عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با اقتصاد ایرانی:
طرح سهنرخی بنزین مقدمه گرانیهای بیشتر است / با مردم صادق باشید،بگویید میخواهید قیمت را افزایش دهید
اقتصاد ایرانی -عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به طرحهای جدید دولت برای بنزین تأکید کرد:طرح سهقیمتی نهتنها مشکلی را حل نمیکند، بلکه آغاز موج جدید گرانی سوخت است. دولت باید صادقانه به مردم بگوید قصد افزایش قیمت بنزین را دارد.
اقتصاد ایرانی :مجتبی یوسفی نماینده اهواز در گفتگو با خبرنگارما با بیان اینکه امروز اولویت مردم مسائل اقتصادی و معیشتی است، گفت:هیچ دعوای سیاسی، نطقهای تند یا دوقطبیسازیها مشکل مردم را حل نمیکند. همه با قاچاق و توزیع غلط یارانه مخالفیم، اما اینکه هر انتقادی به گرانی بنزین را مساوی با حمایت از قاچاق بدانیم، منطقی نیست.
طرح سهقیمتی بنزین؛ شروع گرانیهای جدید
این نماینده مجلس با انتقاد از طرح سهنرخی، تصریح کرد:این طرح عملاً مقدمهای برای گرانیهای بیشتر است. چرا شفاف نمیگوییم قصد افزایش قیمت داریم؟ تجربه افزایش قیمت سوخت در کشور و حتی دنیا بارها شکست خورده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: اگر دولت مبنا را دلار قرار میدهد، باید بپذیرد که با قیمتهای فعلی ارز، بنزین باید ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان باشد. آیا قرار است همین مسیر افزایش بیپایان را ادامه دهیم؟
قانون هوای پاک اجرا نمیشود؛ مشکل مدیریت است نه مردم
یوسفی با اشاره به بیتوجهی به قانون هوای پاک گفت:شش ماه است مردم خوزستان نمیتوانند نفس بکشند. فقط کارهای نمایشی انجام شد. مادههای مهم این قانون اجرا نشده؛ حملونقل عمومی توسعه نیافته، خودروهای کممصرف وارد نشده و نظارت جدی وجود ندارد.
خودروهای بیکیفیت داخلی و اتهامزنی به مردم
نماینده اهواز در انتقاد از خودروسازان افزود:پراید را اسمش را عوض کردهاند و شده کوییک یا ساینا؛ همان مصرف بنزین بالا و همان کیفیت پایین. بعد مردم را متهم میکنند! کسی که پراید ۸۵ یا ۹۰ دارد، مقصر مصرف بالاست؟ این سیاستها فقط برای تأمین اعتبار است.
افزایش قیمت بنزین؛ بیبرنامگی و ضربه به اقشار ضعیف
یوسفی با تأکید بر تأثیر افزایش قیمت بر کارگران، بازنشستگان و رانندگان گفت:بسیاری از افراد با خودرو شخصی برای گذران زندگی کار میکنند؛ از معلمان بازنشسته تا کارگران. آیا در طرحهای جدید دولت جایگاهی برای آنان دیده شده؟ این شیوه بدترین روش برای مدیریت بنزین است.
دولت به جای پاسخگویی، از دوقطبیها فرار میکند
عضو کمیسیون عمران خاطر نشان کرد:دولت در هر موضوعی دوقطبی ایجاد میکند؛ موافق و مخالف مذاکره، فیلترینگ و عدم فیلترینگ، انتقال پایتخت و… این کارها برای فرار از پاسخگویی است. مردم از این رفتارها خسته شدهاند.
راهکار، بهینهسازی مصرف و اجرای قانون، نه گرانی بنزین
یوسفی گفت:حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد مصرف انرژی با بهینهسازی قابل کاهش است؛ همان چیزی که ماده ۴۶ قانون به آن اشاره دارد. دنیا این مسیر را میرود، اما ما سادهترین و بدترین راه یعنی گرانی را انتخاب کردهایم.
مسئولیت مدیریت کشور تصمیم سخت و بلندمدت است
وی تصریح کرد:مسئولیت گرفتن یعنی تصمیم بلندمدت و سخت؛ نه حضور در افتتاحیهها. افزایش قیمت بدون اصلاح ساختار، مردم را زیر فشار بیشتر میبرد و هیچ مشکلی را حل نمیکند.