زاکانی، منجی تهران معرفی شد

اقتصاد ایرانی: با نزدیک شدن به پایان دوره ۴ ساله مدیریت علیرضا زاکانی به‌عنوان شهردار تهران، برخی با تمجید از عملکرد او در مقایسه با دوره‌های گذشته، این دوره را موفق‌ترین دوره مدیریت شهری تهران می‌دانند.

زاکانی، منجی تهران معرفی شد

سید محمد آقامیری، عضو شورای اسلامی شهر تهران، درباره ارزیابی عملکرد شهردار تهران نزدیک به پایان دوره چهار ساله مدیریتی او بیان کرد که قضاوت درباره کارنامه شهردار باید با مقایسه عملکرد این دوره با دوره‌های پیشین صورت گیرد. با قیاس دوره چهار سال اخیر با مدیریت شهری قبلی، موفقیت‌های بسیاری در عملکرد علیرضا زاکانی دیده می‌شود. به گفته او، در این دوره چندین برابر دوره قبلی برای تهران کار شده و زاکانی شایسته نمره کامل است. حتی با مقایسه با دوره‌های مدیریتی موفق تا سال ۱۳۹۶ نیز این دوره اگر نه بهتر، حداقل هم‌تراز بوده است.

دستاوردهای نگهداشت شهری

رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر گفت: اقدامات در زمینه نگهداشت شهر، شامل بهبود فضای سبز و پاکیزگی معابر، یکی از دستاوردهای شاخص این دوره بوده است. به ویژه، تعداد زیادی از بوستان‌های جدید ساخته شده و تکمیل کمربند سبز تهران با سرعت قابل توجهی پیش رفته است. حتی شهرداری در این زمینه از برنامه‌های تعیین‌شده نیز فراتر عمل کرده است.

یکی از موضوعات مرتبط، تامین آب برای آبیاری فضای سبز شهر بوده که شهرداری با بازچرخانی پساب و کاهش برداشت از چاه‌ها، موفق به مدیریت آن شده است. همچنین تعویض میزان قابل‌توجهی از مخازن پسماند که در گذشته کمتر به آن توجه می‌شد، یکی دیگر از اصلاحات اساسی است.

بحث ناکامی در جمع‌آوری پسماند از سطح شهر که برخی‌ها مطرح می‌کنند، ادعایی نادرست است و به تخریب شهرداری تعبیر می‌شود. مکانیزه شدن جمع‌آوری زباله منجر به تغییر فرهنگ شده است، چراکه در گذشته زباله‌ها در زمان مشخص جمع‌آوری می‌شد، ولی اکنون با نصب مخازن بزرگ، مردم در هر لحظه از شبانه‌روز زباله خود را به این مخازن می‌برند که همین امر پاکیزگی مداوم را دشوارتر کرده است. حتی با تخلیه روزانه چهار مرتبه مخازن در مناطق مرکزی، هنوز هم انباشت زباله چالش‌هایی به وجود آورده است.

پیشرفت‌های ویژه در نگهداشت تاسیسات شهری

نگهداشت تاسیسات شهری نیز از دیگر اولویت‌های مهم مدیریت کنونی بوده است. از میان ۶۵ پل غیرایمن تهران، در مجموع ۳۴ پل طی دوسال اخیر مقاوم‌سازی شده‌اند، در مقابل تنها ۱۷ پل که طی ۱۹ سال پیش مقاوم‌سازی شده بود. همچنین مصرف آسفالت در این دوره با جهش چشمگیری از ۵۰۰ هزار تن در دوره‌های قبل به ۲ میلیون تن رسیده است و این منجر به آسفالت ۱۰ درصد خیابان‌های شهر شده است. موضوع جمع‌آوری و بهسازی جوی‌ها و تبدیل آن‌ها به کانالیر نیز تأثیر بسزایی در پاکیزگی سطح شهر داشته است.

آقامیری

تامین ۳۲۰۰ اتوبوس برای تهران

طبق سخنان آقامیری، تغییر وضعیت حمل‌ونقل عمومی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری بوده و بخشی از چالش‌های آلودگی هوا و ترافیک نیز به اقدامات شهرداری در این زمینه بازمی‌گردد. در آغاز این دوره، کمتر از هزار دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۳۲۰۰ دستگاه رسیده است. برنامه‌هایی نیز برای خرید اتوبوس‌های جدید در دستور کار قرار دارد و با تحقق اهداف مشخص، انتظار می‌رود تعداد اتوبوس‌ها به ۶۰۰۰ دستگاه برسد که رکورد جدیدی برای شهر خواهد بود.

در زمینه توسعه مترو، نیز قرارداد خرید ۶۳۰ واگن که در دوره قبلی معوق مانده بود، فعال شده و نتایج آن از دی ماه امسال ملموس خواهد بود. با اتمام این پروژه‌ها، توان حمل‌ونقل عمومی متروی تهران نیز دو برابر شده و به حدود ۴ میلیون نفر در روز خواهد رسید.

تمرکز بر توسعه بزرگراه‌ها

در کنار وسایل حمل‌ونقل عمومی، پروژه‌های ساخت بزرگراه نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال بزرگراه شهید شوشتری و شهید بروجردی که سال‌ها متوقف مانده بودند، اکنون با پیشرفت چشمگیر به سمت تکمیل شدن پیش می‌روند. بهره‌برداری این مسیرها ترافیک شهری را کاهش داده و تاثیر مثبتی بر زندگی شهروندان خواهد داشت.

جنوب-تهران

کاهش تخلفات در کمیسیون ماده ۵

آقامیری در رابطه با سامان‌دهی جریان ساخت‌وساز در تهران اشاره کرد که نظارت بر مجوزهای صادر‌شده در این دوره به شدت افزایش یافته است. همچنین درصد تخلفات مربوط به تغییر کاربری و تراکم‌فروشی در این دوره به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. شهرداری تهران با بهره‌گیری از زمین‌های دولتی، فضاها را به مسیر توسعه و ساخت مسکن هدایت کرده است که این اقدام، گامی موثر در نظم ساخت‌وساز شهری محسوب می‌شود.

وبگردی
    ارسال نظر