لباس جدید پراید/ سایپا از خودروی تازه خود رونمایی کرد
اقتصاد ایرانی: گروه خودروسازی سایپا از وانت جدیدی با نام احتمالی سایپا ۲۵۲ رونمایی کرد که بر پایهی سدان ساینا طراحی شده است. این خودرو با پیشرانه پراید و تغییرات محدود، به بازار وانتهای سبک وارد میشود.

این مدل جدید، با همان پیشرانه و تجهیزات پراید عرضه میشود تا یک گام دیگر در مسیر تاریخ خودروسازی ایران رقم بخورد.
وانت ساینا، یک محصول جدید با همان ساختار قدیمی
در حالی که شرکتهای خودروسازی جهانی به سمت تولید وانتهای توانمند با فناوریهای هیبریدی و الکتریکی حرکت میکنند، گروه سایپا همچنان به موتور M13 قدیمی خود پایبند است و از پلتفرم سابق دست نمیکشد. این روند که مدتهاست ادامه دارد، اکنون با عرضه محصول جدیدی به نام وانت ساینا مشاهده میشود.
سایپا تصمیم گرفته است، خودرو سدان ساینا را با تغییراتی جزئی به وانت سبکی تبدیل کند و آن را بههمراه مدلهایی مانند سایپا ۱۵۱ و آریسان به بازار عرضه کند. ابتدا گزینه تولید وانت روی مدلهای سهند و اطلس نیز مطرح بود، اما در نهایت مدل ساینا برای این پروژه انتخاب شد. در سال پیش نیز تصاویری از وانت سهند با نام سایپا ۲۵۱ منتشر شده بود، ولی این پروژه به مرحله تولید نرسید.
محصول جدید سایپا با نامهای «ساینا وانت» یا «سایپا ۲۵۲» در حال معرفی است. به دنبال اخبار این خودرو جدید، برخی پرسشهای بازاریابی به ذهنها خطور کردهاند. آیا یک خودرو وانت که براساس مدلهای قدیمی ساخته شده، میتواند نیازها را برآورده سازد یا این پروژه صرفاً تکرار فرمولهای قدیمی خودروسازی ایران است؟
جزئیات فنی وانت ساینا
پیشرانه وانت ساینا مشابه موتور ۱.۳ لیتری M13 بوده و توان ۷۰ اسببخار همراه با گشتاور ۱۱۲ نیوتنمتر دارد. این موتور از دیرباز در مدلهای اقتصادی سایپا بهکار رفته است. با اینکه صحبتهایی درباره ارتقاء فنی این موتور مطرح شده، هنوز جزئیات جدیدی منتشر نشده است.
یکی از تفاوتهای مهم بین وانت ساینا و سایپا ۱۵۱ ظرفیت حمل بار آن است. بنا به ادعای اولیه، این خودرو قادر خواهد بود حدود ۶۵۰ کیلوگرم بار جابهجا کند؛ که نسبت به پراید وانت ۱۵۰ کیلوگرم بیشتر است. اما این افزایش ظرفیت بدون هیچ تغییر عمده در توان موتور صورت گرفته و همچنان از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده میشود. از سوی دیگر، این اطلاعات از نظر برخی کارشناسان بر اساس ساختار فنی ساینا، دور از واقعیت است.
امکانات و تجهیزات داخلی
طراحی داخلی ساینا وانت نسبت به سایپا ۱۵۱ کمی بهبود یافته و مدرنتر به نظر میرسد. اما همچنان حداقل امکانات رفاهی و ایمنی را ارائه میدهد. از جمله تجهیزات اعلامشده شامل دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری (ESP) و ایموبلایزر است. سطح امکانات این خودرو در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار پایینتر است.
این پروژه بیشتر شبیه به فرآیند تغییر ظاهری یک مدل قدیمی برای حفظ درآمدزایی شرکت سایپا است تا اینکه نوآوری خاصی در خودروهای وانت ایرانی ایجاد کند. واکنش بازار به این خودرو نیز همچنان ابهامآمیز باقی مانده است.