تبلیغات

بقائی: ایران مقتدرانه مذاکره می‌کند، نه با التماس

اقتصاد ایرانی ؛ سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط سه کشور اروپایی و ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تاکید کرد: ایران تحت هیچ شرایطی برای مذاکره التماس نمی‌کند.

بقائی: ایران مقتدرانه مذاکره می‌کند، نه با التماس
تبلیغات
اقتصادایرانی:

«اسماعیل بقائی» در نشست امروز (دوشنبه) خود گفت: وزارت امور خارجه در  دو هفته گذشته و در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل روزهای پر کار و شلوغی را پشت سر گذاشت.

همچنان شاهد نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه هستیم

وی همچنین با بیان این که «به رغم ارائه طرح صلح برای غزه و دیگر مسائل مرتبط در این زمینه، همچنان شاهد ادامه جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه هستیم» گفت: در طول دو سال گذشته حدود  هشتاد هزار  فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و ما همچنان شاهد نسل کشی و انجام جنایت از سوی  رژیم صهیونیستی در این منطقه هستیم.

بقائی ادامه داد: متاسفانه در این مدت شاهد این بودیم که سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت از  انجام هرگونه اقدام حداقلی برای توقف این جنایت ها درمانده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین برخورد صورت گرفته از سوی رژیم صهیونیستی با کاروان صمود و بازداشت فعالان حقوق بشر که همراه این کاروان دریایی بودند را محکوم کرد.

اگر دیپلماسی در راستای تحقق منافع ایران موثر باشد در استفاده از آن تردید نمی کنیم

بقائی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی با انتقاد از عملکرد سه کشور اروپایی در فعال سازی مکانیسم ماشه گفت: آنها می گویند که راه دیپلماسی کماکان باز است ولی این یک گزاره کلی است. ما نیز می گوییم مسیر دیپلماسی هیچ گاه بسته نمی شود و هرگاه تشخیص دهیم که دیپلماسی در راستای تحقق منافع ایران موثر است در استفاده از آن تردیدی نمی کنیم ولی این سه کشور اروپایی ثابت کردند که دیپلماسی به این شکل با آنها ثمربخش نیست.

بقائی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه اقدام سه کشور اروپایی علاوه بر اینکه از لحاظ رویه و قانونی ایراد جدی دارد از لحاظ حقوقی نیز  به نوعی باعث  ایجاد آشفتگی در شورای امنیت و سازمان ملل شد  و مشخص نیست که عملاً چه چیزی را شورای امنیت برگردانده است، ادامه داد : اقدام انجام شده از سوی سه کشور اروپایی پیش از اینکه مبتنی بر محاسبه عقلانی باشد نوعی اقدام از روی لجاجت در راستای اجرای درخواست آمریکا بدون در نظر گرفتن منافع و مصالح خود این سه کشور اروپایی بود.

اقدام دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل در صدور اطلاعیه های مربوط به بازگشت تحریم ها علیه ایران وجاهت قانونی ندارد

وی افزود: ما تاکید داریم که اقدام دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل در صدور اطلاعیه های مربوط به بازگشت تحریم ها علیه ایران هیچ وجاهت قانونی ندارد و منطقی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما تاکید داریم که اقدام سه کشور اروپایی در  فعال سازی مکانیسم ماشه، هیچ تعهدی را  برای کشورهای عضو سازمان ملل برای اجرای تحریم ها  ایجاد نمی کند.

فعلاً برنامه ای برای مذاکره با ۳ کشور اروپایی نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر برنامه ای برای مذاکره  بین ایران و  سه کشور اروپایی وجود دارد ، اظهار کرد:  ما فعلاً برنامه ای برای مذاکره نداریم.

وی افزود: ما در حال حاضر  متمرکز بر  بررسی آثار و تبعات اقدام سه کشور اروپایی و آمریکا هستیم.

بقائی ادامه داد: دیپلماسی به مفهوم ادامه تماس ها وجود دارد و ما هرگاه احساس کنیم که دیپلماسی می تواند اثر بخش باشد بر اساس منافع ملی کشور تصمیم می گیریم و در ارتباط با آن اقدام می کنیم.

بازداشت تبعه ایرانی در فرانسه غیرقانونی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده «مهدیه اسفندیاری» شهروند ایرانی بازداشت شده در فرانسه و تبادل زندانی بین ایران و فرانسه گفت: اتهام دو  تبعه فرانسوی  بازداشت شده در ایران مشخص است. تبعه ایرانی که در فرانسه دستگیر شده است، بازداشت آن غیر قانونی است.

