برنامه دولت در آذر ۱۴۰۴ چیست؟ حذف سهمیه بنزین در طرح جدید مشخص شد!
اقتصادایرانی: مرحله جدید حذف سهمیه بنزین از شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ آغاز میشود؛ در این طرح با هدف کاهش واردات بنزین و یکسانسازی مصرف، سهمیه برخی خودروها حذف خواهد شد.
با هدف ایجاد یکپارچگی در محاسبات، بهبود نظارت بر مصرف سوخت و فراهم کردن شرایط مناسب برای اجرای سیاستهای مکمل در بخشهای حملونقل و نظارتی، این تصمیم اتخاذ شده است.
جزئیات مرحله اول طرح
در گام نخست، سهمیه سوخت برای خودروهای دارای پلاک دولتی حذف میشود و برای تمامی جایگاههای سوخت، نرخ ۵ هزار تومان اعمال خواهد شد. همچنین، سهمیه خودروهای وارداتی و پلاک مناطق آزاد نیز در این مرحله حذف میگردد.
جزئیات مربوط به مرحله دوم طرح
مرحله دوم شامل حذف سهمیه برای خودروهای دوم به بعد است. سهمیه سوخت خودروهای دوگانهسوز در بخش دوم نصف خواهد شد و خودروهای شخصی نوشماره داخلی نیز سهمیهای دریافت نخواهند کرد.
لازم به ذکر است که میزان سهمیه و نرخ سوخت برای خودروهای عمومی مانند تاکسیها و وانتبارها بدون تغییر باقی میماند. همچنین، سهمیه ثانویه خودروهای دوگانهسوز با کاهشی ۵۰ درصدی روبهرو میشود.
برای تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانهسوز، فرآیندی رایگان با رعایت آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک در حال اجرا است.
چالشهای مصرف و تولید بنزین
در حال حاضر، تولید روزانه بنزین در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است؛ در مقابل، مصرف روزانه به رقم ۱۳۵ میلیون لیتر میرسد. تأمین این مقدار اضافی نیازمند صرف بیش از ۶ میلیارد دلار برای واردات سوخت در سال جاری است.
بر اساس آمار، دولت برای هر لیتر بنزین وارداتی که از طریق کارت جایگاه مصرف میشود، حدود ۶۱ هزار تومان و برای بنزین داخلی تولیدشده، ۵ هزار تومان هزینه میکند.
تأثیرات و اهداف اجرای مصوبه
تحلیلهای کارشناسی نشان میدهد که سهمیه ۱۶۰ لیتری برای اکثر خودروها پاسخگوست و این سیاست تورمی برابر با تنها ۰.۲ درصد خواهد داشت. هدف اجرای این تصمیم، کاهش وابستگی به واردات و بازگشت به دوره صادرات بنزین است. علاوه بر این، انگیزه استفاده از سوخت پاک همچون CNG افزایش خواهد یافت و درآمدهای حاصل از این طرح صرف ارائه کالابرگ به شهروندان خواهد شد.
اقدامات دولت برای کاهش مصرف
از جمله تدابیر دولت، فراهم کردن شرایط تبدیل رایگان خودروهای تکسوز بنزینی به دوگانهسوز است. استفاده از گاز طبیعی برای حملونقل در مقایسه با محصولات نفتی، صرفهجویی ۵۰ درصدی اقتصادی به همراه داشته و آلایندگی کمتری نیز فراهم میکند.
در صورت بازگشت مصرف گاز طبیعی به سطح سالهای گذشته، میتوان روزانه ۷ میلیون لیتر سوخت صرفهجویی کرد که معادل سالانه ۱.۸ میلیارد دلار خواهد شد.
تمرکز بر واردات و کاهش چالشهای تولید
به منظور کنترل مصرف و کاهش فشارهای اقتصادی، واردات خودرو با تعرفههای مناسب در آییننامه جدید مجاز اعلام شده است. ایجاد فاصله میان تولید و مصرف بنزین، هزینههای سنگین واردات، کاهش کاربرد سوختهای پاک و فشارهای مالی بر بودجه دولت، نشانگر لزوم اصلاحات در نظام انرژی کشور است.