چرا خودرو یک گزینه نامناسب برای سرمایهگذاری است؟
اقتصاد ایرانی: تعداد متقاضیان لاتاری ایرانخودرو، با کاهش چشمگیر 95 درصدی از 10 میلیون نفر به 500 هزار نفر رسید؛ افت شدید سود خریدوفروش خودرو دلیل اصلی این بیاعتنایی است.

حجم متقاضیان لاتاری ایرانخودرو در کمتر از سه سال 95 درصد کاهش یافت.
حدود 10 میلیون نفر ایرانی برای شرکت در قرعهکشی ایرانخودرو ثبتنام کردند، اما تیرماه سال جاری این تعداد به حدود 500 هزار نفر کاهش یافت. بیتوجهی مردم به قرعهکشی ایرانخودرو با عدد و رقم قابل تحلیل است؛حاشیه سود فروش برخی خودروهای این شرکت از 100 درصد نیز فراتر رفت، اما اکنون سود حاصل از فروش خودروهایی مانند پژو 207 دندهای به 37 میلیون تومان محدود شده که نشاندهنده کاهش جذابیت سرمایهگذاری در بازار خودرو است.
آغاز پایان سرمایهگذاری در بازار خودرو
آخرین پیشفروشهای ایرانخودرو تنها کمی بیش از 500 هزار متقاضی داشتند. که نتایج قرعهکشی این پیشفروش اعلام شد، مشخص شد تنها 520 هزار و 519 نفر ثبتنام کردهاند.
این تعداد در مقایسه با زمستان، که 10 میلیون نفر ایرانی برای خرید تنها 20 هزار خودرو نامنویسی کردند، کاهشی چشمگیر دارد. در سالهای گذشته قرعهکشی ایرانخودرو با استقبال بالای مردم روبرو بود، مثال بارز این موضوع، آبان است که تقریباً 6 میلیون و 500 هزار نفر در این قرعهکشی شرکت کردند.
اکنون شاهد کاهش 95 درصدی حجم متقاضیان در کمتر از سه سال هستیم که علتهای آن با دادههای آماری قابل توضیح است.
دلایل کاهش متقاضیان قرعهکشی خودرو
بخش قابل توجهی از متقاضیان لاتاری خودرو به دنبال کسب سود از اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد بودند. در سالهای اخیر، گاهی این اختلاف به بیش از 100 درصد میرسید، اما اکنون این اختلاف در مواردی به کمتر از 5 درصد کاهش یافته است.
به عنوان مثال، در تیرماه سال جاری اختلاف قیمت پژو 207 دندهای مدل 1404 در کارخانه با بازار فقط 37 میلیون تومان بود که حاشیه سودی حدود 5 درصد ایجاد میکرد. بیشترین اختلاف قیمت در گروه محصولات ایرانخودرو مربوط به پژو 207 اتوماتیک سقف شیشهای بود که حدود 14 درصد حاشیه سود داشت. جالب اینجاست که حدود نیمی از متقاضیان لاتاری اخیر ایرانخودرو، برای همین محصول ثبتنام کردند.
روند نزولی خریداران در بازار خودرو
کاهش تقاضای خرید خودرو چالش جدی دیگری برای سرمایهگذاران در این بازار است. گزارشهای غیررسمی از کاهش مراجعه مردم به مراکز تعویض پلاک و افت محسوس معاملات خودرو در بازار سخن میگویند. یکی از دلایل احتمالی این موضوع، رشد بیرویه قیمت خودروهاست.
اوایل تابستان سال جاری، قیمت خودروهای عرضه شده در کارخانه تغییر کرد و اکنون حداقل برخی مدلها با قیمتهایی بیش از یک میلیارد تومان به مشتریان تحویل داده میشوند. برای مثال، برخی تیپهای دنا و تارا در این دستهبندی قرار دارند و محصولاتی مانند پژو 207 اتوماتیک نیز به ارقام میلیاردی نزدیک شدهاند.
مدل خودرو قیمت کارخانه قیمت بازار اختلاف قیمت حاشیه سودپژو 207 دندهای | 500 میلیون تومان | 537 میلیون تومان | 37 میلیون تومان | 5 درصد |
پژو 207 اتوماتیک سقف شیشهای | 1 میلیارد تومان | 1.14 میلیارد تومان | 140 میلیون تومان | 14 درصد |
دنا پلاس توربو | 1.1 میلیارد تومان | 1.2 میلیارد تومان | 100 میلیون تومان | 9 درصد |
در مجموع، با توجه به کاهش جذابیت سرمایهگذاری در بازار خودرو، کاهش حجم متقاضیان، اختلاف کم قیمت کارخانه و بازار و کاهش تقاضای عمومی، میتوان گفت که خودرو دیگر گزینه مناسبی برای سرمایهگذاری مالی نیست.