لاستیک گران میشود؟
اقتصاد ایرانی: کاهش ۲۵ درصدی تولید لاستیک در کشور؛ زنگ خطر برای گرانی تایر به صدا درآمد! رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور ضمن اشاره به مشکلات و افزایش هزینههای تولید، از کاهش شدید تولید تایر خبر داد و از بیتوجهی وزارت صمت به درخواستهای تولیدکنندگان گلایه کرد.

محمدرضا گنجی، رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور با اشاره به وضعیت *چالشهای صنعت تولید تایر* در کشور گفت که این صنعت با وجود مشکلات همچنان فعالیت میکند، اما به دلیل تشدید مشکلات مجبور به کاهش تولید تا ۲۵ درصد شدهاند.
چالشهای صنعت تایر
وی اظهار داشت که با وجود مکاتبات انجامشده با *وزارت صنعت* و اعلام مشکلات تولیدکنندگان تایر، اقدامات مناسبی برای حل این مسائل صورت نگرفته است. به همین دلیل تولیدکنندگان برای جلوگیری از زیانهای بیشتر، تصمیم به کاهش میزان تولید گرفتهاند.
افزایش هزینهها و ضرورت تغییر قیمت
رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور افزود که به دلیل افزایش *هزینههای تولید*، تولیدکنندگان تایر با زیان مشغول تولید هستند. از این رو برای جبران بخشی از این زیانها، افزایش ۱۰ درصدی قیمت تایر کاملاً ضروری به نظر میرسد.
ظرفیت تولید تایر در کشور
وی پیشتر مطرح کرده بود که " ظرفیت نصبشده تایرسازان در کشور ۳۵۰ هزار تن است و در سال گذشته موفق به تولید ۳۰۰ هزار تن تایر شدند. برنامهریزیها برای دریافت *ارز تخصیصی* یک دلار به ازای هر کیلوگرم تولید بود، اما تنها ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار ارز تخصیص یافت. این موضوع باعث شد تولیدکنندگان با کسری حدود ۲۵ میلیون دلاری مواجه شوند."
نیاز وارداتی و چالشهای ارزی
بر اساس گفتههای گنجی، ظرفیت تولید داخلی تنها قادر به رفع ۷۰ درصد از نیاز بازار داخلی است و ۳۰ درصد باقیمانده باید از طریق واردات تأمین شود. با این وجود، دولت ارز قابلتوجهی را به واردات اختصاص داد، اما عمدتاً تایرهایی وارد شدند که رقابت اصلی را با تولیدکنندگان داخلی ایجاد کردند.
مقایسه تخصیص ارز میان تولید و واردات
وی اشاره کرد که از ارز تخصیصی دریافتشده، تولیدکنندگان برای ۳۰۰ هزار تن تولید ۳۰۰ میلیون دلار ارز گرفتند، در حالی که واردکنندگان برای تنها ۳۰ هزار تن تایر، یک میلیارد دلار ارز دریافت کردند. این امر میتوانست به ایجاد *پنج کارخانه تایرسازی* در کشور منجر شود، اما در عمل کارخانههای خارجی فعالتر شدند و فشار بر تولیدکنندگان داخلی افزایش یافت.
مشکلات ناشی از تأخیر در دریافت ارز
گنجی تأکید کرد که تولیدکنندگان برای دریافت ارز ماهها در صف انتظار میمانند، اما *تجار واردکننده* در مدت ده روز موفق به دریافت ارز میشوند. وی همچنین افزود که ادغام وزارت صنعت و بازرگانی باعث شد که قدرت واردکنندگان افزایش یابد و تولیدکنندگان همچنان در صفهای طولانی منتظر تخصیص ارز باقی بمانند.
اقدامات دولت برای کنترل واردات
به گفته وی، گرچه واردات تایرهای ثبتسفارششده انجام میشود، اما از ابتدای سال ۱۴۰۴ برنامهای برای جلوگیری از ثبت سفارشهای جدید تایرها اجرا خواهد شد.
رکود بازار و کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان
بازار تایر با رکود شدیدی مواجه شده است و کاهش *قدرت خرید مردم* باعث شده که برخی تایرها حتی ارزانتر از تایرهای تولید داخلی به فروش برسند. به عنوان مثال، قیمت یک جفت تایر خودروی پراید به حدود سه میلیون تومان رسیده است که برای مصرفکنندگان بسیار سنگین و دشوار است.