اجرای طرح رانندهمحوری/ خبر جدید برای دارندگان گواهینامه
اقتصاد ایرانی: رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: از سال ۱۴۰۵، حق بیمه شخص ثالث بر اساس رفتار رانندگان محاسبه میشود؛ طرحی نوین که با هدف واقعیسازی جریمهها و هدفمند کردن تخفیفها کلید خواهد خورد.

رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: ۶ مدیر بیمهای به دلیل تخلفات برکنار شدند و از سال ۱۴۰۵ حق بیمه شخص ثالث بر اساس رفتار راننده محاسبه خواهد شد؛ تحولی که میتواند جریمهها را واقعیتر و تخفیفها را هدفمندتر کند. برنامهریزی برای اجرای طرح رانندهمحوری
پرویز خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی، در تشریح محورهای اصلی فعالیت این نهاد، از برنامهریزی برای اجرای مدل رانندهمحوری در بیمه شخص ثالث خبر داد. این طرح از سال ۱۴۰۵ عملیاتی خواهد شد. وی همچنین از سلب صلاحیت ۶ مدیر بیمه، تعلیق برخی شرکتهای فاقد فعالیت بیمهای و طراحی سامانههای نوین نظارتی خبر داد.
ماموریتهای اصلی بیمه مرکزیخسروشاهی سه مأموریت اصلی بیمه مرکزی را شامل موارد زیر برشمرد:
نظارت بر فعالیت صنعت بیمه
توسعه و تعمیم بیمه در کشور
بیمه اتکایی اجباری بهعنوان لنگر اطمینان شرکتهای بیمه
وی تأکید کرد که هدف این نظارت، صیانت از منافع بیمهگذاران و کنترل رفتار شرکتها در پرداخت صحیح و به موقع خسارتها است.
نقش بیمه اتکایی و چالشهای تحریم
خسروشاهی اظهار داشت که بیمه اتکایی اجباری روشی برای پوشش ریسکهای مضاعف شرکتهای بیمه است. وی افزود این نظام از سال ۱۳۰۰ و با تأسیس بیمه ایران آغاز شد و سهم حق بیمههای زندگی که به بیمه ایران منتقل میشود، از ۲۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر، حدود پنج شرکت بیمه اتکایی در کشور فعال هستند.
تحریمها بهعنوان یکی از چالشهای جدی صنعت بیمه مطرح شد و محدودیت خرید بیمه اتکایی خارجی با ابتکارات داخلی جبران شده است.
تخلفات، شکایات و اقدامات قانونی
رئیس کل بیمه مرکزی از تخلفات شرکتها در زمینه پرداخت خسارتها خبر داد و گفت که تاکنون ۶ مدیر متخلف سلب صلاحیت و برخی شرکتهای فاقد فعالیت بیمهای تعلیق شدهاند. از سوی دیگر، تعداد شکایات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و دلیل اصلی آن آگاهی بیشتر مردم از حقوق خود و انتشار عمومی آمار شکایات است.
در دوران جنگ، خسارت ۴۲۱۹ خودروی بیمهدار و فاقد بیمه ارزیابی شد که ارزش آن به ۸۸۰ میلیارد تومان رسید.
طرح رانندهمحوری و مراحل اجرایی
خسروشاهی با اشاره به طرح رانندهمحوری در بیمه شخص ثالث، اظهار داشت که این طرح در سه مرحله اجرایی خواهد شد:
مرحله شرح1 | طراحی نرمافزار و شاخصهای نمره ریسک |
2 | اصلاح آییننامهها در شورای عالی بیمه |
3 | پیادهسازی در محاسبه حق بیمه |
وی اعلام کرد که مرحله طراحی و تهیه پیشنویس آییننامه پایان یافته است و پس از تصویب در دولت، محاسبه حق بیمه بر اساس رفتار راننده از سال ۱۴۰۵ اجرا خواهد شد.
ضریب نفوذ بیمه در ایران
ضریب نفوذ بیمه در ایران تنها ۲.۳ درصد است که با میانگین جهانی ۷ درصد فاصله زیادی دارد. خسروشاهی توضیح داد که این موضوع به میزان درآمد سرانه مردم وابسته است.