وی ادامه داد: پیگیر وضعیت حقوقی خانم اسفندیاری هستیم و حدود ۱۰ روز قبل سفیر ایران در فرانسه  برای سومین بار با خانم اسفندیاری دیدار داشتند و ما به صورت مستمر پیگیر وضعیت کنسولی ایشان هستیم.

بقائی با تاکید بر این که «ما پیگیر آزادی ایشان هستیم» ، ادامه داد: پرونده خانم اسفندیاری کماکان در فرانسه در مرحله تحقیقات است.

وی در ارتباط با بحث تبادل زندانیان بین ایران و فرانسه نیز گفت: کارهایی که در این زمینه لازم بوده در وزارت خارجه برای این موضوع انجام شود، صورت گرفته است و تصمیم گیری در مراجع ذی ربط دو کشور در حال انجام است و امیدواریم که با توجه به مقدماتی که انجام شده این کار هرچه زودتر انجام شود.

اجازه نخواهیم داد بدعت های غیرقانونی در شورای امنیت مشروعیت پیدا کند

بقائی با اشاره به رأی گیری اخیر در شورای امنیت سازمان ملل درباره اقدام سه کشور اروپایی گفت: اقدام سه کشور اروپایی نه تنها از نظر ما، بلکه از دیدگاه ۶ عضو شورای امنیت از مجموع پانزده عضو این شورا، ناموجه بوده است. چهار عضو شورای امنیت در ۲ نوبت به خواست سه کشور اروپایی برای بازگرداندن قطعنامه های تحریمی رأی منفی دادند و از آن تصمیم حمایت نکردند. افزون بر این، ۲ عضو دیگر از جمله رئیس شورای امنیت نیز رأی ممتنع دادند. در نظر داشته باشید رئیس شورا به عنوان طرفی که نخستین پیش نویس قطعنامه را ارائه کرده بود، خود از رأی مثبت خودداری کرد. این شکاف در شورای امنیت به روشنی بیانگر اختلاف نظر جدی میان اعضای شورا درباره درستی و منطق اقدام سه کشور اروپایی است.

وی در ادامه افزود: در پاسخ به پرسشی درباره دلایل غیرقانونی بودن اقدام سه کشور اروپایی باید گفت کافی است به سابقه عملکرد این کشورها و آمریکا نگاه کنیم. از زمان تصویب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۹، جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بود. پس از آن نیز، در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، ایران بر اساس یک حق شناخته شده در متن توافق، یعنی بند ۳۶ برجام، تصمیم به کاهش تدریجی و پلکانی تعهدات خود گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: سه کشور اروپایی از سال ۲۰۱۹ به بعد در اجرای تعهدات خود قصور جدی داشتند و مرتکب نقض فاحش برجام شدند. آمریکا نیز که عامل اصلی بروز بحران کنونی است، با خروج غیرقانونی خود از توافق، هیچ صلاحیتی برای توسل به سازوکار حل اختلاف ندارد. بنابراین، اقدام این چهار طرف از اساس غیرقانونی است.

بقائی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر ابزار لازم، به ویژه ابزارهای دیپلماتیک، برای اثبات حقانیت خود و مجاب کردن جامعه بین المللی به خودداری از پذیرش آثار و تبعات این اقدام غیرقانونی استفاده خواهد کرد. ما قاطعانه بر موضع حقوقی خود پایبندیم و اجازه نخواهیم داد که بدعت های غیرقانونی در شورای امنیت مشروعیت پیدا کند.

در حال حاضر بازرسی از آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران حضور ندارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حضور بازرسان در ایران و آینده تعامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در حال حاضر بازرسی از آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران حضور ندارد. آخرین بازرسی ها مربوط به حداقل ۱۰ روز قبل از نیروگاه بوشهر است که این بازرسی در چارچوب قراردادی که با روسیه در ارتباط با این موضوع انجام شده، صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اینکه در آینده چه کار می کنیم موضوعی است که باید توسط مراجع ذی صلاح که در این موضوع شورای عالی امنیت ملی است در ارتباط با آن تصمیم گیری شود.

بقائی تاکید کرد: با توجه به تحولات انجام شده در حال حاضر بدون تردید تفاهم قاهره کارایی ندارد و قابل اجرا شدن نیست.

