تبلیغات

9 خودرو وارداتی که بهتر است سمتشان نروید

اقتصاد ایرانی: تغییرات ناگهانی در مشخصات فنی، حذف امکانات مهم، تحویل مدل‌های نامطابق و افزایش قیمت‌های غیرشفاف، موجب نارضایتی گسترده خریداران خودروهای وارداتی شده و پرونده‌های حقوقی متعددی علیه واردکنندگان خودرو در حال پیگیری است.

9 خودرو وارداتی که بهتر است سمتشان نروید
تبلیغات
اقتصادایرانی:

بازار خودروهای وارداتی در کشور ما، به میدان مشکلاتی همچون عدم رعایت تعهدات، کاهش عمدی امکانات و افزایش‌های بی‌منطق قیمت تبدیل شده است. برخی از این خودروها به دلیل مسائل متعدد، به‌خصوص در سال ۱۴۰۴، توجه زیادی را جلب کردند و باعث گشودن پرونده‌های حقوقی علیه واردکنندگان شدند. در ادامه به معرفی این موارد خاص می‌پردازیم.

کیا K۵؛ نماد کاهش امکانات

خودروی وارداتی کیا K5 یا همان اپتیما به علت عدم تطابق با تعهدات اولیه به یکی از پرحرف‌ترین وارداتی‌ها تبدیل شد. این خودرو که قرار بود با امکانات کامل به مشتریان برسد، سرانجام در نسخه‌ای کم‌آپشن وارد بازار شد. حذف امکاناتی مثل سقف پانوراما، گرمکن صندلی‌های عقب و حسگر پارک ۳۶۰ درجه از جمله مواردی بود که اعتراض‌های بسیاری برانگیخت.

همچنین در مورد قیمت‌گذاری این مدل، تناقضات زیادی مشاهده شد. مدل فول‌آپشن با قیمت ۲.۶ میلیارد تومان وعده داده شده بود ولی نسخه کم‌آپشن با قیمت بیش از ۳ میلیارد تومان عرضه شد. در نهایت تغییراتی در برچسب فنی خودروها نیز شک و شبهه ایجاد کرد و زمینه بررسی پرونده توسط وزارت صمت را فراهم نمود.

کیا اسپورتیج؛ حواشی فراوان

خودروی کیا اسپورتیج نیز به دلیل مشکلات متعدد از جمله تعویق تحویل و حذف برخی امکانات، نارضایتی زیادی ایجاد کرد. برخی واردکنندگان همچون کوشا خودرو، با تأخیر چهارماهه و الزامات غیرمنطقی برای خریداران، باعث ثبت شکایت‌های فراوان شدند. همچنین هرمس خودرو با قیمت‌گذاری غیرواقعی و ثبت تجهیزات غیراستاندارد به عنوان آپشن‌های رسمی، جنجال‌آفرین شد.

تویوتا کرولا؛ ناکامی در بازگشت

تویوتا کرولا وارداتی توسط سایپا به جای نماد موفقیت، به نماد مشکلات تبدیل شد. به‌رغم وعده عرضه نسخه هیبریدی با آپشن‌های کامل، خودروهای تحویلی، فاقد امکانات اولیه و به‌صورت پایه عرضه شدند. اختلاف قیمت ۲۹۵ میلیون تومانی و گزارش‌های مربوط به ضعف نرم‌افزاری، این خودرو را در لیست شکایات ثبت کرد.

لکسوس NX؛ افزایش قیمت و کاهش امکانات

لکسوس NX با افزایش قیمت ۳۸۰ میلیون تومانی در هنگام تحویل، موج نارضایتی گسترده‌ای ایجاد کرد. دو ویژگی مهم این خودرو یعنی نمایش سر بالا و گرمکن فرمان، از نسخه تحویلی حذف شده بود و پرونده‌های مربوط به این نقص همچنان در حال بررسی است.

لکسوس RX؛ خدمات پس از فروش ضعیف

خودروی لکسوس RX نه تنها افزایش قیمت ۴۴۰ میلیون تومانی را تجربه کرد، بلکه مشکلات جدی در خدمات رسانی و تأمین قطعات داشت. مالکان از تأخیرهای طولانی مدت در دریافت قطعاتی مثل چراغ جلو و مه‌شکن شکایت کرده‌اند.

نیسان جوک؛ تناقض در تعهدات

شرکت برساوش موتور وعده واردات نیسان جوک اصل ژاپنی را داد، ولی نسخه مونتاژ داخل ایران تحویل داده شد. مشکلاتی مثل ایرادهای فنی در بخش ستون C و نشتی آب از سقف، اعتراضات زیادی را به دنبال داشت.

ون کارنیوال؛ نارضایتی در امکانات

هرمس خودرو با وعده فروش ون کارنیوال با ظرفیت ۸ نفر و تهویه مستقل، خریداران را به انتظار گذاشت. اما در نهایت خودرو با ظرفیت کمتر و امکانات حذف‌شده تحویل داده شد. همچنین افزایش قیمت ۴۷۰ میلیون تومانی و نقص در سیستم اندروید، انتقاداتی جدی را به همراه داشت.

تویوتا BZ۴؛ محدودیت‌های فروش

اولین کراس‌اوور تمام‌برقی تویوتا در ایران، به‌عنوان پروژه‌ای محدود ارائه شد. نسخه‌های وارداتی فاقد نرم‌افزارهای کامل ناوبری بودند و قیمت نهایی آن به‌شدت افزایش یافت. این خودرو به جای فروش عمومی بیشتر برای نمایش مورد استفاده قرار گرفت.

تویوتا BZ۳؛ پروژه‌ای متوقف‌شده

سدان تمام‌برقی تویوتا و بی‌وای‌دی چین به دلیل اختلافات داخلی و مشکلات مربوط به منبع باتری، تا اطلاع ثانوی از فروش عمومی خارج شده است. مشکلات برد واقعی خودرو در شرایط آزمایشی، این مدل را از محدوده استاندارد خارج کرد.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر