افشای دلایل عجیب تاخیر در تحویل خودروهای سایپا!
اقتصاد ایرانی: فروش ۷۰ هزار شاهین اتوماتیک سایپا بدون تامین قطعات و ظرفیت تولید لازم باعث تأخیر در تحویل خودروها شد؛ مدیر ارتباطات سایپا اعلام کرد که ثبت سفارش قطعات گیربکس این خودرو نیز انجام نشده بود.

آقای رضا حسینی، یکی از مسئولان سایپا، ظرفیت تولید سالانه خانواده شاهین شامل مدلهای معمولی، پلاس و اتومات را حدود ۳۰ هزار دستگاه اعلام کرد. وی اشاره کرد که این ظرفیت در شرایطی قابل دستیابی است که تامین قطعات بهصورت مستمر انجام شود و مشکلاتی نظیر قطعی برق نیز به حداقل برسد.
مشکل در پیشفروش خودروهای شاهین اتوماتیک CVTوی در ادامه فاش کرد که در بازهای زمانی، بیش از ۷۰ هزار دستگاه خودرو شاهین اتوماتیک CVT ثبتنام شد. این تعداد معادل بیش از دو برابر کل ظرفیت تولید انواع خودروهای شاهین شرکت سایپا است. مشکل اصلی اینجاست که در زمان ثبتنام این خودروها، گیربکس خودروهای شاهین اتوماتیک موجود نبوده و حتی مراحل ثبت سفارش قطعات نیز هنوز انجام نشده بود.
با وجود علم به عدم توانایی شرکت برای تامین این تعداد خودرو، تعداد زیادی خودرو از این مدل فروخته شد که منجر به چالش در تحویل آنها شده است. برنامهریزی جدید سایپا برای تحویل خودروهاآقای حسینی اعلام کرد، با توجه به مشکلات موجود، تحویل این تعداد خودرو براساس ظرفیت و موجودی شرکت غیرممکن بوده است؛ اما با این حال، بخشی از تعهدات انجام شده است و شرکت سایپا به سرعت در حال تولید و تحویل خودروها به مشتریان میباشد. وی تصریح کرد که برنامهریزی جدیدی برای تحویل خودروهای ثبتنامشده صورت گرفته است.
راهکار جایگزین برای مشتریانبرای رفع مشکلات تحویل و کاهش زمان انتظار مشتریان، سایپا پیشنهادی جایگزین مطرح کرده است. بر اساس این راهکار، مشتریانی که علاقهمند به دریافت خودرو خود در زمان کوتاهتر هستند، میتوانند مدلهای شاهین پلاس یا شاهین معمولی را انتخاب کنند. این گزینه به مشتریان اجازه میدهد تا سریعتر به خودرو خود دست یابند.
بررسی جدول ظرفیت تولید و تعهدات ثبتنام شده مدل خودرو ظرفیت سالانه تولید تعداد ثبتنام شده توضیحاتشاهین اتوماتیک CVT | ۳۰,۰۰۰ دستگاه | ۷۰,۰۰۰ دستگاه | بیش از دو برابر ظرفیت تولید |
شاهین معمولی | ۳۰,۰۰۰ دستگاه | تعداد کمتر | گزینه پیشنهادی به مشتریان |
شاهین پلاس | ۳۰,۰۰۰ دستگاه | تعداد کمتر | گزینه پیشنهادی به مشتریان |
تحلیل نهایی
این چالش نشاندهنده ضعف در برنامهریزی و مدیریت منابع در سایپا است. همچنین، فروش خودرو بدون تامین کامل قطعات میتواند منجر به عدم رضایت مشتریان و آسیب به اعتبار شرکت شود. پیشنهاد ارائهشده برای جایگزینی مدلهای دیگر شاید راهحلی موقت باشد، اما نیازمند بررسی دقیقتر و شفافیت بیشتر در روند پیشفروش خودروها است.