گزارش سال 1403 تپسل؛ رکوردها تازه در تبلیغات و بازار دیجتال ایران
اقتصاد ایرانی ؛ گزارش سال ۱۴۰۳ تپسل نشان میدهد که آینده بازاریابی دیجیتال ایران بر محور «هوش مصنوعی» و «دادههای دست اول» است و شرکتها با بهرهگیری کامل از این ابزارها میتوانند بازگشت سرمایه خود را ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهند، در حالی که بازار اپلیکیشن و بازیها رشد چشمگیری داشته و وفاداری کاربران در این بخش بالاست. همچنین، شفافیت تبلیغات، تحولات بازار کار و عطش بالای متخصصان برای یادگیری مهارتهای دادهمحور و AI از دیگر نکات برجسته این گزارش است.

گزارش سال ۱۴۰۳ تپسل با عنوان «گزارش کاربردی بازاریابی دیجیتال ایران» در همکاری با بازار، سازیتو، کالج تپسل، متریکس، دژینو و ایرانتلنت منتشر شد. طبق گزارش سالانه تپسل، در صورت عدم سرمایهگذاری جدی در زیرساختها، بومیسازی هوش مصنوعی و گردآوری دادههای دست اول، ایران با سرعت از کشورهای همسایه عقب خواهد افتاد. در حالی که این کشورها بازاریابی خود را بر پایه داده و هوش مصنوعی شخصیسازی میکنند، اتکای ایران به روشهای سنتی مانند پیامک انبوه میتواند شکافی جبرانناپذیر ایجاد کند.
این گزارش تاکید میکند شرکتهایی که از هوش مصنوعی بهطور کامل بهرهبرداری کنند، قادر خواهند بود بازگشت سرمایه در بازاریابی خود را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهند. همچنین روندهای جهانی نشان میدهد آینده بازاریابی بر دو محور اصلی «دادههای دست اول» و «هوش مصنوعی» استوار خواهد بود، در حالی که سهم رسانههای سنتی از کل بازار تبلیغات به حدود یکچهارم کاهش یافته است.
گزارش سال تپسل با اشاره به وضعیت تبلیغات آنلاین در جهان، نشان داد در روزهایی که بازار جهانی تبلیغات آنلاین در سال ۲۰۲۴ از مرز یک تریلیون دلار عبور کرده، عربستان با اجرای «چشمانداز ۲۰۳۰» و سرمایهگذاری گسترده در زیرساختهای دیجیتال، رشد پایدار در تبلیغات آنلاین دارد. ترکیه با تکیه بر جمعیت جوان و تجارت الکترونیک پررونق، به بازاری چند میلیارد دلاری دست یافته است.
گزارش سال بازار: بازیها، موتور محرک بازار اپلیکیشن ایران در سال گذشته
تپسل در بخشی از گزارش به جزئیات عملکرد بازار یکی از زیرمجموعههای خود پرداخته است: بازار اپلیکیشن در ایران با ۶۸ میلیون کاربر موبایل هوشمند و ۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، به یکی از پرجنبوجوشترین بازارهای منطقه تبدیل شده است. با بررسی گزارش سال بازار درمییابیم که مجموع جستوجوهای ثبتشده در بازار برای برنامهها و بازیها از مرز یک میلیارد بار عبور کرده است. نکته قابل توجه این است که برای نخستین بار، سهم جستوجوهای بازیها با رشد حدود ۵ درصدی به ۵۱۸ میلیون رسیده و از جستوجوهای مربوط به برنامهها پیشی گرفته است. در مقابل، سهم برنامهها به ۴۹۶ میلیون کاهش یافته است. این تغییر روند بیانگر آن است که کاربران بازار تمایل روزافزونی به کشف و تجربه بازیهای جدید پیدا کردهاند و بخش بازیها به یکی از موتورهای اصلی جستوجو و تعامل کاربران در این پلتفرم تبدیل شده است.
ثبت رکوردهای فروش در بلک فرایدی؛ گزارش سازیتو از عملکرد تجارت الکترونیک
گزارش تپسل در بخش سازیتو تصویری از رشد چشمگیر فروشگاههای آنلاین در ایران را به نمایش میگذارد. این گزارش میگوید تعداد فروشگاههای فعال به بیش از ۱.۵ برابر ابتدای سال رسیده و روزانه بیش از ۱۰ هزار فروشگاه با دو میلیون محصول فعالیت میکنند. طبق گزارش سال تپسل یکی از نکات برجسته این گزارش، ثبت رکوردهای فروش در ۹ آذر (بلک فرایدی) است؛ جایی که یک فروشگاه به تنهایی موفق به فروش ۱۳۷ میلیارد تومانی شده است!
گزارش متریکس: صنعت بازی، مخاطبان وفادارتری دارد
تپسل در بخش دیگری از گزارش کاربردی بازاریابی دیجیتال ایران به از رفتار کاربران در حوزه اپلیکیشن، به یک نکته کلیدی اشاره میکند: اگرچه اپلیکیشنها در جذب نصب موفقتر عمل میکنند، اما این بازیها هستند که توانستهاند وفاداری کاربران را به دست آورند. از طرف دیگر، کاربران بازیها به طور میانگین روزانه ۸ بار وارد اپلیکیشن میشوند و بیش از ۷ دقیقه در آن میمانند. این موضوع فرصتهای بینظیری را برای تبلیغدهندگان فراهم میکند که میخواهند مخاطبان وفادارتری داشته باشند.
گزارش عملکرد دژینو درباره شفافیت تبلیغات آنلاین: نرخ ۲۶٫۶٪ درصدی نرخ تقلب
بر اساس فصل هفتم گزارش تپسل، در گزارش سال۱۴۰۳ دژینو که یک پتلفرم تشخیص تقلب تبلیغات کلیکی است میبینیم که در سال ۱۴۰۳ نرخ سشنهای مشکوک و تقلبی به ۲۶٫۶٪ رسیده است. این یعنی از هر ۴ سشن تبلیغاتی، یکی مشکوک و نامعتبر است و بودجههای تبلیغاتی بسیاری از کسبوکارها به هدر میرود. در این میان، بعضی از فرمتهای تبلیغاتی بیشتر در معرض این خطر قرار دارند؛ تبلیغات بنری با ۳۱.۶٪ و تبلیغات همسان با ۲۷.۵٪، بالاترین نرخ تقلب را به خود اختصاص دادهاند. همچنین، صنایعی مانند آموزش (۳۱.۸٪)، بازی و نرمافزار (۲۹.۵٪) و گردشگری (۲۹.۲٪)، بیشترین آسیب را از این پدیده دیدهاند.
نبض بازار کار بازاریابی دیجیتال در ایران؛ روایت ایران تلنت
گزارش سال ۱۴۰۳ تپسل فصلی از گزارش خود را به گزارش سال ۱۴۰۳ ایرانتلنت پرداخته است. بنا بر این گزارش، در سال گذشته با کاهش ۳ درصدی تعداد فرصتهای شغلی در حوزه بازاریابی مواجه بودیم. تقاضا برای شغلهای پیشین مانند مدیر هنری، روابط عمومی و تبلیغات، به ترتیب با ۸۱٪، ۵۰٪ و ۴۸٪ کاهش چشمگیری روبرو شده است. از طرف دیگر، شغلهای پرفورمنس مارکتینگ با ۹۸٪، مدیر سئو با ۸۹٪ و مدیر شبکههای اجتماعی با ۸۱٪ رشد، بیشترین تقاضا را داشتهاند.
نگاهی به گزارش کالج تپسل: جذب ۳ هزار دانشجوی جدید و برگزاری ۱۳ دوره در سال گذشته
گزارش سال ۱۴۰۳ تپسل در بخش گزارش کالج تپسل تصویری واضح از نیازهای متخصصان ایرانی ارائه میدهد. این گزارش نشان میدهد که در این سال، کالج تپسل با برگزاری ۱۳ دوره و ۱۸ وبینار، موفق به جذب ۳ هزار دانشجوی جدید شد. این دانشجویان در مجموع نزدیک به ۹۰,۸۹۹ هزار ساعت به یادگیری پرداختند که نشان از عطش بالای جامعه برای ارتقاء دانش دارد. بر اساس این گزارش، متخصصان مبتدی بیشتر به دنبال یادگیری ابزارهای تحلیلی مانند GA4 هستند، در حالی که مدیران به مباحث استراتژی و برنامهریزی علاقه نشان میدهند. در بین تمام حوزهها، بازاریابی دادهمحور، هوش مصنوعی و برندینگ پرطرفدارترین موضوعات آموزشی بودهاند. همچنین، ۷۰٪ از کاربران، آموزشهای ویدیویی را به وبینارها ترجیح دادهاند و اوج تقاضا برای دورهها در فصلهای بهار و زمستان ثبت شده است.
گزارش سال ۱۴۰۳ تپسل، حاصل نگاه نو و روحیه همکاری است؛ روایتی که فراتر از مرزهای تپسل میرود و بخشی بزرگ از اقتصاد دیجیتال ایران را بازگو میکند؛ اقتصادی که با وجود تمام دشواریها، مسیر رشد خود را ادامه میدهد.
منبع: