تغییر در محاسبه طرح ترافیک تهران +جزئیات
اقتصاد ایرانی: مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرای طرح ترافیک جدید بر اساس پیمایش خودروها با بهرهگیری از هوش مصنوعی از سال آینده خبر داد.

پوریا علیمردانی درباره آخرین وضعیت لایحه طرح ترافیک جدید، اظهار داشت: لایحهای که برای اجرای طرح ترافیک جدید با رویکرد پیمایشمحور با استفاده از تکنولوژی و هوش مصنوعی آماده شده، هماکنون در دست بررسی در سازمان ما قرار دارد و در مرحله آمادهسازی زیرساختهای مربوطه است. اساس این طرح بر پایه حرکت خودروها در محدوده مشخص شده است و هدف این است که با بهرهمندی از حداکثر توانمندیهای مربوط به فناوریهای نوین، از سال آینده آن را به مرحله اجرا برسانیم.
آمادهسازی تجهیزات و زیرساختها برای اجرای طرح
وی افزود: طرح مذکور از قبل توسط شورای ترافیک تهران به تصویب رسیده است و در حال حاضر بر روی نصب و تجهیز تعداد زیادی دوربین برای ثبت دقیقتر اطلاعات وسایل نقلیه در محدودههای تعیینشده تمرکز شده است. این اقدامات توسط سازمانها و شرکتهای مرتبط همچون شرکت کنترل ترافیک تهران در حال انجام میباشند.
نقش نرمافزارها در مدیریت ترافیک
علیمردانی در ادامه توضیح داد: پس از تکمیل روند نصب و آمادهسازی تجهیزات سختافزاری، مرحله توسعه نرمافزارهای مرتبط آغاز خواهد شد. این نرمافزارها بهمنظور ثبت دادههای پیمایش خودروها طراحی میشوند و نرخگذاری براساس این دادهها تعیین میگردد. برای تصمیمگیری نهایی درباره نرخها نیز، لایحهای به شورای اسلامی شهر تهران ارائه خواهد شد که این مبحث همزمان با بررسی تعرفههای سال آینده انجام میشود.
تحول در نحوه محاسبه هزینه طرح ترافیک
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر محاسبه هزینه طرح ترافیک براساس زمان ورود و خروج خودروها از این محدوده صورت میگیرد، بیان کرد: رویکرد پیمایشمحور بدین معناست که شهروندان براساس میزان ترددی که در محدوده مشخص انجام میدهند، ملزم به پرداخت هزینه خواهند بود. به عنوان نمونه، اگر خودرویی ۵ کیلومتر در این محدوده تردد کند، هزینه بیشتری نسبت به خودرویی که تنها ۲ کیلومتر پیمایش داشته، پرداخت خواهد کرد. این روش از نظر عدالت اجتماعی بهینهتر بوده و استفاده کارآمدتری از منابع ترافیکی شهر را به همراه خواهد داشت.
وضعیت فعلی طرح ترافیک
علیمردانی افزود: در حال حاضر تغییری در شرایط اجرای طرح ترافیک در مقایسه با سال گذشته ایجاد نشده و این طرح همچنان به همان صورت قبل اجرا میشود. تنها توقف موقت دو هفتهای در اجرای آن به دلیل وضعیت خاصی همچون شرایط جنگ ۱۲ روزه و حملات رژیم صهیونیستی و کاهش تراکم ترافیک معابر صورت گرفت. پس از این دوره تعلیق موقت، طرح مجدداً بدون تغییر و با همان تعرفههای مصوب سال ۱۴۰۴ ادامه یافت.
چشمانداز آینده طرح
وی در پایان تأکید کرد: امید است که با تکیه بر فناوریهای جدید بتوانیم در سال آینده، طرحهای ترافیکی مبتنی بر پیمایش را بهصورت کامل اجرایی کنیم. این اقدام نهتنها گامی مؤثر در جهت مدیریت بهتر و عادلانهتر ترافیک شهری به شمار میرود، بلکه تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا نیز خواهد داشت.