تبلیغات

بالاخره سایپا برگ برنده‌اش را رو کرد؛ زنگ خطر برای خودروهای چینی!

اقتصادایرانی:سایپا با رونمایی از آریا، اولین کراس‌اوور هیبریدی ایران با طراحی جذاب، کابین مدرن و موتور ارتقا یافته، چالشی جدی برای رقبا ایجاد کرده و به دنبال تصاحب سهم بیشتری از بازار خودروهای کراس‌اوور اقتصادی است.

بالاخره سایپا برگ برنده‌اش را رو کرد؛ زنگ خطر برای خودروهای چینی!
تبلیغات
اقتصادایرانی:

آریا که به عنوان نخستین کراس‌اوور شرکت سایپا شناخته می‌شود، با طراحی جمع‌وجور خود توجه کارشناسان را جلب کرده است و به عنوان «کراس‌اوور هاچ‌بک» توصیف می‌شود. عده‌ای معتقدند که آریا نسخه‌ای از شاهین است که مدرن‌تر شده و با اضافه شدن یک کابین پیشرفته‌تر و معرفی نسخه هیبریدی، هدفش این است که به‌عنوان نخستین کراس‌اوور هیبریدی ایران و دومین کراس‌اوور داخلی، جایگاهی محکم در بازار خودروهای این کلاس به‌دست آورد.

آیا تغییراتی در پیشرانه سایپا آریا رخ داده است؟نسخه‌ای از آریا که قبلاً معرفی شد، به یک موتور M۲۰ دو لیتری تنفس طبیعی مجهز است که با ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۹ نیوتن‌متر گشتاور عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهد. این پیشرانه که توسط شرکت مگاموتور تولید می‌شود، بر اساس فناوری شرکت میتسوبیشی ساخته شده و با داخلی‌سازی همراه نیست. جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد و برای پلتفرم SP۱۰۰ سایپا بهینه‌سازی شده است.

 

اما این خودرو هنوز در نسخه نهایی خود معرفی نشده و خبرهایی از احتمال تجهیز به موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی M۱۵-M نیز شنیده شده است. همچنین نسخه توربوشارژ این پیشرانه، که در حال حاضر بر روی شاهین G نصب شده و تا ۱۷۰ اسب بخار قدرت و حدود ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای آریا باشد.

 

سایپا_آریا_001

 

آیا نسخه هیبریدی سایپا آریا به مرحله تولید رسیده است؟در نمایشگاه موتور تهران و در اواخر تابستان، سایپا از نسخه هیبریدی آریا پرده‌برداری کرد. هدف از معرفی این نسخه، ورود جدی به دنیای خودروهای هیبریدی و ارتقاء جایگاه سایپا در بازارهای رقابتی است.

 

چنانچه تولید نسخه هیبریدی آریا عملی شود، این خودرو به‌عنوان نخستین کراس‌اوور هیبریدی داخلی شناخته خواهد شد. با این وجود، هنوز زمان دقیقی برای عرضه این نسخه اعلام نشده است. ورود آریا هیبریدی به بازار، می‌تواند حرکت مهمی برای صنعت خودرو ایران در جهت تولید خودروهای برقی باشد. در چنین شرایطی که خودروسازان چینی در ایران همچون چری، فیدلیتی و ام‌وی‌ام نسخه‌های هیبرید یا پلاگین خود را معرفی کرده‌اند، ارائه آریا هیبریدی می‌تواند برای سایپا یک گام ضروری باشد.

 

ورود سایپا آریا به بازار؛ انتظار طولانی کفایت می‌کند؟از زمان دولت حسن روحانی تاکنون بارها از آریا به‌عنوان خودرویی آماده برای عرضه یاد شده، اما این محصول نتوانسته به موقع به بازار راه پیدا کند. این خودرو اولین بار در سال ۱۳۹۹ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد، اما تنها به‌عنوان یک نمونه اولیه نمایش داده شد.

 

اکنون و پس از چهار سال معطلی، طراحی نهایی کابین، پیشرانه و پلتفرم آریا تأیید شده و به مرحله تولید انبوه نزدیک شده است. طبق گفته مدیرعامل سایپا، تولید انبوه این خودرو تا پایان سال ۱۴۰۴ آغاز خواهد شد و بازار انتظار دارد که تا پایان امسال، نسخه‌ای با استانداردها و امکانات بین‌المللی عرضه شود.

 

در این مدت، انتقادات بسیاری از تأخیر در عرضه آریا مطرح شده است، چرا که در همین فاصله زمانی، خودروهای کلاس مشابهی از جمله چری تیگو ۵، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو و فیدلیتی پرایم از بازار سهم قابل‌توجهی گرفته‌اند.

 

آریا

 

قیمت پیشنهادی سایپا آریا و رقابت در بازارآریا با شباهت‌های زیادی که به شاهین دارد و تجهیز به امکاناتی مدرن‌تر از جمله داشبورد جدید، مانیتور بزرگ‌تر، نورپردازی داخلی و سنسورهای پارک هوشمند انتظار می‌رود قیمتی بالاتر از شاهین اتومات داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود جایگاه قیمتی این خودرو در بازه‌ای بین شاهین اتومات (۹۸۳ میلیون تومان) و ری‌را (تقریباً ۱.۵ میلیارد تومان) قرار بگیرد.

 

در این بازه قیمتی، آریا باید با خودروهایی همچون ام‌وی‌ام X۲۲ Pro دنده‌ای، چری تیگو ۵ و جک S۳ رقابت کند. هرچند از لحاظ قدرت موتور و امکانات رفاهی، آریا همچنان با رقبای خود فاصله دارد، اما مزایایی همچون بهره‌وری انرژی نسخه هیبریدی، ساخت داخلی، خدمات پس از فروش گسترده سایپا و هزینه‌های نگهداری کمتر، می‌توانند نقاط قوت اصلی این کراس‌اوور جدید باشند.

 

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر