تبلیغات

اعلام خبر رسمی درباره گوشت تنظیم بازار

اقتصادایرانی: گوشت تنظیم بازاری در میادین میوه و تره‌بار تهران، مستقیم و بدون واسطه با نرخ دولتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد؛ ادعاهای مطرح‌شده درباره تخلف در توزیع این گوشت‌ها در دست پیگیری است.

اعلام خبر رسمی درباره گوشت تنظیم بازار
تبلیغات
اقتصادایرانی:

در شرایطی که سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با حذف واسطه‌گران و دلالان، اقدام به عرضه مستقیم اقلام اصلی مردم از جمله گوشت و مرغ با قیمت دولتی کرده‌اند، اخیراً جنجال‌هایی پیرامون این اقدام شکل گرفته است. استقبال گسترده مردم از این سازمان و اعتماد به شفافیت عملکرد آن، خود گواهی بر موفقیت این طرح است. اما این اقدام با انتقادات و ادعاهایی از سوی مسعود رسولی، دبیر انجمن تولید و بسته‌بندی گوشت، روبه‌رو شده است. وی مدعی تخلفاتی در توزیع گوشت تنظیم بازار شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد این ادعاها نادرست بوده و اهداف مشخصی پشت آن قرار دارد. واکنش سریع و قاطع سازمان میادین در پاسخ به این ادعاها باعث شده اصل ماجرا روشن شود.

به‌نظر می‌رسد توزیع کالاهای اساسی از طریق این سازمان و تلاش برای حذف واسطه‌ها، منافع عده‌ای خاص را تهدید کرده است. این دسته با سوءاستفاده از فرصت‌ها و تخریب چنین اقداماتی، درصدد هستند تا نقش خود در این زنجیره را بازیابی کنند. به گفته مهدی بختیاری‌زاده ، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار، تخلفاتی که از سوی برخی شرکت‌های بسته‌بندی گوشت به وجود آمده باعث شده تا گوشت وارداتی تنظیم بازار نه‌تنها به هدف نهایی خود نرسد، بلکه منابع مالی تخصیص‌داده‌شده نیز به مسیر دیگری هدایت شود.

ادعای تخلفات در بسته‌بندی گوشت تنظیم بازار

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار بیان می‌کند: «اواخر سال ۱۴۰۳، وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت مسئولیت توزیع گوشت تنظیم بازار را به چند شرکت خاص واگذار کند. این اقدام به انحصاری شدن فرایند بسته‌بندی گوشت انجامید و نظارت کافی بر کیفیت این بسته‌های عرضه‌شده صورت نگرفت. اختلاف فاحشی میان اطلاعات ثبت‌شده روی بسته‌بندی‌ها و محتوای واقعی آنها وجود داشت. شهروندانی که انتظار داشتند گوشت باکیفیت و تنظیم بازاری دریافت کنند، مشاهده کردند بسته‌ها شامل محصولات بی‌کیفیتی است که هیچ تناسبی با نیازهای آنان ندارد.»

این مسئله نه‌تنها باعث شکایت متعدد خریداران شد، بلکه تصاویر و فیلم‌های متعددی از این بسته‌های نامرغوب در فضای مجازی منتشر گردید. این تخلفات به‌وضوح نشان داد که سودجویی عده‌ای در چرخه توزیع و بسته‌بندی، شرایط نامناسبی را برای مصرف‌کنندگان فراهم آورده است.

<واردات-گوشت

رانت‌خواری در مسیر واردات گوشت

بختیاری‌زاده همچنین درخصوص تاثیر این رانت‌ها بر کل زنجیره گوشت تنظیم بازار هشدار داده و تاکید می‌کند: «فرایند بسته‌بندی گوشت‌های تنظیم بازاری به‌جای بهبود وضعیت بازار، به ابزاری برای رانت‌خواری عده‌ای خاص تبدیل شده است. این افراد که خود از بازیگران اصلی بازار هستند، با استفاده از موقعیت ویژه خود، چرخه توزیع را به سود خود هدایت می‌کنند. این موضوع موجب شده است که منابع ارزی این بخش به‌جای رسیدن به دست مصرف‌کنندگان، به جیب سودجویان سرازیر شود، چه بسا که این تجربه در واردات گوشت از سایر کشورها مانند کنیا نیز تکرار شده است.»

نظارت دقیق بر واگذاری غرفه‌ها

در واکنش به دیگر اتهامات مطرح‌شده از سوی دبیر انجمن تولید و بسته‌بندی گوشت، از جمله هزینه اجاره ۳ میلیارد تومانی غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار، محمدرضا پاداش ، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان، توضیحاتی ارائه کرده است. وی تأکید کرد تمام غرفه‌هایی که در اختیار سازمان قرار گرفته‌اند، بر اساس نظریه کارشناسی و مطابق با مصوبات شورای اسلامی شهر تهران واگذار شده‌اند. این غرفه‌ها از طریق فرآیندهای تعریف‌شده و تحت نظارت مراجع قانونی، تعیین قیمت و اجاره شده‌اند و ادعای مطرح‌شده هیچ پایه و اساسی ندارد.

او افزود: «شبکه توزیع این سازمان یکی از مطمئن‌ترین و شفاف‌ترین شبکه‌های موجود در کشور است که همواره مورد تائید نهادهای نظارتی بوده و در طی دو سال گذشته هیچ گزارشی از تخلفات توسط این شبکه به ثبت نرسیده است. کاهش قیمت گوشت منجمد به‌واسطه توزیع در میادین میوه و تره‌بار تأثیر مثبتی بر بازار داشت که اکنون این سؤال مطرح می‌شود: چه منافع یا افرادی از این شفافیت ناراضی‌اند؟»

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر