از خلاقیت تا کپیکاری/ روایت ابتذال
محسن سلیمای فاخر

ابتذال به عنوان یک پدیده فرهنگی و اجتماعی، در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری قدرت گرفته و به لایههای مختلف زندگی روزمره، هنر، زیباییشناسی و حتی نحوه تجربههای فردی و جمعی نفوذ کرده است. این گرایش به یکنواختی، جایگزین خلاقیت شده و در بسیاری موارد، منجر به از دست دادن تنوع و تفاوتهای فرهنگی انسانها گردیده است.
یکسانسازی فرهنگی: از لباس تا هنر
اگر در خیابانهای شهرهای مختلف دنیا قدم بزنید، به وضوح متوجه خواهید شد که شباهتهای فرهنگی، از سبک لباس پوشیدن گرفته تا آدابورسوم و حتی رنگها، در سراسر جهان گسترش یافتهاند. این شباهتها نه از دل سنتهای بومی و تاریخ فرهنگی بیرون آمدهاند، بلکه حاصل استانداردسازی و استیلای بازارهای جهانی و شبکههای اجتماعی هستند. این روند، فرهنگهای مختلف را کمکم به سوی یکزیستی یکنواخت سوق داده و طی آن، هویتهای مستقل فرهنگی به حاشیه رانده شدهاند.
هنر در چنگال ابتذال
موسیقی، یکی از قربانیان برجسته این روند است. زمانی موسیقی نماینده جهانبینی خاص هر منطقه جغرافیایی بود؛ از نی چوپانان شرق گرفته تا ملودیهای غمانگیز فادو. اما اکنون، قطعات یکنواخت با ضربآهنگهای تکرارشونده و هیجانات تصنعی جایگزین این هنر اصیل شدهاند. حتی در فضاهای مذهبی یا آیینی، منطق صنعت سرگرمی به شکل چشمگیری نفوذ کرده و صدای عمیق و اصیل گذشته با صوتهای سلبریتیپسند جایگزین شده است.
در هنرهای نمایشی، سینما، رقص و طنز نیز همین مسئله جریان دارد. زبان بدن و نمایشها که زمانی حامل رازها و نشانههای یک فرهنگ بودند، اکنون بیشتر مانند اجرای برنامههای ازپیشتعیینشده و قابل انتشار طراحی شدهاند. به همین دلیل، سخت است که آثار هنری امروز را بازتابدهنده عمق فرهنگی و خلاقیت بدانیم.
تحلیل سینما: سرگرمی یا تجربه؟
در عرصه سینما نیز با وجود ادعاهای فراوان مبنی بر نوآوری و تکثر، شاهد تکرار الگوهای داستانی، دیالوگها و پایانبندیهای قابل پیشبینی هستیم. این روند نهتنها خلاقیت را محدود میکند، بلکه از مخاطب فرصت تجربه یک تجربه عمیق و متفاوت را دریغ میکند. این مسئله، بازتابی از پدیده جهانی است که هدف اصلی آن، مصرف سریع و کنارگذاشتن سریع هنر و خلاقیت است.
از ابتذال تا بازآفرینی
ابتذال دیگر به معنای سطحیبودن صرف نیست؛ بلکه به یک استاندارد تبدیل شده است. مقاومت در برابر این جریان قدرتمند نیازمند بازآفرینی مسیرهایی است که در آن زیبایی با فکر، آیین و احترام به بدن پیوند مییابد. بازگشت به هنرهای سادهتر، همچون صدای یک ساز منفرد یا رقصهایی که با هدف فهم جهان انجام میشوند، میتواند آغازگر این جریان باشد. از این مسیر، میتوان بار دیگر میان اختراع و تکرار تفاوت قائل شد و اصالت را به هنر و زندگی بازگرداند.
جدول مقایسه ویژگیهای خلاقیت و ابتذال
ویژگیها خلاقیت ابتذالپیام | عمیق و مبتنی بر تفکر | سطحی و گذرا |
ساختار | نوآورانه و متفاوت | تکرارشونده و استاندارد |
هدف | تأثیرگذاری و ایجاد تجربه | فروش و جذب سریع مخاطب |
مخاطب | فرصت تأمل و ارتباط عمیق | مصرف سریع و گذرا |
بازگشت به تنوع فرهنگی و زیباییشناسی اصیل مستلزم آگاهی به روند هنجارسازی ابتذال و تلاش برای خلق مسیرهای جدید است. این مسیرها میتوانند بار دیگر روح خلاقیت را در هنر و زندگی زنده کنند و مقاومت در برابر یکنواختی را ممکن سازند.