق نمی‌شود مگر آنکه خود ما، به عنوان مربی، به ابزارها و اصول بهداشت روان مجهز باشیم.

وی در پایان از برگزاری کارگاه‌های تخصصی در این دوره خبر داد و از تمامی دست‌اندرکاران، به‌ویژه همکاران در معاونت آموزش ابتدایی شهر تهران در برگزاری این رویداد تلاش کردند، قدردانی کرد.

این دوره با هدف بهبود شرایط یادگیری و تربیتی برای کودکان مناطق محروم، روستایی، عشایری و اتباع برگزار شده است.

وبگردی
    ارسال نظر