اثر رژ لب در ایران؛ چرا کافهها در روزهای سخت اقتصادی شلوغتر شدهاند؟
اقتصاد ایرانی ؛ در روزهای سخت اقتصادی، مردم به جای خریدهای بزرگ و پرهزینه، سراغ لذتهای کوچک میروند؛ از یک رژ لب تا یک فنجان قهوه دنج. این پدیده اقتصادی-روانشناسی، معروف به «اثر رژ لب»، حالا بازار کافهها و لوازم آرایشی در ایران را داغتر کرده است.

مهدی رباطی نوشته است که در سالهای اخیر با وجود مشکلات اقتصادی، کافهها و فروشگاههای لوازم آرایشی در تهران و دیگر شهرها رونق گرفتهاند. علت این موضوع در پدیدهای به نام «اثر رژ لب» نهفته است.
این نظریه اقتصادی-روانشناسی میگوید وقتی مردم توانایی خرید کالاهای گرانقیمت مانند خودرو یا سفر را از دست میدهند، برای حفظ روحیه و ایجاد حس خوب، به لذتهای کوچک و در دسترس روی میآورند.
یک رژ لب جدید، یک فنجان قهوه در کافهای دنج یا یک عطر کوچک، تبدیل به دلخوشیهای ارزانی میشوند که حس کنترل و شادی لحظهای به افراد میدهند. این خریدها به نوعی مسکّنهای کوچک برای روح در شرایط سخت اقتصادی محسوب میشوند.
رونق چشمگیر کافهها و کسبوکارهای مشابه در ایران طی دو سه سال اخیر، نمونه بارز همین اثر است. وقتی تفریحات پرهزینه از سبد خانوادهها حذف میشود، گذراندن ساعتی در یک کافه با دوستان یا خرید یک وسیله آرایشی کوچک، جایگزین آن میشود.
این کسبوکارها در واقع به پناهگاهی برای فرار از فشارهای روزمره و کسب لذتهای کوچک و مدیریتشده تبدیل شدهاند و نشان میدهند که مردم چگونه در میان چالشها، راهی برای پیدا کردن شادیهای کوچک و حفظ روحیه خود پیدا میکنند.