تبلیغات

افشاگری تکان‌دهنده: ۳ ماه حقوق کارگران رفاه عقب افتاد، اما تبلیغات میلیاردی ادامه دارد!

اقتصادایرانی: تاخیر ۳ ماهه در پرداخت حقوق کارگران فروشگاه رفاه در حالی رخ داده که میلیاردها تومان صرف تبلیغات با چهره‌های معروف و قرعه‌کشی‌های پرهزینه می‌شود؛ کارگران می‌پرسند منبع تأمین این هزینه‌های گزاف کجاست؟

افشاگری تکان‌دهنده: ۳ ماه حقوق کارگران رفاه عقب افتاد، اما تبلیغات میلیاردی ادامه دارد!
تبلیغات
اقتصادایرانی:

بیلبوردهایی از چهره یکی از گران‌ترین بازیگران ، برای تبلیغ جشنواره فروشگاه رفاه، در سطح شهر نصب شده است. این تبلیغات هر شب به مدت ۱۵ دقیقه از شبکه سه پخش می‌شود و در آن، یک پژو ۲۰۷ به قید قرعه اهدا می‌شود. همچنین در تبلیغات اینترنتی نیز همان چهره معروف شبانه به تبلیغ این جشنواره می‌پردازد.

هزینه‌های میلیاردی تبلیغات در مقابل تاخیر در پرداخت حقوق

هزینه این تبلیغات و جوایز شبانه چقدر است؟ بررسی ساده نشان می‌دهد که قیمت هر ثانیه تبلیغ در شبکه ۳ حدود ۱۸۰ میلیون تومان است. بر این اساس، پخش یک برنامه تبلیغاتی ۱۵ دقیقه‌ای، هزینه سنگینی به دنبال دارد. همچنین اگر هزینه هر شب قرعه‌کشی یک خودرو پژو ۲۰۷، قرارداد تبلیغاتی بازیگر و هزینه بیلبوردها را به طور تقریبی محاسبه کنیم، این هزینه‌ها به بیش از ۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.

این در حالی است که کارکنان حداقل‌بگیر فروشگاه رفاه ماه‌هاست به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق معترض هستند. از زنجان، همدان، گیلان و دیگر شهرها، کارگران نسبت به عدم دریافت حقوق معوقه و حق بیمه شکایت کرده‌اند. به گفته یکی از کارگران فروشگاه رفاه در تهران، حقوق‌ها با تاخیر و به صورت هفتگی پرداخت می‌شود.

عدم پرداخت حق بیمه و مشکلات بازنشستگی

یکی از کارگران اظهار داشت که حقوق سه ماه مرداد، شهریور و مهر تاکنون پرداخت نشده و از ابتدای سال، حق بیمه‌ها نیز به جز در تهران، واریز نشده‌اند. حتی کارکنان از بیمه تکمیلی نیز محروم هستند. بسیاری از کارگران به دلیل عدم واریز حق بیمه قادر به دریافت خدمات درمانی نیستند و حتی از دریافت بیمه بیکاری نیز محروم خواهند بود. این ماجرا نگرانی بیشتری برای کارکنان در شرف بازنشستگی ایجاد کرده است.

دوران خصوصی‌سازی و مشکلات کارکنان

فروشگاه رفاه در سال ۹۶ به بخش خصوصی واگذار شد و حواشی متعددی به دنبال داشت. کارشناسان بر این باورند که ارزش واقعی این فروشگاه هنگام واگذاری بسیار بیشتر از مبلغ پرداخت شده بود. یک کارگر باسابقه این فروشگاه بیان می‌کند: «فروشگاه را به بهانه زیان‌ده بودن به قیمتی بسیار پایین واگذار کردند و پس از آن مشکلات کارکنان آغاز شد.»

به گفته این کارگر، پس از واگذاری، بسیاری از املاک رفاه به دلیل بدهی‌ها مصادره شدند و تأمین‌کنندگان نیز همکاری خود را متوقف کردند. اکنون شرکت با مشکلات بسیاری از جمله بدهی‌های سنگین روبه‌رو است. این در حالی است که در گذشته، حقوق و مزایا به موقع پرداخت می‌شد، اما اکنون کمتر از دو هزار نیرو باقی مانده و حقوق‌ها با تاخیر پرداخت می‌شود.

هزینه‌های هنگفت تبلیغات در مقابل مشکلات کارگران

کارگران فروشگاه رفاه معتقدند که بسیاری از مشکلات آن‌ها از روند خصوصی‌سازی نشات می‌گیرد. یکی از کارگران می‌گوید: «چطور پولی برای پرداخت حقوق ما نیست اما میلیاردها تومان برای تبلیغات هزینه می‌شود؟ حتی بیمه عمر ما را نیز قطع کرده‌اند و می‌گویند این مساله به ما مربوط نیست.»

مدیران این فروشگاه با بهره‌کشی از نیروی کار و صرف هزینه‌های سنگین برای تبلیغات، به دنبال جذب مشتری و افزایش دارایی‌های خود هستند. این در حالیست که کارگران از عدم پرداخت حداقل حقوق خود رنج می‌برند.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر