دزد عروسکها تا کیمیا/ خاطرههای بیپایان آزیتا حاجیان از روزهای همکاری با دخترش!
اقتصاد ایرانی: آزیتا حاجیان در شب بازپخش فیلم سینمایی «دزد عروسکها»، از نخستین تجربه حرفهایاش در سینما گفت؛ تجربهای خاطرهانگیز که با حضور دخترش مهراوه شریفینیا رقم خورد و آغازگر حضور همزمان مادر و دختر در عرصه تصویر بود.

آزیتا حاجیان در شب نمایش این اثر، خاطراتی از پشتصحنه این فیلم و چالشهای مختلف آن را به اشتراک گذاشت. او از تجربه گریم دشوار خود برای نقش «عجوزه»، بازگشت به صحنه تنها چند روز پس از فوت مادرش و همچنین نقدی بر وضعیت فعلی سینمای کودک گفت. او خواستار توجه بیشتر به نیازهای ذهنی و فرهنگی نسل جوان شد و از کنار گذاشتن سینمای کودکان ابراز نگرانی کرد.
خاطرههای عجیب از تأثیرگذاری فیلم بر نسلهای مختلف
حاجیان درباره استقبال کودکان نسل امروز از فیلم توضیح داد: «با اینکه این فیلم از لحاظ تکنولوژی ویژگی خاصی ندارد، اما کودکان امروزی را نیز جذب کرده است. همچنین بسیاری از کسانی که در کودکی این فیلم را دیدهاند، اکنون از شخصیت عجوزه یاد میکنند و میگویند اگرچه ترسیده بودند، باز هم فیلم را با علاقه تماشا میکردند.»
آغاز تجربه سینمایی همراه با مهراوه
این بازیگر با اشاره به معرفی خود به سینما توضیح داد: «اولین تجربه سینمایی من در فیلم "دزد عروسکها" بود و از آنجا که دخترم مهراوه نیز در این فیلم حضور داشت، ورود من به سینما همراه با او رخ داد.»
تجربهای منحصر به فرد از تئاتر سیار
حاجیان درباره آغاز فعالیت حرفهای خود در تئاتر کودکان بیان کرد: «از سن شانزده سالگی در کانون پرورش فکری برای کودکان تئاتر اجرا میکردم. با گروهی در تریلیهای سیار به شهرهای مختلف سفر کرده و نمایشهایی را به صورت رایگان اجرا میکردیم تا کودکان با هنر تئاتر آشنا شوند.»
انتقاد جدی بر وضعیت فعلی سینمای کودکان
او تاکید کرد: «امروز کودکان از لحاظ فرهنگی در سینما کمتر دیده میشوند. برای رشد فکری و ذهنی آنان باید برنامهریزی جدی انجام شود، زیرا آینده در دستان آنهاست.» حاجیان همچنین گفت: «متأسفانه سینمای کودک به حاشیه رانده شده و دیگر آثاری با همان کیفیت سالهای گذشته برای کودکان تولید نمیشود.»
گریم سنگین نقش «عجوزه»
آزیتا حاجیان درباره اجرای نقش پیچیده «عجوزه» در این فیلم خاطرهانگیز، تصویری از سختیهای گریم گفت: «هر روز از پنج صبح زیر گریم میرفتم؛ گریم حدود سه ساعت طول میکشید و امکان خوردن غذا نیز پس از آن نبود. پنجاه کلید سنگین به گردنم آویزان میکردند که باعث درد گردن میشد.»
فوت مادر و بازگشت به صحنه
او با اشاره به دوران فیلمبرداری و فقدان مادرش گفت: «سه روز پس از فوت مادرم و با لباس مشکی به صحنه بازگشتم و ادامه فیلمبرداری را انجام دادم. بازگشت به صحنه با وجود این شرایط برایم چالشی بزرگ بود اما استقبال خوب از فیلم، این سختیها را ارزشمند کرد.»
همکاری با دختر در فیلم و سریال
حاجیان از تجربه همکاری با مهراوه در فیلم «دزد عروسکها» و سریال «کیمیا» گفت: «حضور دخترم حس امنیت و نزدیکی خاصی به من میداد، به ویژه در صحنههایی که به عنوان مادر و دختر کنار هم حضور داشتیم.»
لوکیشن و خاطرهای جالب از واکنش مخاطبان
او اشاره کرد که لوکیشن اصلی فیلم «دزد عروسکها» پارک شفق در یوسفآباد بود و خاطرهای از دستتکان دادن تماشاچیان فیلم روی ماشینهای عبوری را روایت کرد که برایش بسیار جالب بود.
بازگشت به سینمای کودک
حاجیان درباره تصمیم احتمالی برای بازگشت به سینمای کودک توضیح داد که پذیرش نقش بستگی به محتوا و ارزشهای سناریو دارد و همچنان علاقهمند به این نوع سینما است.
پیام فیلم و سختیهای نقشآفرینی
او پیام فیلم را «شجاعت کودکان و حفظ مهربانی» دانست و افزود: «ایفای نقشهایی دور از شخصیت واقعی بازیگر نیازمند تلاش بیشتری است که این امر، تجربهای جذاب برای بازیگران محسوب میشود.»
مسیر بازیگری و همکاری با اکبر عبدی
درباره مسیر ورود خود به هنر نمایش، خاطرهای از حمایت خالهاش بیان کرد و گفت که این حمایت باعث شد، علاقه خود را در دانشگاه ادامه دهد. همچنین درباره همکاری با اکبر عبدی در فیلمهایی چون «دزد عروسکها»، «سفر جادویی» و «آدمبرفی» گفت و توضیح داد که توقیف موقت فیلم «آدمبرفی» به دلیل موضوع جنجالی آن باعث تغییرات زیادی در مسیر حرفهای وی شد.
در نهایت به مناسبت روز ملی سینما، پلتفرم سینماتیکت برنامهای با عنوان «هفت شب با فیلمهای ماندگار سینمای ایران» از ۱۵ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۴ برگزار میکند. این برنامه شامل گفتوگو با عوامل فیلمها و مرور خاطرات آنها است.