کشورهای همسایه و دوست از اجرا و اثردهی تصمیم غیرقانونی درباره مکانیسم ماشه خودداری کنند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدام ترکیه در اعمال تحریم های شورای امنیت علیه ایران با توجه به اقدام سه کشور اروپایی برای فعال سازی مکانیسم ماشه گفت: اقدام ترکیه در این ارتباط به نظر ما اقدامی غیر ضروری و غیرقانونی تلقی می شود به این دلیل که مبناها و پیش فرض هایی که برای اقدام این سه کشور اروپایی در این زمینه وجود دارد، غیرقانونی است.

بقائی ادامه داد: درخواست ما از همه کشورها به خصوص کشورهای همسایه و دوست این است که از اجرا و اثردهی این  تصمیم غیرقانونی که بدون رعایت رویه ها انجام شده خودداری کنند.

بقائی همچنین تاکید کرد: این نهادها و شرکت هایی که در ابلاغیه دولت ترکیه از آنها نام برده شده است هیچ کدام در این کشور دارایی یا حسابی ندارند و آقای کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی نیز  به این موضوع اشاره کردند.

مانع اصلی در مسیر توافق، ناتوانی و بی ارادگی طرف های غربی برای تصمیم گیری سیاسی بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توضیح رایزنی های اخیر ایران در نیویورک برای جلوگیری از اقدام غیرقانونی سه کشور اروپایی و آمریکا علیه کشورمان گفت: در رابطه با پیشنهادهایی که در نیویورک مطرح شد، لازم است تأکید کنم که هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی های دو تا سه ماه گذشته، از هیچ کوششی برای جلوگیری از تحقق اقدام غیرقانونی سه کشور اروپایی دریغ نکرد. ما با ابتکارهای مشخصی وارد نیویورک شدیم و در برابر پیشنهادها و ابتکارهایی که از سوی دیگران مطرح شد، انعطاف منطقی نشان دادیم.

وی افزود: بیش از یک بار و حداقل در سه نوبت، طرف های اروپایی پیشنهادهایی را که میان دو طرف تبادل شده بود، پذیرفتند، اما نتوانستند سایر طرف ها را برای نهایی کردن توافق مجاب کنند. این امر نشان می دهد که از ابتدا، یعنی از ۴ فوریه ۲۰۲۵، زمانی که بیانیه ریاست جمهوری آمریکا صادر شد و در یکی از بندهای آن، وزارت امور خارجه این کشور مأمور به پیگیری بازگرداندن قطعنامه های شورای امنیت شد، مسیر طرف های غربی از همان ابتدا بر مبنای آن دستورالعمل تنظیم شده بود. از همین رو، هیچ یک از پیشنهادهای مطرح شده جدی گرفته نشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در سه تا چهار نوبت، پیشنهادهایی از سوی طرف مقابل مطرح شد تا نشست چندجانبه ای با حضور نماینده آمریکا برگزار شود و موضوعات و ابتکارها مورد بررسی قرار گیرد. ما با حسن نیت با این ایده موافقت کردیم و حتی پیش از اعزام به نیویورک نیز آمادگی خود را اعلام کردیم؛ اما در هر مورد، طرف های مقابل از اجرای بندهای مختلف مربوط به برگزاری نشست طفره رفتند.

بقائی تأکید کرد: با اطمینان می توانم بگویم که هر آنچه معقول، منطقی و در عین حال عزتمندانه بود، از سوی جمهوری اسلامی ایران یا مطرح شد یا مورد بررسی قرار گرفت. در مقابل، طرف های مقابل یا اراده لازم را نداشتند، یا توان ایجاد اجماع درونی برای رسیدن به یک راه حل معقول و منطقی را پیدا نکردند. همین امر نشان می دهد که مانع اصلی در مسیر توافق، نه فقدان پیشنهاد از سوی ایران، بلکه ناتوانی و بی ارادگی طرف های غربی برای تصمیم گیری سیاسی بوده است.

امیدواریم اتفاقات دو سه ماه اخیر، درس عبرتی برای تمامی طرف های ذی ربط، از جمله مدیرکل و مسئولان آژانس باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در  پاسخ به سوالی در مورد اظهارات  اخیر «رافائل گروسی»مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد این که گزارش من عامل حمله به ایران نبود و من چراغ سبزی در این ارتباط ندادم  و این که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست، گفت: ما قطعاً رژیم صهیونیستی و آمریکا را مقصر و مسئول حملات غیرقانونی علیه تأسیسات هسته ای صلح آمیز ایران و همچنین تعرض به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور می دانیم.

