بیمه رانندگان کامیون تصویب شد/ آیا مطالبات راننده‌ها تمام می‌شود؟

اقتصاد 100- رانندگان کامیون با تصمیم جدید مجلس، امکان بهره‌مندی از خدمات بیمه تامین اجتماعی را پیدا کردند؛ مطالبه‌گری صنفی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های این قشر، به تصویب طرحی برای پرداخت حق بیمه ۱۳.۵ درصدی دستمزد مقطوع منجر شد.

بیمه رانندگان کامیون تصویب شد/ آیا مطالبات راننده‌ها تمام می‌شود؟

عملکرد اخیر مجلس شورای اسلامی بار دیگر نشان داد که مطالبه‌گری صنفی هدفمند و قانونی، می‌تواند نتایج ملموس و موثری در پی داشته باشد. یکی از نمونه‌های روشن آن، تصویب طرحی در صحن علنی مجلس بود که به موجب آن، تمامی رانندگان مشمول با پرداخت حق بیمه معادل ۱۳.۵ درصد دستمزد مقطوع (مطابق ماده ۳۵ قانون تأمین اجتماعی) از کلیه مزایای تأمین اجتماعی برخوردار خواهند شد؛ مزایایی نظیر بازنشستگی، ازکارافتادگی، مستمری بازماندگان و بیمه درمانی. این مطالبه یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های جامعه رانندگان طی سال‌های اخیر بوده است.

در این میان، نبود تشکل‌های واقعی و مستقل کارگری همچنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساختاری در جامعه کارگری شناخته می‌شود؛ موضوعی که اگر به‌موقع مورد توجه قرار می‌گرفت، شاید مطالباتی چون بیمه رانندگان زودتر به نتیجه می‌رسید.

روند تصویب طرح بیمه رانندگان

«محمدرضا رضایی‌کوچی»، رئیس کمیسیون عمران مجلس، درباره این مصوبه گفت:

«براساس این طرح، رانندگان مشمول می‌توانند با پرداخت ۱۳.۵ درصد از دستمزد مقطوع، تحت پوشش کامل بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند. این بیمه شامل خدماتی از جمله بازنشستگی، حمایت در برابر حوادث شغلی، ازکارافتادگی، مستمری بازماندگان و بیمه درمانی می‌شود.»

وی افزود:

«در صورت احراز شرایط بازنشستگی، سازمان تأمین اجتماعی موظف است طبق درخواست راننده، مستمری بازنشستگی را برقرار کند. همچنین سازمان باید به‌صورت ماهانه، گزارش برخط عملکرد شامل آمار بیمه‌شدگان، منابع و مصارف بیمه‌ای را به مراجع مربوط ارائه دهد و اقدامات لازم برای پوشش حداکثری رانندگان را در هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط انجام دهد.»

ادامه مطالبه‌گری؛ بیمه پایان راه نیست

یکی از رانندگان کامیون که در تجمعات اخیر مشارکت داشته، در گفت‌وگو با خبرنگار اکونگار ضمن استقبال از تصویب طرح بیمه رانندگان گفت:

«ما همواره امیدواریم از مسیر فعالیت‌های قانونی و صنفی، به مطالبات خود برسیم. اعتصابات اخیر تنها برای تحقق حداقلی‌ترین حقوق صنفی بوده است. اگر پیش از این نیز چنین فشارهایی وجود داشت، شاید امروز سال‌ها از اجرایی شدن بیمه گذشته بود. با این حال تا زمانی که نام‌مان در فهرست بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی ثبت نشود، پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت.»

او با اشاره به دیگر مشکلات رانندگان ادامه داد:

«تأمین سوخت، به‌ویژه گازوییل، همچنان یکی از چالش‌های اصلی ماست. بعضی روزها به سختی سوخت پیدا می‌شود و اگر هم باشد، با خواهش و منت. همچنین کیفیت پایین مسیرهای جاده‌ای، فرسودگی ناوگان و افزایش افسارگسیخته قیمت قطعات به دلیل نوسانات ارزی، رانندگان را با فشار مضاعفی روبه‌رو کرده است.»

نقش رانندگان در امنیت اقتصادی کشور

«محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی با اشاره به جایگاه راهبردی کامیون‌داران و رانندگان در زنجیره تأمین کشور گفت:

«هیچ‌گاه نقش فداکارانه رانندگان را در ۲۶ آذر ۱۳۶۲ فراموش نمی‌کنیم؛ روزی که در لبیک به فرمان امام خمینی (ره)، برای تخلیه بار کشتی‌ها به بنادر شتافتند تا زنجیره تأمین کشور دچار اختلال نشود.»

وی با بیان اینکه این قشر نقش کلیدی در فرآیند تولید، توزیع و تأمین کالا دارد افزود:

«رانندگان با چالش‌هایی چون نبود ناوگان مناسب، گرانی قطعات، مشکلات بیمه‌ای، و توزیع ناعادلانه بار مواجه‌اند. لذا باید با تصمیمات کارآمد، گام‌های عملی برای حل مشکلات آنها برداشت. کمیسیون عمران نیز جلسه‌ای ویژه برای بررسی این موضوع برگزار کرده که امیدواریم نتایج آن در کوتاه‌ترین زمان به بهبود وضعیت این قشر زحمتکش منجر شود.»

وبگردی
    ارسال نظر