قیمت بنزین سهمیهای اعلام شد/ نرخ جدید بنزین چقدر است؟
اقتصاد ایرانی: دولت با اعلام تثبیت قیمت بنزین سهمیهای در نرخهای ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی، از تصمیمات تازه در حوزه خودروهای دولتی، لوکس و مناطق آزاد خبر داد.
بعد از مدتها گمانهزنی و ابهامات پیرامون آینده قیمت بنزین، سرانجام دولت با بیان مواضعی جدید، اعلام کرد که قیمتهای فعلی بنزین سهمیهای به قوت خود باقی خواهد ماند. در عین حال، تصمیماتی تازه در خصوص خودروهای دولتی، لوکس و مناطق آزاد در دست بررسی است؛ سیاستهایی که میتواند آغازگر تحولاتی جدید در حوزه انرژی کشور باشد.
ثبات قیمت بنزین سهمیهای
به گزارش روزنامه ایران، خانم فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، روز گذشته اعلام کرد: «دولت برنامهای برای تغییر قیمت بنزین سهمیهای ندارد و این سوخت همچنان با قیمتهای ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان ارائه خواهد شد.»
او همچنین تصریح کرد که تصمیمگیری در خصوص قیمت بنزین خودروهای لوکس، مناطق آزاد و دولتی هنوز نهایی نشده است و زمان اجرای آن به زودی اعلام خواهد شد. به گفته این مقام مسئول، اولین گام در اصلاحات مصرف سوخت، از دستگاههای دولتی آغاز خواهد شد.
اصلاح مصرف از دولت آغاز میشود
جعفر قائمپناه، معاون اجرایی رئیسجمهور، پیشتر در این باره اظهار داشت: «چنانچه نیاز به تغییر در نرخ حاملهای انرژی باشد، دولت ابتدا از خود آغاز خواهد کرد. این شامل کاهش مصرف برق، گاز و همچنین سوخت در ساختمانهای دولتی میشود.»
اظهارات وی نشاندهنده تمایل دولت برای اتخاذ سیاستی مبتنی بر رویکرد «درونزا» است، به طوری که بار اصلی تصمیمات انرژی بر دوش مردم نیفتد.
سرنوشت نرخ سوم بنزین
در حالی که گمانهزنیهایی در خصوص تعیین نرخ سوم بنزین ادامه دارد، سخنگوی دولت گفت: «این موضوع هنوز در حال بررسی است و هیچ عددی قطعی نشده است.»
مسعود پزشکیان، رئیسجمهوری، نیز تأکید کرده بود: «هرگونه تغییری در نرخ بنزین با اطلاعرسانی قبلی همراه خواهد بود و مردم غافلگیر نخواهند شد.»
سهمیهبندی بدون تغییر و مقابله با قاچاق
مهاجرانی در ادامه تأکید کرد: «سهمیههای فعلی ثابت باقی میماند، اما دولت دیگر اجازه نخواهد داد که بنزینی که به قیمت حدود ۳۰ هزار تومان برای دولت تمام میشود، از کشور قاچاق شود.»
بر اساس آمار ارائهشده توسط محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، روزانه حدود ۳۰ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی از کشور به صورت غیرقانونی قاچاق میشود. این میزان معادل حدود ۱۵ درصد از کل تولید روزانه بنزین و گازوئیل کشور است.
نیاز مردم و مصرف سهمیهای
برآوردها نشان میدهد که حدود ۹۵ درصد از دارندگان خودرو در کشور میتوانند نیاز ماهیانه خود را با سهمیههای فعلی تأمین کنند. این سهمیه شامل ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان و ۱۰۰ لیتر با نرخ ۳۰۰۰ تومان است. این سیاست میتواند مانع از ایجاد نارضایتی عمومی شود و ثبات نسبی در بازار سوخت حفظ شود.
درسهایی از تجارب بینالمللی
نگاهی به تجارب کشورهای دیگر در حوزه قیمتگذاری سوخت نشان میدهد که اصلاحات باید با دقت و برنامهریزی دقیق انجام شود:
عرضه ارزانترین بنزین جهان (تقریباً رایگان) موجب قاچاق چشمگیر، کمبود داخلی سوخت و بحران مالی شد.حذف یارانه سوخت بدون آمادگی اجتماعی منجر به اعتراضات شدید و ناآرامیهای اجتماعی شد.حمایتهای یارانهای به اقشار کمدرآمد و وسایل نقلیه عمومی محدود شد که فشار مالی دولت را کاهش داد.
| کشور | سیاستها و نتایج |
| ونزوئلا | |
| نیجریه | |
| اندونزی |
با توجه به این تجارب، اصلاح قیمت سوخت در ایران نیز نیازمند تدریج، شفافیت و رعایت عدالت اجتماعی است. اقدامات دولت در این زمینه نشان میدهد که رویکردی محتاطانه اتخاذ شده است و تلاش بر آن است تا ضمن جلوگیری از قاچاق و هدررفت منابع یارانهای، فشار کمتری بر شهروندان وارد شود.