وی افزود: با این حال، آنچه همواره بر آن تأکید کرده ایم این است که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و در پی آن، سوءاستفاده سه کشور اروپایی و آمریکا از این گزارش برای صدور یک قطعنامه در شورای حکام، بهانه و فضایی فراهم کرد برای سوءاستفاده رژیم صهیونیستی و آمریکا.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: مدیرکل آژانس به درستی اشاره کرده است که هیچ یک از گزارش های آژانس تاکنون هیچ مدرک یا اشاره ای به انحراف برنامه هسته ای ایران از مسیر صلح آمیز نداشته است؛ این گزاره کاملاً دقیق است. در همین چارچوب، انتظار طبیعی ما از آژانس بین المللی انرژی اتمی این بود که اقدام رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه تأسیسات هسته ای ایران را به سرعت محکوم کند؛ نه فقط به این دلیل که چنین اقدامی طبق منشور ملل متحد و حقوق بین الملل غیرقانونی است، بلکه به این دلیل مضاعف که طبق قطعنامه های آژانس و مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هرگونه تعرض به تأسیسات هسته ای صلح آمیز کشورها ممنوع است.

بقائی خاطرنشان کرد: انتظار ما از آژانس همواره این بوده است که به عنوان یک نهاد تخصصی و فنی، بر وظایف و صلاحیت های فنی خود متمرکز بماند و از اظهارنظرهایی که شائبه نفوذپذیری از آمریکا و برخی کشورهای غربی را ایجاد می کند، پرهیز کند.

وی تأکید کرد: امیدواریم آنچه در دو تا سه ماه اخیر رخ داده، درس عبرتی برای تمامی طرف های ذی ربط، از جمله مدیرکل و مسئولان آژانس باشد تا در اظهارنظرهای خود نسبت به موضوعات تحت صلاحیت شان دقت لازم را داشته باشند و اجازه ندهند که صلاحیت ها و مسئولیت های فنی آژانس از سوی کشورهایی که بارها نشان داده اند هیچ التزامی به حقوق بین الملل و تعهدات پادمانی ندارند، مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

به تفصیل دلایل خود درباره غیرقانونی بودن اقدام سه کشور اروپایی را با دبیرکل سازمان ملل مطرح کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همچنین در پاسخ به سوالی در  تشریح دیدار اخیر عراقچی و هیات ایرانی با دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: نشست مهم و مفصلی با دبیرکل سازمان ملل داشتیم و گفت وگوهای صریحی انجام شد.

وی  ادامه داد: یکی از محورهای اصلی این گفت وگوها، اقدام سه کشور اروپایی در سوءاستفاده از شورای امنیت و سازوکار حل اختلاف برجام بود. ما به تفصیل دلایل خود را درباره غیرقانونی بودن اقدام سه کشور اروپایی مطرح کردیم.

عراقچی افزود: باید در نظر داشت که قطعنامه هایی که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به بهانه موضوع هسته ای ایران تصویب شد، عموماً با اجماع یا بدون مخالفت اعضای شورای امنیت به تصویب رسید و هر پنج عضو دائم شورا به آن ها رأی داده بودند. اما امروز، حداقل دو عضو دائم شورای امنیت در دو نوبت با این روند مخالفت کرده اند؛ این امر نشان می دهد که حتی میان اعضای دائم شورا درباره بازگرداندن این قطعنامه ها اجماع وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: ما اساساً قائل به این نیستیم که شورای امنیت تصمیمی اتخاذ کرده باشد. در واقع، آنچه رخ داده، اقدام سه کشور اروپایی یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان برای بازگرداندن قطعنامه های تحریمی است، نه تصمیم شورای امنیت. این موضوع را به طور مفصل به دبیرکل یادآور شدیم.

بقائی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ باید در موعد مقرر، یعنی ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه)، خاتمه یابد و موضوع هسته ای ایران اساساً از دستور کار شورای امنیت خارج شود. اقدام سه کشور اروپایی، علاوه بر ایرادات رویه ای و قانونی، از نظر حقوقی نیز باعث نوعی آشفتگی در شورای امنیت و سازمان ملل شده است؛ چراکه مشخص نیست دقیقاً چه چیزی را بازگردانده اند.

وی افزود: به نظر می رسد این اقدام بیش از آنکه مبتنی بر محاسبه عقلانی و ملاحظات حقوقی باشد، حرکتی لجاجت آمیز در راستای خواست آمریکا و بدون درنظرگرفتن منافع، مصالح و اعتبار کشورهای اروپاییِ طرف برجام است. بر همین اساس، ما اقدام دبیرخانه سازمان ملل در صدور اطلاعیه های مربوط به تحریم ها را فاقد وجاهت قانونی و غیرمنطقی می دانیم.

اعتراض و انتقاد خود را نسبت به عملکرد دبیرخانه شورای امنیت اعلام کرده ایم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد نگاه دو کشور چین و روسیه به این موضوع تأکید کرد: موضع ایران در این زمینه مورد حمایت چین و روسیه نیز قرار دارد. روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت صراحتاً غیرقانونی بودن این اقدام را گوشزد کرده است. ما اعتراض و انتقاد خود را نسبت به عملکرد دبیرخانه شورای امنیت اعلام کرده ایم و معتقدیم اقدام سه کشور اروپایی هیچ تعهدی را برای سایر دولت های عضو سازمان ملل ایجاد نمی کند.

بقائی گفت: ما انتظار داریم کشورهای عضو سازمان ملل در راستای صیانت از اصول منشور ملل متحد، از تبعیت از این اقدام غیرقانونی سه کشور اروپایی که در واقع تحمیل بر ساختار شورای امنیت محسوب می شود، خودداری کنند.

جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه برای مذاکره التماس نمی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،  مجددا در پاسخ به سوال دیگری در توضیح روند مذاکرات و ابتکارهای دیپلماتیک اخیر ایران اظهار کرد : تکرار می کنم که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه برای مذاکره التماس نمی کند. مذاکره امری دوسویه است که تصمیم گیری درباره آن باید با اطمینان از تأمین منافع ملی صورت گیرد. همان گونه که حراست از امنیت و منافع ملی اهمیت دارد، صیانت از عزت ملی نیز برای ما حیاتی است. برخورد عزتمندانه در سیاست خارجی مستلزم آن است که مطمئن شویم فرایند دیپلماتیک در جهت تأمین حقوق و منافع ملت ایران پیش می رود.

وی افزود: پیش از عزیمت هیئت ایرانی به نیویورک، پیشنهادهایی از سوی دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شد مبنی بر اینکه نشست های مشترکی با حضور نماینده آمریکا برگزار شود تا از اقدام غیرقانونی طرف های مقابل در بازگرداندن قطعنامه های لغوشده جلوگیری شود. در مقابل، ما نیز پیشنهادهایی ارائه کردیم و نهایتاً توافق شد که نشستی چندجانبه، مشابه نشست های کمیسیون مشترک برجام در دوران پیش از خروج آمریکا، برگزار شود. ما هیچ مخالفتی نکردیم و حسن نیت خود را نشان دادیم.

در هر سه موردی که قرار بود نشست هایی با حضور نماینده آمریکا برگزار شود، خود طرف های غربی از انجام آن امتناع کردند

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: با این حال، طرف های مقابل به دلایل مختلف از اجرای این توافق طفره رفتند. برخی از آن ها گفتند که سه کشور اروپایی نتوانستند آمریکا را مجاب کنند، و برخی دیگر ادعا کردند که طرف آمریکایی ملاحظاتی داشته است. این اختلافات میان خودشان قابل بررسی است، اما واقعیت روشن این است که در هر سه موردی که قرار بود نشست هایی با حضور نماینده آمریکا برگزار شود، خود طرف های غربی از انجام آن امتناع کردند.

بقائی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول این روند، با حسن نیت و رویکردی فعال وارد گفت وگو شد. ما هم نشست های دوجانبه متعددی با سه کشور اروپایی داشتیم و هم نشست های مشترک با حضور نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا. این ها واقعیت های میدانی و مستند روند نیویورک است و به خوبی نشان می دهد که ایران هیچ گاه مانع گفت وگو نبوده، بلکه این طرف های مقابل بودند که از انجام تعهدات و ابتکارهای مورد توافق طفره رفتند.

نسبت به برخی ابعاد طرح موسوم به آتش بس در غزه نگرانی های جدی داریم

وی درباره طرح موسوم به آتش بس در غزه گفت: ما دیشب در این خصوص بیانیه ای صریح منتشر کردیم. موضع جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن است؛ ما از هر ابتکار عملی که در این مرحله منجر به توقف نسل کشی در غزه و فراهم کردن امکان کمک رسانی به مردم مظلوم فلسطین در سرزمین های اشغالی شود، استقبال می کنیم.

وی افزود: این موضع در هماهنگی با دیدگاه گروه های مقاومت فلسطینی است که چند روز پیش موضع خود را اعلام کردند. از نظر ما، هر طرحی که متضمن شناسایی حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود و تضمین عدم تداوم اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی باشد، قابل بررسی است. با این حال، نسبت به برخی ابعاد طرح اخیر نگرانی های جدی داریم و در بیانیه رسمی خود نیز نسبت به خطرات و پیامدهای احتمالی این طرح برای مردم فلسطین و کل منطقه هشدار داده ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: نمی توان تحولات گذشته را نادیده گرفت. تجربه هشت دهه اخیر به خوبی نشان می دهد که تقریباً تمام طرح هایی که با عنوان "حل مسئله فلسطین" ارائه شده اند، عملاً به ابزاری برای تضییع بیشتر حقوق ملت فلسطین تبدیل شده اند. از اعلامیه بالفور در سال ۱۹۱۷ گرفته تا طرح تقسیم فلسطین در سال ۱۹۴۸ و روند موسوم به صلح اسلو، نتیجه همگی آن ها وضعیت کنونی است؛ یعنی تداوم اشغال، کشتار و نسل کشی در فلسطین اشغالی.

بقائی تأکید کرد: ما از همه طرف های ذی ربط می خواهیم با چشمانی باز و با دقت کامل، تحولات مربوط به این طرح را دنبال کنند و فریب عناوین ظاهراً صلح طلبانه را نخورند. تجربه نشان داده که بسیاری از این ابتکارها در عمل، پوششی برای تثبیت اشغالگری بوده اند.

تصمیم گیری درباره آینده فلسطین باید تنها توسط مردم فلسطین و بدون فشار یا مداخله هیچ طرف خارجی انجام شود

وی گفت: اعتقاد راسخ جمهوری اسلامی ایران این است که تصمیم گیری درباره آینده فلسطین باید تنها توسط مردم فلسطین و بدون فشار یا مداخله هیچ طرف خارجی، به ویژه آن هایی که همواره در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده اند و سوگیری آشکار خود را نشان داده اند، انجام شود. تنها این مسیر می تواند به تحقق عدالت و صلح واقعی در منطقه منجر شود.

موضوعات موجود میان ایران و آمریکا ریشه در سوء محاسبه و اصرار بر زیاده خواهی از سوی طرف آمریکایی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، مبنی بر تلاش بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه های ایران و آمریکا و ایفای نقش میانجی گفت: در ماه های اخیر کشورهای متعددی، چه در منطقه و چه خارج از آن، تلاش کرده اند از ظرفیت ها و ارتباطات خود برای کمک به حل وفصل مسائل و جلوگیری از افزایش تنش استفاده کنند. از نگاه ما، این تلاش ها نشانه ای از دغدغه مندی و حسن نیت آن کشورهاست و ما همواره قدردان چنین ابتکارهایی بوده ایم.

وی افزود: با این حال، واقعیت این است که موضوعات موجود میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا عمدتاً _ و می توان گفت در همه موارد_  ریشه در سوء محاسبه و اصرار بر زیاده خواهی از سوی طرف آمریکایی دارد. در واقع، مشکل نه در نبود میانجی یا پیشنهادهای سازنده، بلکه در رفتار و رویکرد نادرست واشنگتن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه توضیح داد: نمونه ای از این سوء محاسبه را می توان در مذاکرات اخیر مشاهده کرد؛ جایی که طرف آمریکایی اصرار داشت بخشی از مواد غنی شده ایران منتقل شود، در حالی که در مقابل صرفاً وعده می دادند که اجرای تصمیم غیرقانونی بازگرداندن قطعنامه های لغوشده را سه یا ۶ ماه به تأخیر بیندازند. چنین رویکردی نشان دهنده درک نادرست آن ها از واقعیت های جمهوری اسلامی ایران و از خواسته های کاملاً قانونی و منطقی ماست.

ایران از هر ابتکاری که بر پایه احترام متقابل و در چارچوب اصول و منافع ملی شکل بگیرد استقبال می کند

بقائی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که بر پایه احترام متقابل و در چارچوب اصول و منافع ملی شکل بگیرد استقبال می کند، اما هرگونه ابتکار یا میانجی گری زمانی می تواند مؤثر باشد که طرف آمریکایی درک درستی از واقعیت های میدانی، تعهدات برجامی و جایگاه ایران در منطقه پیدا کند و از سیاست های غلط گذشته خود فاصله بگیرد.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر