خودروهای جانبازان/ سری جدید مزدا CX-50 در مسیر تحویل
اقتصاد ایرانی: تحویل خودروهای وارداتی به جانبازان با تداوم برنامههای شرکت «آفتاب خودرو»، شامل کراساوور مزدا CX-50، ادامه دارد؛ این خودرو با ویژگیهای فنی برتر و اصالت برند، انتخابی برجسته در این طرح محسوب میشود.
فرآیند تحویل خودروهای وارداتی به جانبازان گرامی که مدتی است آغاز شده، بدون وقفه ادامه دارد. شرکت «آفتاب خودرو» بهعنوان یکی از عاملان اصلی این طرح، اکنون تحویل سری جدید کراساوور مزدا CX-50 را به واجدین شرایط در دستور کار قرار داده است. این محصول که نماد بازگشت برند مزدا به بازار ایران (گرچه به صورت محدود) شناخته میشود، به علت مشخصات فنی قابلتوجه و اصالت برند، در بین متقاضیان بهعنوان گزینهای جذاب مطرح است.
ویژگیهای فنی مدلهای وارداتی مزدا CX-50
برخلاف پیشبینیهای اولیه برای مشخصات استاندارد جهانی، نسخههای وارداتی مزدا CX-50 به ایران با بهرهگیری از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو (FWD) عرضه میشوند. تغییر در این بخش، عملکرد فنی و جایگاه رقابتی خودرو را تا حدی تغییر داده و آن را بیشتر به سمت مصارف شهری سوق داده است.
پیشرانه و جعبهدنده
مزدا CX-50 به یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر از خانواده اسکایاکتیو-جی مجهز است. این پیشرانه بدون استفاده از توربوشارژر، توان خروجی ۱۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۲۵۲ نیوتنمتری تولید میکند که با سوخت ایران نیز کاملاً سازگار است. نیروی این پیشرانه از طریق جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک اسکایاکتیو-درایو به چرخهای جلو منتقل میشود. هماهنگی بین موتور و گیربکس، همراه با استهلاک پایین، از ویژگیهای برجسته مزدا محسوب میشوند.
سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو (FWD)
نسخههایی که توسط آفتاب خودرو به ایران وارد شدهاند، صرفاً با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه میشوند. این تصمیم فنی، اگرچه قابلیتهای حرکت در مسیرهای سخت و لغزنده را کاهش داده، اما مزایایی همچون کاهش وزن خودرو، سادگی مکانیکی و کاهش مصرف سوخت را به همراه دارد. این ویژگیها، CX-50 را بیشتر برای استفادههای شهری و جادهای مناسب کرده است.
ابعاد، وزن و پلتفرم
مزدا CX-50 بر پایه نسخه بهبود یافته پلتفرم Mazda Small Platform طراحی شده است. این خودرو دارای ابعادی شامل طول ۴۷۲۰ میلیمتر، عرض ۱۹۲۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۸۱۵ میلیمتر است که فضای داخلی بیشتری نسبت به CX-5 فراهم میکند. وزن این خودرو، به دلیل حذف سیستم چهارچرخ محرک، در حدود ۱۶۲۰ تا ۱۶۵۰ کیلوگرم تخمین زده میشود.
طراحی ظاهری و داخلی؛ ترکیب استحکام و ظرافت
مزدا CX-50 حتی در نسخههای دیفرانسیل جلو نیز به لطف طراحی جذاب و مشخصات داخلی، ویژگیهای منحصربهفرد خود را حفظ کرده است.
زبان طراحی خارجی
طراحی خارجی برخاسته از فلسفه کودو (Kodo) مزدا، اما با جزئیات خشنتر، نمایی چشمگیر و ماجراجویانه به خودرو بخشیده است. ارتفاع کمتر، عرض بیشتر و المانهایی مانند گلگیرهای پلاستیکی، ریلهای سقفی و جلوپنجره تهاجمی، ظاهر مستحکم خودرو را کامل میکنند.
کیفیت کابین و ارگونومی
داخل کابین، کیفیت بالای متریال و طراحی مینیمال و رانندهمحور، بیدرنگ جلب توجه میکند. مزدا برای ایجاد یک فضای ارگونومیک و راحت، کنترلرهای فیزیکی تهویه و سایر عملکردهای اصلی را حفظ کرده است. این ویژگی در کنار نمایشگر مرکزی عریض و کنترلر چرخان سیستم اطلاعات و سرگرمی، تجربه کاربرپسندی را رقم میزند.
ایمنی و ادامه روند تحویل خودرو
مزدا CX-50 با مجموعهای از تجهیزات ایمنی پیشرفته، همچنان گزینهای قابل توجه در بین خودروهای طرح جانبازان به شمار میآید.
امکانات ایمنی پیشرفته
نسخههای وارداتی این خودرو به مجموعه ایمنی i-Activsense شامل کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، سیستم هشدار خروج از خط و دستیار حفظ خودرو بین خطوط مجهز هستند. این سیستمها، ایمنی و راحتی حین رانندگی را بهشدت ارتقا میدهند.
تعهد به خدمات پس از فروش
فرایند تحویل مستمر این خودرو توسط آفتاب خودرو، نشانگر تعهد این شرکت به تحقق وعدههای خود است. ادامه موفقیت این کراساوور در ایران به میزان گستردگی و کیفیت خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی آن بستگی خواهد داشت.