تحلیل اثر فوری تحریمها بر قیمت خودرو در بازار
اقتصاد ایرانی: فعالسازی مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمها، تنها طی دو روز بازار خودرو را با افزایش قیمت کمسابقهای مواجه کرد؛ بهطوری که قیمت خودروهای داخلی ۷.۵ درصد و مونتاژیها ۵.۲ درصد رشد داشتهاند.

افزایش میانگین قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی
مطابق دادههای منتشر شده، قیمت خودروهای داخلی بهطور میانگین ۷.۵ درصد افزایش یافته که معادل ۷۴.۳ میلیون تومان است. همچنین خودروهای مونتاژی رشد قیمتی ۵.۲ درصدی را تجربه کردهاند که برابر با ۸۹ میلیون تومان است.
بر اساس آخرین گزارشها، هیچ خودروی سواری با قیمت کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان در بازار وجود ندارد و تعداد خودروهایی که قیمتشان بیش از ۱ میلیارد تومان است نیز در حال افزایش است.
نوع خودرو قیمت قبل از تحریم (تومان) قیمت بعد از تحریم (تومان) میزان افزایش (تومان) درصد افزایشسورن پلاس بنزینی | ۱,۰۱۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۱۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۱.۳% |
پژو 207 معمولی | ۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۱.۸% |
جک J4 | ۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰.۶% |
امویام X22 پرو | ۱,۲۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳.۶% |
رکوردداران افزایش قیمت
در میان خودروهای داخلی، سورن پلاس بنزینی با افزایش قیمت ۱۱۵ میلیون تومانی و رشد ۱۱.۳ درصدی رکورددار است. همچنین پژو 207 معمولی نیز با رشد ۱۱.۸ درصدی و افزایش ۱۱۰ میلیون تومان به جمع خودروهای میلیاردی اضافه شده است.
در مورد خودروهای مونتاژی، رکورد افزایش قیمت متعلق به جک J4 است که با افزایش ۱۲۰ میلیون تومانی، رشد قیمتی ۱۰.۶ درصدی را ثبت کرده است. کمترین افزایش قیمت نیز مربوط به امویام X22 پرو با رشد قیمت ۴۵ میلیون تومانی و ۳.۶ درصدی است.
تحلیل نهایی
تاثیر روانی تحریمها به وضوح در افزایش قیمتها مشهود است. این شرایط نشان میدهد که علاوه بر اثرات مستقیم اقتصادی، تحریمها تاثیرات روانی مهمی بر مصرفکنندگان و بازار دارد. با توجه به روند فعلی، انتظار میرود در صورت تداوم سیاستهای تحریمی، بازار خودرو با نوسانات بیشتری مواجه شود و نیاز است سیاستگذاریهای جدیتری برای کنترل این شرایط اتخاذ شود.