او سوفیا لورن ایران بود؛ داستانی جذاب از ستاره‌ای فراموش‌شده!

اقتصادایرانی: فریماه فرجامی، نخستین ستاره سینمای ایران پس از انقلاب، با بازیگری هوشمندانه و وقارش ماندگار شد؛ زنده‌یاد امین تارخ او را با ستارگانی همچون سوفیا لورن و اینگرید برگمن مقایسه کرده و از قدردانی‌نشدن سینما نسبت به استعداد بی‌نظیرش سخن گفته بود.

او سوفیا لورن ایران بود؛ داستانی جذاب از ستاره‌ای فراموش‌شده!

فریماه فرجامی در سال‌های طولانی فعالیت خود در سینمای ایران، همواره با عناوینی خاص و برجسته شناخته می‌شد، از جمله به عنوان اولین ستاره پس از انقلاب ۵۷. با این حال، نگاه امین تارخ به او بسیار متفاوت و خاص بود. او بارها این بازیگر را با سوفیا لورن و اینگرید برگمن مقایسه کرده و تأکید داشت که سینما، قدر و ارزش واقعی فریماه فرجامی را درک نکرد. او همچنین معتقد بود ای کاش این بازیگر بزرگ، به زبان اعتراض بیان می‌کرد و نظراتش را آشکارا مطرح می‌کرد.

سال‌های اخیر، فریماه فرجامی از سینما و حتی محافل هنری فاصله گرفته بود. حضورش در هیچ فیلمی دیده نمی‌شد و به ندرت در مراسم یا رویدادهای سینمایی شرکت می‌کرد. یکی از آخرین مراسم‌های ویژه‌ای که برای بزرگداشت او برگزار شد، در خانه سینما در سال ۱۳۹۸ بود. پیش از این نیز در تئاتر شهر در سال ۱۳۹۴ از او تقدیر شده بود.

امین تارخ: او می‌توانست ملکه سینمای ایران باشد

در شبی که مراسم بزرگداشتی برای فریماه فرجامی تدارک دیده شده بود، امین تارخ در توصیف توانایی‌های این بازیگر به روزهایی بازگشت که او را هنوز به خوبی نمی‌شناخت. او گفته بود: «وقتی در دانشگاه فارابی به عنوان کتابدار مشغول بودم، شنیدم که بانویی زیبا و با استعداد وارد دانشگاه شده که همه می‌گفتند می‌تواند سرنوشت سینمای ایران را تغییر دهد. این فرصت بعدها برایم فراهم شد تا او را از نزدیک ملاقات کنم. از همان دیدار اول، فریماه فرجامی را بازیگری توانمند دیدم که می‌توانست در سینما به جایگاه بالایی دست پیدا کند.»

<

تارخ افزود: «فرجامی در فیلم‌هایی مثل «سرب» و «مادر» استعداد فوق‌العاده خود را به نمایش گذاشت. او را می‌توان با ستارگانی مثل سوفیا لورن و اینگرید برگمن مقایسه کرد؛ چرا که از ظاهری زیبا و ویژگی‌های هنری برجسته بهره‌مند بود. نکته مهم این است که او هرگز روی زیبایی خود در سینما حساب نکرد و تنها با تمرکز و صداقت، بازیگری کرد. در فیلم «سرب»، تمام این ویژگی‌ها را در او دیدیم و می‌دانستیم که در این دوران بی‌بازیگری، او از کسانی است که می‌توانند سینمای ایران را به سطحی بالاتر برسانند.»

وی تأکید کرد: «فریماه فرجامی می‌توانست ملکه سینمای ایران شود، اما سینما آنطور که باید و شاید قدر او را ندانست. ای کاش زودتر به جایگاه واقعی خود می‌رسید و اعتراض‌های بیشتری به حقایق موجود در سینما می‌داشت.»

ماجرای فریماه فرجامی و محمد رحمانیان

در بزرگداشتی دیگر در خانه سینما، کارگردان شناخته‌شده تئاتر، محمد رحمانیان، خاطراتی جالب از این بازیگر روایت کرد. او با اشاره به دوران بعد از انقلاب گفت: «فریماه فرجامی با حضور خاص و متفاوت خود، اولین ستاره واقعی سینمای ایران پس از انقلاب بود. او از شاگردان استاد بهرام بیضایی و فردی تحصیل‌کرده بود که تاثیر زیادی در هنر تئاتر و سینما داشت.»

<

او توضیح داد: «یکی از جالب‌ترین خاطراتم مربوط به اکران فیلم «خط قرمز» بود. مردم برای دیدن او پشت در سینما ازدحام کرده بودند و دست از تلاش نمی‌کشیدند. فریماه با دست شکسته به مراسم آمد و باعث شد بسیاری از افراد به بادیگاردهای شخصی او تبدیل شوند. من هم در نهایت با او وارد سینما شدم و افتخار داشتم که به او کمک کنم.»

علیرضا داودنژاد: فرجامی مرا از زمین بلند کرد

 

وبگردی
    ارسال نظر