آخرین خبر از بانک سپه/ آیا پولهای گمشده بازمیگردند؟
اقتصاد ایرانی: حمله سایبری بزرگ به بانک سپه؛ پس از گذشت ۴۸ روز، هنوز برخی خدمات بانکی این مؤسسه با اختلال مواجه است و کاربران از دسترسی محدود به سرویسها و خدمات کلیدی شکایت دارند.

بیستوهفتم خرداد ماه سال جاری، تنها یک روز پس از حمله به صدا و سیما، سرورهای بانک سپه از دسترس خارج شدند. اکنون، با گذشت ۴۸ روز از آن رویداد، کاربران این بانک بیان میکنند که بسیاری از خدمات بانک سپه به حالت عادی بازگشته است؛ هرچند برخی خدمات هنوز با اختلالاتی مواجه هستند. به طور مشخص، روز گذشته گزینه پرداخت تسهیلات ازدواج به اپلیکیشن جدید بانک سپه اضافه شد.
وضعیت بازپرداخت تسهیلات
اضافه شدن گزینه پرداخت تسهیلات ازدواج به معنی آن است که افراد باید شروع به پرداخت اقساط خود کنند. یک کارمند بانک سپه در گفتوگو با زومیت اظهار داشت: «فعلاً به جز تسهیلات ازدواج، گزینه پرداخت تسهیلات دیگر به اپلیکیشن اضافه نشده اما به زودی این خدمات نیز گام به گام فعال خواهند شد.» مطابق شنیدهها، پیشبینی میشود فعالیتهای عادی بانک سپه تا اواخر شهریور ماه به طور کامل از سر گرفته شود.
وی افزود: «از زمان حمله سایبری به بانک سپه، اقساط این بانک از حساب افراد کسر نشده بود. همچنین، دو روز پیش اینترنتبانک سپه مجدداً بیشتر از پنج ساعت با اختلال مواجه شد که این اختلال به دلیل راهاندازی بخش تسهیلات بانک رخ داده است.»
آیا پولهای گمشده باز میگردند؟
یکی از نگرانیهای بزرگ کاربران بانک سپه مربوط به مبلغهای کسرشده از حسابها در دوره جنگ سایبری بوده است. برخی کاربران در صفحات مجازی مانند ایکس (توییتر سابق) درباره این موضوع اظهار نظر کردهاند. هرچند مشخص نیست این بحثها طبیعی بوده یا سازماندهیشده هستند. مدیر مالی یک شرکت بزرگ که روزانه تراکنشهای زیادی با بانک سپه دارد اظهار داشته است: «تقریباً از اواسط تیر ماه، مسائل مربوط به واریز و برداشت حل شد و کارتهای بانکی مجدداً فعال شدند.»
با این حال، وی اشاره کرد که مبلغی از حسابش کسر شده بود که بابت اختلافگیری به او اطلاع داده شده است. همچنین، یکی دیگر از مشتریان بانک سپه اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون تومان از حساب وی با همین توضیح کم شده است. به گفته یک کارمند بانک سپه، این مبالغ کسرشده به حساب کاربران تا پایان هفته آینده بازگردانده خواهد شد.
علت کسر وجوه از حسابها
مطابق شنیدهها، این وجوه به دلیل عدم دسترسی بانک سپه به اطلاعات حسابهای قبلی موقتاً برداشت شدهاند. پیش از این حادثه، بانک سپه از خدمات نرمافزاری شرکت داتین استفاده میکرد، اما پس از حمله سایبری به سرورهای سختافزاری و سامانههای بانکی، به خدمات شرکت توسن تغییر مسیر داد. این تغییرات منجر به اختلالاتی در خدمات بانکی شد که هنوز به طور کامل رفع نشدهاند.
موضوع جزئیاتمدت زمان اختلال بانک | ۴۸ روز پس از حمله سایبری |
وضعیت بازگشت وجوه گمشده | تا پایان هفته آینده |
تغییرات سامانههای نرمافزاری | تغییر از داتین به توسن |
تحلیل حمله سایبری به بانکها
مطابق بررسیهای انجمن تجارت الکترونیک تهران، حملات سایبری اخیر علیه شبکه بانکی ایران در لایه سختافزاری زیرساختها رخ داده است. حمیدرضا احمدی، نائب رئیس کمیسیون اینترنت این انجمن، به زومیت اظهار کرد که این حملات از طریق سرورهای داخلی انجام شده است. وی همچنین افزود، نرمافزارهای کرکشده به دلیل لایسنسهای جعلی و دستکاریشده ممکن است زمینه لازم برای هک بانکها را فراهم کرده باشند.
به دلیل وجود تحریمها، بسیاری از بانکهای ایران مجبور به استفاده از نرمافزارهای کرکشده شدهاند؛ این مسئله خطر ایجاد حفرههای امنیتی را افزایش داده است. در نتیجه، گروههای مهاجم توانستهاند به زیرساختهای بانک سپه و سپس بانک پاسارگاد دسترسی پیدا کنند و خسارات قابل توجهی وارد نمایند.