رضا کیانیان، با بازیگری خجالت خود را پشت سر گذاشتم!
اقتصاد ایرانی: رضا کیانیان، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون، با اشاره به تأثیر بازیگری بر شخصیت خود، گفت که این هنر به او کمک کرد تا بر خجالتی بودنش غلبه کند و به روایتگری و کشف جهان پیرامون بپردازد.

کیانیان درباره کتاب «شعبده بازیگری» نیز اظهار کرد: «بازیگری بر سه ستون استوار است؛ روایت، کودکانه زیستن و شعبده. برای موفق شدن باید بتوانید مخاطب را جذب کنید. گفتن مهم است، اما شنیدن اهمیت بیشتری دارد. باید یاد بگیرید خوب بشنوید و بهتر ببینید.»
پشت سر گذاشتن خجالتی بودن با هنر بازیگری
رضا کیانیان با اشاره به دوران کودکی خود توضیح داد: «در سنین پایین، از همه اعضای خانواده خجالتیتر بودم و گاهی حتی به قدری خجالت میکشیدم که در صندوقچه خانه پنهان میشدم. بازیگری به من کمک کرد این روند را تغییر دهم و بر احساس خجالت غلبه کنم.»
او گفت که یگانگی فردی در بازیگری اهمیت زیادی دارد و افزود: «هیچ دو نفر شبیه به هم نیستند. باید توانایی کشف این یگانگی را پیدا کنید. برای رسیدن به این موضوع، باید خودتان را بشناسید و ماسکهایی که جامعه بر چهرهتان قرار داده بر دارید.»
نقش «کودکانه زیستن» در هنر بازیگری
کیانیان با تأکید بر مفهوم «کودکانه زیستن» توضیح داد: «ویژگیهای کودک، مثل کنجکاوی، شجاعت و بیپرده بودن، برای یک بازیگر بسیار مهم است. یک بازیگر باید بتواند بیپروا زندگی کند، از جامعه تاثیر بگیرد و به آن نگاه کند. روایت کردن، کودکانه زیستن و شعبده، سه اصل اصلی در بازیگری هستند.»
لحظات ماندگار پشت صحنه
رضا کیانیان با مرور تجربیات خود گفت: «در پشت صحنه سریال مختارنامه، طراحی تختی بزرگ برای نقش من انجام شد. همچنین درباره گریم، حدود ۱۵ روز با عبدالله اسکندری گفتگو داشتم تا به نتیجه مطلوب برسیم. حتی درباره کجی بینیام ایده دادم تا یادآور راه درست باشد. اهمیت دادن بازیگر نسبت به نقش خودش میتواند تاثیر بزرگی در موفقیت اثر داشته باشد.»
او همچنین از تجربهاش در فیلم کیمیا یاد کرد و گفت: «این فیلم ابتدا قرار بود توسط عزتالله انتظامی اجرا شود، اما شانس با من بود و نقش به من رسید. برای این فیلم پیشنهادهایی دادم که پذیرفته شدند و در نهایت توانستم نامزد جایزه جشنواره فجر شوم. من این را یک شعبده بازیگری میدانم.»
تمایز نمایش و زندگی
بازیگر فیلم «روبان قرمز» در مورد نقشهای خود چنین توضیح داد: «برای نقشی که یک فرد افغان بود، تصمیم گرفتم بدون لهجه بازی کنم، چون معتقد بودم اگر لهجه داشتم، ممکن بود مخاطب با شخصیت ارتباط برقرار نکند. باور من این است که بازیگری زندگی کردن نیست، بلکه نوعی نمایش است و نباید در نقش غرق شد، چون باعث فاصله گرفتن از خود واقعی میشود.»
مسیر سخت ورود به دنیای سینما
رضا کیانیان، با مرور علاقه کودکی خود به تئاتر گفت: «علاقه من به بازیگری از دوران دبستان شکل گرفت. اما برای ورود به سینما مسیر دشواری پیش رو داشتم؛ از دستیاری در طراحی صحنه و لباس گرفته تا تجربههای تولید.»
نقشهای متفاوت و تجربیات با بزرگان
او درباره نقشهای چندبُعدی و خاکستری گفت: «همیشه تلاش کردهام نقشهایی را انتخاب کنم که تکراری نباشند. برای مثال در آژانس شیشهای، در مقابل شخصیت حاج کاظم که نماد احساسات بود، من نقش نماد عقلانیت را ایفا کردم.»
کیانیان همچنین از تجربه همکاری با بزرگان سینما و پیامهای تحسینآمیز آنها یاد کرد و گفت: «بعد از فیلم کیمیا، ناصر تقوایی و فریدون جیرانی برایم پیامهایی فرستادند. برای من اهمیت نقشها بسیار بیشتر از دیده شدن آنها بوده است؛ بازیگری همیشه برای لذت بردن و عشق به هنر بوده است.»
ماجرای انتخاب نقش در «هامون» و نقد سینمای تلخ
رضا کیانیان با بازگویی خاطرهای از فیلم هامون گفت: «وقتی به داریوش مهرجویی معرفی شدم، باور نکرد که من همان بازیگر نمایش میسیسیپی باشم. در نهایت نقش به من نرسید.»
او همچنین درباره نگاه خود به سینمای تلخ صحبت کرد و افزود: «من از فیلمهای تلخ متنفرم، زیرا این نوع فیلمها تنها ما را به پذیرش وضعیت بد دعوت میکنند. حتی تلخترین خاطرات زندگیام را طوری تعریف میکنم که بتوانم لبخند بر لب دیگران بیاورم.»
این نشست با حضور رضا کیانیان، طی چهار ساعت به پرسشهای هنرجویان درباره تئاتر و سینما پاسخ داد و بینشی ارزشمند درباره مسیر و رازهای بازیگری ارائه کرد.