با وام 150 میلیونی/ موتورسیکلت فرسوده خود را به نو تبدیل کنید!
اقتصاد ایرانی: طرح ملی اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده از هفته آینده آغاز میشود؛ در این طرح وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی و جایگزینی موتورسیکلتهای انژکتوری و برقی قدیمی در نظر گرفته شده است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از آغاز طرح ملی اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده خبر داد. این طرح از هفته آینده به صورت عملیاتی اجرا خواهد شد.
معیارهای فرسوده بودن موتورسیکلتها
محمدصادق حاتمی، رئیس ستاد نوسازی، اعلام کرد که موتورسیکلتهای انژکتوری با بیش از شش سال کارکرد و موتورسیکلتهای برقی با بیشتر از ۱۵ سال عمر، به دسته وسایل نقلیه فرسوده تعلق میگیرند.
آمار موتورسیکلتهای فرسوده
طبق برآوردهای انجامشده، از حدود ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور، نزدیک به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه فرسوده یا در آستانه فرسودگی قرار دارند. بیشترین تمرکز این موتورسیکلتها در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان و شیراز است. به عنوان نمونه، در شهر تهران حدود سه میلیون موتورسیکلت فرسوده مشغول به تردد هستند.
مزایای اجرای طرح نوسازی
حاتمی در این باره توضیح داد که این موتورسیکلتهای فرسوده سالانه حدود سه میلیارد لیتر بنزین مصرف میکنند و معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی سواری و وانت آلودگی تولید میکنند. بدین ترتیب، طرح نوسازی میتواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت ایفا کند.
آغاز فرآیند اسقاط
از سال ۱۳۸۴ تاکنون روند اسقاط موتورسیکلتها بهصورت عملی اجرا نشده است. اما طبق اعلام حاتمی، اکنون با طراحی سامانه ثبتنام موتورسیکلتهای فرسوده از ابتدای سال ۱۴۰۴، مرحله جایگزینی این موتورسیکلتها از هفته آینده آغاز خواهد شد.
بر اساس توافق با ۱۳ نهاد، پیشبینی شده تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۵ هزار موتورسیکلت برقی و ۶۵ هزار موتورسیکلت بنزینی جایگزین شوند.
شرایط ثبتنام و تسهیلات
تمامی مالکین موتورسیکلتهای فرسوده میتوانند از روز شنبه برای ثبتنام اقدام کنند. موتورسیکلتهایی با کمتر از شش سال عمر، امکان شرکت در طرح را دارند اما مشمول دریافت تسهیلات نخواهند بود. اولویت تسهیلات برای مالکینی است که وسایل نقلیه آنها بالای ۶ سال سن دارد، بهویژه در کلانشهرها.
طرح مذکور شامل تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی بدون بهره با بازپرداخت ۳۶ ماهه برای موتورسیکلتهای بنزینی و ۱۵۰ میلیون تومانی برای موتورسیکلتهای برقی است. مالکان همچنین از یارانههایی معادل ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای موتورسیکلتهای بنزینی و ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای مدلهای برقی بهرهمند خواهند شد.
روند اجرای طرح
این طرح بهصورت "کلید به کلید" انجام خواهد شد، به این معنی که مالک پس از تحویل موتورسیکلت فرسوده، بهسرعت مدل جدید خود را دریافت میکند و بدون وسیله نقلیه نمیماند. تمامی مراحل شامل صدور گواهی اسقاط و تحویل موتورسیکلت جدید، در کوتاهترین زمان ممکن انجام میشود.
سامانه ثبتنام و هشدارهای امنیتی
فرآیند ثبتنام برای اسقاط و دریافت موتورسیکلت جایگزین بهصورت کاملاً رایگان و تنها از طریق سامانه رسمی nnhk.irانجام میشود. حاتمی نسبت به فعالیت وبسایتهای جعلی هشدار داد و تأکید کرد که متقاضیان نباید اطلاعات خود را در سایتهای غیررسمی وارد کنند.
دامنه اجرای طرح
در سالهای نخست، این طرح تمرکز ویژهای بر کلانشهرها و ناوگان عمومی خواهد داشت. اما در مراحل بعدی، تمامی دارندگان موتورسیکلت در سراسر کشور میتوانند از آن بهرهمند شوند.
همکاری تولیدکنندگان داخلی
تولیدکنندگان داخلی موتورسیکلت نیز در کنار ستاد نوسازی حضور دارند تا متقاضیان بتوانند موتورسیکلتهای بنزینی و برقی جدید را مشاهده کرده و ثبتنام خود را انجام دهند. تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر نیز در سامانه برای جایگزینی موتورسیکلت ثبتنام کردهاند.
صرفهجویی ارزی و کاهش آلودگی
رئیس ستاد نوسازی همچنین به مزایای اقتصادی طرح اشاره کرد و توضیح داد که این طرح میتواند با صرفهجویی در مصرف بنزین، صرفهجویی ارزی قابلتوجهی برای کشور به همراه داشته باشد.
حاتمی اعلام کرد که اجرای این طرح گامی مؤثر در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت زندگی شهروندان خواهد بود. همچنین همکاری فعال میان سازمانها و تولیدکنندگان داخلی به تسریع این روند کمک شایانی خواهد کرد.