ماجرای سرقت ۲۰ میلیون لیتری بنزین؛ پمپ بنزینها در مرکز اتهام!
اقتصادایرانی: سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت با انتقاد از کسری حجمی بنزین به دلیل دمای بالای تحویل، آمار قاچاق ۲۰ میلیون لیتری از نازلها را رد کرد و خواستار شفافسازی دولت درباره مشکلات سامانه هوشمند و تبعات اصلاح قیمتها شد.
رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت، ضمن اشاره به چالشهای فنی در فرایند تحویل سوخت به جایگاهها توضیح داد که طبق استاندارد، فرآوردههای نفتی باید در دمای ۶۰ درجه فارنهایت جابجا شوند. اما به دلیل تقاضای بالا و ناترازی در تولید، بنزین با دمای بالا تولید و مستقیماً ارسال میشود. این امر موجب میشود پس از خنک شدن در مخازن جایگاهها، حجم آن کاهش یافته و کمبودهایی ایجاد شود.
چالش زیان مالی میلیاردی جایگاهداران به دلیل انقباض حرارتی بنزین
وی با تأکید بر اینکه مقدار تبخیر بنزین از استانداردهای تعریفشده فراتر است، اظهار داشت: طبق استاندارد، میزان کسری مجاز ۴۵ لیتر در هر ۱۰ هزار لیتر است. اما بر اساس گزارشهای میدانی، این مقدار گاه به ۸۵ تا ۱۰۰ لیتر یا حتی بیشتر میرسد. جایگاهداران به دلیل این کمبود ناشی از انقباض حرارتی و تبخیر، متضرر شده و هزینههای آن را عملاً از جیب خود پرداخت میکنند.
رد تخلف قاچاق توسط جایگاهها: دلایل واقعی کجاست؟
سخنگوی صنف جایگاهداران با رد ادعای امکان قاچاق ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتری از طریق نازلهای سوخت اظهار کرد: این که تصور شود چنین حجمی از قاچاق توسط افراد و از طریق دبه یا مخزن خودرو از جایگاهها خارج میشود، باورپذیر نیست. این آمارها معمولاً بدون تحلیل و دقت کافی مطرح میشوند و در واقع قاچاق اصلی در سطوحی خارج از سیستم توزیع خرد جایگاهها رخ میدهد.
فرسودگی سامانه هوشمند و ابهامات در آینده قیمتگذاری
وی با اشاره به قدیمی بودن سامانه هوشمند سوخت کشور عنوان کرد: سیستمهای موجود در این سامانه متعلق به ۱۵ سال پیش است و با فناوری روز فاصله زیادی دارد. تخصیص سهمیه به خودرو به جای افراد موجب ایجاد بازار سیاه فروش سهمیه شده است. به اعتقاد نواز، تا زمانی که شفافیت لازم در سامانه ایجاد نشود، ارائه آمار دقیق از تخلفات نیز دشوار خواهد بود.
او همچنین در مورد امکان افزایش قیمت بنزین خاطرنشان کرد: نگرانی اصلی مردم، تنها قیمت بنزین نیست، بلکه پیامدهای تورمی آن بر دیگر کالاها است. اگر دولت به اصلاح قیمت اقدام کند، لازم است شفافسازی شود که درآمدهای حاصل از این اقدام در چه زمینهای هزینه خواهد شد و آیا به بهبود حملونقل عمومی و زیرساختها منجر میشود یا خیر.