تبلیغات

جزئیات شرط جدید فروش خودرو در ایران منتشر شد

اقتصاد ایرانی: بدعهدی خودروسازان در تحویل خودروهای طرح‌های یکپارچه باعث شد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، خودروسازان را ملزم به تعیین تاریخ دقیق تحویل خودرو کند تا حقوق خریداران تضمین شود.

جزئیات شرط جدید فروش خودرو در ایران منتشر شد
تبلیغات
اقتصادایرانی:

جزئیات جدیدی درباره شرط‌های فروش خودرو در ایران منتشر شده است و این موضوع بحث‌های فراوانی را به دنبال داشته است.

دیر تحویل دادن خودروها، مشکلی دنباله‌دار

خریداران خودرو که در طرح‌های یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ثبت‌نام کرده‌اند، همچنان پس از گذشت سه سال، در انتظار دریافت خودروهای خود هستند. این شرایط باعث شده تا سرمایه‌های مردم عملاً به حساب خودروسازان منتقل شود، بدون اینکه موارد فروش به طور کامل و به موقع اجرا شوند.

مشکلاتی نظیر کمبود قطعات وارداتی، آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی، محدودیت‌های انرژی و کاهش تولید باعث شده‌اند که خودروسازان نتوانند سفارشات خریداران را در موعد مقرر تحویل دهند.

بحران اقتصادی و بدهی خودروسازان

مشکلات اقتصادی خودروسازان از جمله زیان انباشته و بدهی‌های بالا به تامین‌کنندگان قطعات، فشار بر تولید را افزایش داده است. آمارها نشان می‌دهد که زیان انباشته خودروسازان به حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و بدهی جاری آنان به قطعه‌سازان بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. این مسائل باعث شده تا مصرف‌کنندگان نهایی تحمل ضررهای جدی را تجربه کنند.

مشکلات خودروهای سایپا

شرکت سایپا به دلیل محدودیت در واردات قطعات برای خودروهای شاهین مدل LG و جی (سانروف‌دار)، نتوانسته این خودروها را طبق تعهدات خود تحویل دهد. خریداران این خودرو با پیشنهاد تغییر مدل خودرو به سایر مدل‌ها روبرو شده‌اند.

مدل خودرو وضعیت تحویل
 
شاهین LG تاخیر در تحویل
شاهین جی (سانروف‌دار) عدم امکان تولید به دلیل نبود قطعه

مشکلات مونتاژکاران و خودروهای وارداتی

این تأخیرها تنها محدود به خودروسازان داخلی نیست، بلکه مونتاژکاران نیز نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند. خریدارانی که اقدام به ثبت نام در طرح‌های خودروهای وارداتی کرده‌اند نیز اکنون با تأخیرهای طولانی مواجه هستند. برخی از این تأخیرها حتی به شش ماه تا یک سال می‌رسند.

واکنش خریداران به رفتار خودروسازان

خریداران ناراضی از وضعیت تحویل خودروها، تجمعاتی را در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرده و شکایات خود را به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعلام کردند. این شکایات باعث شد که سازمان حمایت بخشنامه‌ای جدید صادر کند که خودروسازان را موظف به تعیین دقیق تاریخ تحویل خودروها کند.

چالش‌های دولت و خودروسازان در حل بحران‌ها

طبق گفته‌های سعید مدنی، کارشناس صنعت خودروسازی، مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، عدم تخصیص ارز و دخالت دولت در مدیریت شرکت‌های خودروسازی از عوامل موثر بر این بحران هستند. وی بر این باور است که دولت باید کار اصلی خود در حوزه افق‌سازی و آزادسازی اقتصاد را انجام دهد و از دخالت در امور شرکت‌های خودروسازی خودداری کند.

مدنی همچنین اشاره کرد که ارزش سرمایه‌ای بالایی که به‌خاطر زیان‌های انباشته از دست رفته می‌توانست فرصت‌های بزرگی برای توسعه صنعت خودرو فراهم آورد و بازار خودرو را به سمت آزادی اقتصادی سوق دهد.

تحلیل 

با توجه به تأخیرهای طولانی در تحویل خودروها و مشکلات متعدد پیش رو، لازم است که دولت و خودروسازان برای رفع این بحران مالی و عملیاتی چاره‌اندیشی اساسی کنند. ایجاد بسترهای موثر مانند توسعه ظرفیت تولید قطعات داخلی و بهبود فرآیندهای مدیریتی می‌تواند نقشی کلیدی در افزایش عرضه و رضایتمندی مصرف‌کنندگان داشته باشد. همچنین چاره‌سازی برای بدهی‌های انباشته و مدیریت درست منابع مالی، می‌تواند گام مهمی در کاهش مشکلات باشد.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر