بازار خودرو زیر فشار اولتیماتوم پزشکیان لرزید!
اقتصادایرانی: رئیسجمهوری با تعیین ضربالاجل یکساله، خودروسازان را ملزم به بهینهسازی موتورهای پرمصرف و حرکت به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی کرد؛ اما آیا صنعت خودرو میتواند این چالش را مدیریت کند؟
هفته گذشته رئیسجمهوری فرصتی یک ساله به خودروسازان کشور داد تا در دو زمینه حیاتی اقدامات اساسی انجام دهند: نخست، بهروزرسانی موتورهای خودروها برای کمک به کاهش آلودگی هوا و دوم، حرکت به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی برای همگامی با فناوریهای پیشرفته جهانی. با این حال، سوالاتی درباره چگونگی اجرای این برنامهها مطرح شده است که نشان میدهد سازوکار این دستور چگونه خواهد بود.
تعهد الزامی به کاهش سوخت و آلودگی ناشی از خودروها
به گزارش روزنامه ایران، عزتاله زارعی در خصوص تاکید رئیسجمهوری اظهار کرد: «مسئلهای که ایشان مطرح کردند، دغدغه همه مردم است. هر سال در نیمه دوم با مشکل آلودگی هوا مواجه هستیم و بخشی از این آلودگی مستقیماً مرتبط با خودروهاست. از سوی دیگر، نسل فعلی خودروهای تولیدی میزان مصرف سوخت بالایی دارند که هم بار مالی ایجاد میکند و هم به تشدید مشکلات زیستمحیطی منجر میشود.»
او افزود: «در جهان امروز، صنعت خودروسازی به سمت استفاده از سوختهای جایگزین و تولید خودروهای کممصرف حرکت کرده است. رئیسجمهوری نیز با همین رویکرد خواستار اصلاح فناوری موتور خودروها شدهاند تا مصرف سوخت و آلودگی هوا به میزان قابل توجهی کاهش یابد.»
تدوین سند راهبردی وزارت صمت برای توسعه فناوری خودروها
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه اعلام کرد: «ما در وزارت صمت، سندی راهبردی برای فناوریهای نوین خودروسازی آماده کردهایم که در مراحل پایانی تدوین قرار دارد. در این سند، تکالیف مرتبط با خودروهای برقی و هیبریدی، نحوه انتقال فناوری و روشهای اصلاح موتور خودروها به دقت مشخص شده است و تمامی خودروسازان موظف به اجرای این سند خواهند بود.»
وی ادامه داد: «یکی از سوالات مهم این است که آیا باید مصرف سوخت هر خودرو به طور جداگانه بهینه شود یا رویکردی مبتنی بر کاهش سبد سوختی اتخاذ گردد. در همین راستا، سند مربوط به مدیریت سبد سوخت نیز تدوین شده است.»
او اضافه کرد: «شایان توجه است که خودروسازان برتر کشور مانند سایپا، ایرانخودرو و کرمانموتور هماکنون به سمت تولید خودروهایی با فناوری پیشرفته و برقی حرکت کردهاند. این موضوع نشان میدهد ادامه تولید خودروهای پرمصرف برای آنها در این بازار رقابتی دیگر امکانپذیر نیست.»
توسعه کیفیت سوخت همزمان با تجهیز فناوری
این سخنگو درباره نحوه برخورد با مسئله کیفیت سوخت افزود: «ارتقای کیفیت سوخت ضروری است، اما آیا بهینهسازی مصرف سوخت خودروها مهمتر از آن نیست؟ خودروهای هیبریدی و دوگانهسوز عملاً نیازشان به بنزین را کاهش میدهند و ما باید فارغ از کیفیت سوختهای موجود، به سمت تولید خودروهایی با فناوری پیشرفته حرکت کنیم.»
وی تاکید کرد: «در حال حاضر بسیاری از کشورها به سمت تولید خودروهای هیدروژنی حرکت کردهاند. در حالی که ما تازه تصمیم به روزآمد شدن خودروهای هیبریدی و برقی گرفتهایم. البته این موضوع نیز با چالشهایی مواجه است، ازجمله نبود زیرساختهای کافی برای شارژ خودروهای برقی. این مشکلات باید با شروع استفاده از این فناوریها و ورود خودروهای جدید برطرف شوند.»
او در پایان درباره بازه زمانی یکساله تعیین شده گفت: «اگر بتوانیم تا سال آینده حداقل ۳۰ درصد از خودروهای تولیدی را به خودروهای برقی تبدیل کنیم، میتوان گفت که به بخشی از این هدف دست یافتهایم. ممکن است تمامی یک میلیون خودرو تولیدی در این بازه زمانی بهطور کامل برقی نباشند، اما مهم این است که حرکت در این مسیر آغاز و تسریع شود.»