تبلیغات

شگفتی جدید در کالابرگ الکترونیک؛ تغییر اقلام و آغاز مرحله پنجم!

اقتصادایرانی: دولت و مجلس با تغییر شیوه اجرای کالابرگ الکترونیک به تخصیص مستقیم کالا به جمعیت هدف توافق کردند؛ مرحله پنجم این طرح با اضافه شدن چهار کالای جدید از آذرماه آغاز می‌شود.

شگفتی جدید در کالابرگ الکترونیک؛ تغییر اقلام و آغاز مرحله پنجم!
تبلیغات
اقتصادایرانی:

برخلاف چهار دوره قبلی، از این پس دیگر خبری از انتقال اعتبار به حساب سرپرستان خانوار نیست. طبق توافق صورت‌گرفته میان دولت و مجلس، در این مرحله از کالابرگ الکترونیک ، کالاها مستقیما به دست جمعیت هدف می‌رسند. مرحله پنجم این طرح با تغییرات جدید وعده داده شده و در نیمه نخست آذر اجرایی می‌شود. همچنین چهار قلم کالا تازه به لیست ۱۱ قلم کالای قبلی افزوده خواهد شد.

تغییر در شیوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک

شیوه اجرای مرحله پنجم کالابرگ به موضوعی مورد اختلاف میان دولت و مجلس تبدیل شد. به گفته احمد نادری، عضو هیئت‌رییسه مجلس، اختلاف اصلی میان دولت و مجلس به نوع اجرای این طرح مرتبط بود. دولت بر تخصیص اعتبار یا همان پرداخت نقدی تأکید داشت، در حالی‌که نمایندگان مجلس بر تخصیص مستقیم کالا پا فشاری می‌کردند.

وزارت رفاه پیش از رسیدن به توافق نهایی با مجلس، راه‌حل دیگری را پیشنهاد کرد؛ ارائه گزینه خرید کالا با تخفیف ۲۰ درصدی. اما مجلس شورای اسلامی این گزینه را هم رد کرد و براساس برنامه هفتم بودجه، تأمین مستقیم کالا برای دهک‌های هدف را به‌عنوان راه نهایی انتخاب کرد. البته از دید مصرف‌کنندگان، روند جدید تفاوت چندانی با مراحل قبلی ندارد و همان اقلام پیشین در مرحله پنجم نیز ارائه خواهد شد.

 

تاخیر در اجرای مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک

مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک با تأخیری حدود سه‌ماهه آغاز می‌شود. دولت چهاردهم آخرین بار در شهریورماه امسال، مکانیزم مرحله چهارم را اجرا کرد و از آن زمان پیش‌بینی شده بود که مرحله پنجم در مهرماه آغاز شود، اما اجرایی نشد.

 

واکنش مجلس به پیشنهاد‌های دولت برای اجرای مرحله پنجم کالابرگ

زمان اجرای مرحله پنجم ابتدا به آبان موکول شد؛ اما به دلیل اختلافات میان دولت و مجلس از برنامه اجرایی این ماه کنار گذاشته شد. احمد نادری دراین‌باره گفته است که تاخیر در اجرای این طرح قابل‌مشاهده بوده، اما آغاز این مرحله در آذرماه را حرکتی مثبت تلقی کرده است.

 

تغییر در اقلام کالابرگ الکترونیک

تا پیش از شروع مرحله پنجم، فهرست اقلام کالابرگ تنها شامل ۱۱ کالا بود. اما از این پس، چهار قلم کالا جدید به این فهرست افزوده خواهد شد. پیش‌تر از گروه لبنیات، اقلامی همچون ماست کم‌چرب، پنیر UF و شیر کم‌چرب در این طرح قرار داشتند. در گروه خواروبار نیز کالاهایی مانند قند، شکر، برنج، روغن و ماکارونی ارائه می‌شد. در گروه پروتئینی نیز گوشت مرغ، گوشت منجمد گوساله و تخم‌مرغ به افراد تعلق می‌گرفت.

با این حال، از این به بعد کالاهایی نظیر ماهی و میگو، گوشت بوقلمون و بلدرچین نیز به فهرست اقلام کالابرگ الکترونیک اضافه شده‌اند تا تنوع بیشتری برای جمعیت هدف ایجاد شود.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر